kritik-3
FOTO: Unsplash (montage)

4 knep: Ta emot kritik – utan att skapa dramatik

Att få kritik ingår i en chefsposition. Men hur hanterar du den? Här är 4 knep från psykologen Åsa Kruses senaste bok om hur du du hanterar konflikten – utan att det blir dramatik.

Som chef kan dina beslut göra att du kan få klä skott från medarbetarna. Hur man sedan tolkar kritik skiljer sig från vilket stämningsläge du befinner dig i och vilken självkänsla du har. Även vilken vana du har av att få kritik spelar in i hur du reagerar.

Nu har psykologen Åsa Kruse skrivit boken ”Att sätta gränser”, som släpps i september. Där skriver hon om hur du som chef tar emot kritik från medarbetare utan att konflikten blir större än nödvändigt.

Här är hennes fyra bästa tips:

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

1) Lyssna ordentligt

Avbryt inte motparten – även om du känner att kritiken är orättvis. Låt i stället medarbetaren prata till punkt och visa med ett neutralt ansiktsuttryck att du lyssnar. Ett stort misstag är att ge hånfulla leenden eller visa att du är arg. Att visa på att du lyssnar gör att medarbetarna inte behöver skruva upp tonläget och kommer lyssna på dig när det är din tur.

2) Sätt dig in i medarbetarens situation

Vad vill personen uppnå med kritiken och vilket perspektiv har den? Det kan vara att skapa förändring eller berätta för dig hur hen upplevt en viss situation. Om du lyckas plocka fram din empati – trots att du inte håller med – skruvas dramatiken automatiskt ner.

3) Be om konkret information

Förstår du inte kritiken – be om konkreta exempel. Om kritiken handlar om att ”jag tycker du är lat” behöver du ställa en motfråga i stil med: ”Vad är det jag gör som får dig att tycka det?”.

4) Visa respekt och uppskattning

Att medarbetaren kommer till dig är en bra sak eftersom det är enda sättet för att skapa en förändring och undvika att dolt missnöje. Berätta det genom att säga ”Bra att du tar upp sådant här med mig”.

Bonustips:

Bestämd dig sedan för om kritiken är berättigad, delvis berättigad men bygger på ett missförstånd eller om den faktiskt är oberättigad. Oavsett gäller det att se upp med dina impulser och undvik en aggressiv ton.

Relaterade artiklar

harsa
Konflikthantering

5 sätt att bemöta härskartekniker

Utsätts du för härskartekniker på jobbet? Eller ägnar du dig omedvetet åt dem som chef? En ny bok ger tips för ett sundare arbetsklimat.
lowina-lundstrom_webb
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Utbildningen gav en enorm skjuts”

Nya kunskaper kan leda långt. I Lowina Lundströms fall både till toppjobb och ut i Europa. Men samtidigt som hon började plugga ställdes jobbtillvaron på ända. Executive MBA-studierna blev räddningen. ”Det var ett lyckokast! Jag kunde använda all kompetens från programmet i omvandlingen vi gjorde i bolaget.”
expert-2
Experterna

Expert: Hantera konflikter med chefer

P-O är ordförande i en förening. Nu tvingas han samarbeta med två ledare som inte delar hans syn på ledarskap. Chefs expert ger svar hur han ska hantera problemet. 
gunolf
Konflikthantering

Sofia Gunolf: ”Jag lyckades inte som vd”

Hon tvingades kliva av jobbet som vd — på ett företag som hennes familj byggt upp. Nu berättar Sofie Gunolf, tidigare vd för Indiska, om smärtan och sorgen i att inte lyckas, om känslan av att svika andra och att tappa självförtroendet.
avis
Konflikthantering

5 sätt att hantera avundsjuka på jobbet

Kollegan som blir befordrad eller får högre lön. Då kan din avundsjuka bli svår att hantera.

fylaa
Konflikthantering

7 steg för att förhindra fylleslag på julfesten

December är julfesternas och julbordens tid och inte sällan förknippade med snaps och fylla. Så här undviker du att julfesten spårar ur.
Svenske Jonas Prising leder världsföretaget Manpower Group.
Annonssamarbete Chef + Experis

”Chefens roll är att förstå förändringarna”

Framtiden är redan här. Nu behöver chefer och ledare lära sig hur de ska förstå den och leda i den. ”Vi behöver en kunskapsrevolution”, säger toppchefen Jonas Prising, global vd för Manpower Group.
rektor
Konflikthantering

Rektorn som räddade problemskolan

Skolinspektionens kritik damp ner just när Hamid Zafar tillträtt som rektor.  Han bestämde sig för att vända trenden – genom ett helt nytt ledarskap.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden