chef6_ego1
Illustration: Sanna Mander

Så coachar du någon med dåligt självförtroende

Du vill delegera en uppgift till en medarbetare men hen tror inte hen klarar av det. Vad ska du göra? Arbeta för att få medarbetaren att tänka rationellt, menar en ledande expert i ämnet.

Människor har en tendens att tänka kritiskt om sig själva. Det kan vara en medarbetare som tror att hen inte är erfaren, eller duktig, nog att klara av att utföra uppgiften. Du som chef kanske är säker på att din medarbetare är perfekt för uppdraget, men hur ska du få medarbetaren själv att tro det?

”Chefer och mentorer gör ofta misstaget att tro att deras roll är att motivera och berömma medarbetare som har dåligt självförtroende. De säger ofta saker som ‘Jag hade aldrig gett dig uppgiften om jag inte var säker på att du kommer att klara av det’”, skriver den världsberömda ledarskapsförfattaren Tara Mohr i Harvard Business Review. 

Så känner du igen ett negativt tänkande:
Du är säker på att veta sanningen om situationen.
Du svarar ja eller nej på om något är möjligt.
Du fokuserar på problem.
Rösten du tänker med har ett pessimistiskt och ängsligt tonfall.
Du tänker i svart och vitt.
Du ältar.

Så känner du igen ett realistiskt tänkande:
Du är medveten och nyfiken om möjligheterna i situationen.
Du ställer frågor som hur kan jag göra det möjligt och vilken del är möjlig.
Du söker lösningar.
Rösten du tänker med är lugn.
Du ser subtilt och i gråskala.
Du tänker framåt.
Källa: Tara Mohr

Hon menar att det är totalt värdelösa argument eftersom de vänder sig till medarbetares ”inre negativa röst” vilken det aldrig går att argumentera emot av två anledningar.

För det första för att det är en röst som inte är rationell och inte lyssnar till fakta utan litar på känslor och rädslor för misslyckanden. För det andra så kommer den sortens motivation kräva att du, eller någon som du, hela tiden finns till hand och kan hjälpa medarbetaren komma över sina egna hinder och tvivel.

Läs också: Så tackar du nej till mer jobb

Så vad kan du som chef göra istället? Tara Mohr föreslår två saker:

1. Introducera tanken om ett inre negativt tänkande.
Huvudsaken är att få medarbetaren att förstå att allt hen tänker inte är rationellt och att lära sig känna igen och skilja på när man tänker kritiskt eller negativt och när man tänker rationellt.

2. Få medarbetare att bli medvetna om och hantera sitt negativa tänkande.
Förklara att du förstår att det kan vara skrämmande att ta på sig nya uppgifter och mer ansvar och att det inte handlar om att deras självförtroende alltid ska vara på topp. Det handlar om att medarbetaren ska arbeta med att hantera ett negativt tänkande som kan lägga band på deras personliga utveckling.

Läs artikeln i Harvard Business Review.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

Siffror: Kraftig ökning av sjuka chefer

Allt fler chefer hamnar i lång sjukfrånvaro. Främst är det kvinnliga chefer som är drabbade, visar nya siffror.
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

feanvaro
Delegering

Frånvaro-mejl? Se upp för dessa dödssynder

För att inte ruinera ledigheten — och därmed dig själv — finns det tre viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande.
robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
egeskape
Beslutsfattande

Egenskapen som skapar framgång

En egenskap är extra viktig i en snabbrörlig värld, menar en ny studie. För att lyckas som ledare krävs det att du är ödmjuk inför att hela tiden lära dig nya saker.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden