avgang_akb

Psykologen: Kris och maktkamp när chefen avgår

Anna Kinberg Batra har avgått som partiledare för Moderaterna. Men vad händer när en organisation står utan ledare? Här är psykologens råd för att undvika kris och maktkamp.

Ett treårigt ledarskap tog slut när Anna Kinberg Batra meddelade att hon avgår som partiledare för Moderaterna. Det kom efter en tids ifrågasättande från partimedlemmar om hon verkligen var rätt person att leda partiet i valrörelsen 2018.

Nu står Moderaterna utan en ledare med mandat – en person som tillför trygghet i en organisation. Det innebär i ett första skede en psykologisk påfrestning för medarbetarna, menar Ulf Åkerström – som är psykolog och lärare i arbets- och organisationspsykologi på Stockholm Universitet.

”När det blir ett fönster av ledarlöshet tappar allting fart. Det blir en otrygghet och det tar mycket energi att spekulera i vad som händer i framtiden. Därför blir det också en period av icke-utveckling då nästa ledare ändå kommer vilja ha en annan inriktning”, säger han.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

I en instabil organisation finns det också en risk för en maktkamp. En tidigare hierarki, där personer som stod nära den tidigare chefen stod högt i kurs, ruckas i grunden.

”Det kan bli blodigt och problematiskt. Risken är att det blir en kamp om att positionera sig i gruppen. Värst är det för personer som är tätt kopplade till den gamla chefen. De måste snabbt frigöra sig från den bilden”.

I vakuumet mellan att den gamla ledaren lämnat och den nya tillträder uppstår inofficiella ledare – både uttalat och outtalat. Det kan ha sina fördelar.

”Om det är en person som går in tillfälligt och har gruppens förtroende kan det bidra till stabilitet”, säger Ulf Åkerström.

Dagen då den nya ledaren/chefen/vd:n är utsedd väntar en stor utmaning. Organisationen kan vara splittrad av maktkamp, allianser och oro. Av erfarenhet menar Åkerström att desto blodigare konflikter det har varit – desto längre tid tar det att läka såren.

”Värst är om konflikterna går från att handla om sakliga ämnen till att bli mer personliga. Tjuv och rackarspel kan göra stor skada”.

Därför är det viktigt för den nye ledaren att snabbt kommunicera att det här är en nystart. Signalera att hen är en ledare för alla – oavsett vad som hänt tidigare.

5 råd till en ny ledare:

1) Hämta in kunskap

För att få en bild av vad som hänt är det viktigt att skaffa sig kunskap. Även om du inte ska gräva för djupt i det som varit är det bra att känna till varför den tidigare chefen avgick.

2) Gör en avsiktsförklaring

Kommunikation är A och O i början. Tryck på att: ”Nu startar vi på nytt”. Ha en tydlig riktning för organisationen. Var är ni på väg och vad har ni för mål?

3) Bygg relationer

För att lyckas med en nystart är det viktigt att du har med dig nyckelpersonerna. Visa att du är intresserad och respekterar din omgivning. Även om du har en bild vad du vill göra vill du höra vad de har att säga. Det här kan bli viktigt när du bildar en trängre krets runt dig.

4) Kolla av gruppen

Ditt fokus ligger på att bygga hopp inför framtiden. Men har du alla med dig? Finns det en grupp i organisationen som drar åt fel riktning? Då måste du ställa frågan om de är med på ditt ledarskap.

5) Dra fördel av läget

Du kan komma in i ett mycket gynnsamt läge. Din ankomst är efterlängtad, speciellt om det varit en jobbig mellanperiod. Även om det kan vara mycket att reda upp är medarbetarna nyfikna på vad du kan förändra för att organisationen ska bli bättre.

Relaterade artiklar

bird
Konflikthantering

10 tecken på att jobbet tråkar ut dig

Det är motsatsen till utbrändhet. Men minst lika allvarligt.

ursakter
Kommunikation

10 dåliga ursäkter alla chefer stött på

”Jag ska bara … jag hinner inte … jag gör det sen.” Ärligt talat – hur trött är du på dåliga ursäkter?

kritik-3
Konflikthantering

Så tar du emot kritik som chef

Att få kritik ingår i en chefsposition. Men hur hanterar du den? Här är 4 knep från psykologen Åsa Kruses senaste bok om hur du du hanterar konflikten – utan att det blir dramatik.

aaaa-2
Arbetsmiljö

8 sätt: Så hanterar du en narcissist

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.

mejl-2
Konflikthantering

3 succémejl chefer skickade – mitt i krisen

Det blåser och företaget är i kris. Då kan ett kort, men motiverande mejl från chefen ge livsviktigt stöd till medarbetarna. Här är 3 exempel på när ledare har lyckats.
flygis
Konflikthantering

Vd ryckte ut mitt i natten – räddade utelåsta resenärer

Utelåsta och irriterade. Ett 30-tal resenärer kom inte in till parkeringen på Ängelholms flygplats efter en mardrömsresa. Då ryckte flygplatsens vd ut som en räddande ängel – mitt i natten.
fbi
Konflikthantering

5 ledarlektioner från sparkade FBI-chefen

James Comey åkte ut med huvudet före. Inför öppen ridå fick FBI-chefen sparken av den nytillträdde presidenten Donald Trump. Här är fem saker vi kan lära av Comeys ledarskap.

sheryl
Konflikthantering

4 lärdomar från Sheryl Sandbergs nya bok

Två av 2000-talets mest inflytelserika ledarskapsförfattare – en bok. Nu har hyllade Facebook-chefen Sheryl Sandberg och kända psykologen Adam Grant gått samman för att skriva en bok om att leda i sorg.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden