kritik-3
FOTO: Unsplash (montage)

4 knep: Ta emot kritik – utan att skapa dramatik

Att få kritik ingår i en chefsposition. Men hur hanterar du den? Här är 4 knep från psykologen Åsa Kruses senaste bok om hur du du hanterar konflikten – utan att det blir dramatik.

Som chef kan dina beslut göra att du kan få klä skott från medarbetarna. Hur man sedan tolkar kritik skiljer sig från vilket stämningsläge du befinner dig i och vilken självkänsla du har. Även vilken vana du har av att få kritik spelar in i hur du reagerar.

Nu har psykologen Åsa Kruse skrivit boken ”Att sätta gränser”, som släpps i september. Där skriver hon om hur du som chef tar emot kritik från medarbetare utan att konflikten blir större än nödvändigt.

Här är hennes fyra bästa tips:

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

1) Lyssna ordentligt

Avbryt inte motparten – även om du känner att kritiken är orättvis. Låt i stället medarbetaren prata till punkt och visa med ett neutralt ansiktsuttryck att du lyssnar. Ett stort misstag är att ge hånfulla leenden eller visa att du är arg. Att visa på att du lyssnar gör att medarbetarna inte behöver skruva upp tonläget och kommer lyssna på dig när det är din tur.

2) Sätt dig in i medarbetarens situation

Vad vill personen uppnå med kritiken och vilket perspektiv har den? Det kan vara att skapa förändring eller berätta för dig hur hen upplevt en viss situation. Om du lyckas plocka fram din empati – trots att du inte håller med – skruvas dramatiken automatiskt ner.

3) Be om konkret information

Förstår du inte kritiken – be om konkreta exempel. Om kritiken handlar om att ”jag tycker du är lat” behöver du ställa en motfråga i stil med: ”Vad är det jag gör som får dig att tycka det?”.

4) Visa respekt och uppskattning

Att medarbetaren kommer till dig är en bra sak eftersom det är enda sättet för att skapa en förändring och undvika att dolt missnöje. Berätta det genom att säga ”Bra att du tar upp sådant här med mig”.

Bonustips:

Bestämd dig sedan för om kritiken är berättigad, delvis berättigad men bygger på ett missförstånd eller om den faktiskt är oberättigad. Oavsett gäller det att se upp med dina impulser och undvik en aggressiv ton.

Relaterade artiklar

gnaell-2
Arbetsmiljö

Var fjärde svensk är less på gnäll

Gnäll på en arbetsplats kan sluka energi. Nu uppger var fjärde svensk att det gnälls för mycket på jobbet, visar en undersökning. Här är 4 knep för att få bukt med problemet som chef.

robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
bird
Konflikthantering

10 tecken på att jobbet tråkar ut dig

Det är motsatsen till utbrändhet. Men minst lika allvarligt.

avgang_akb
Konflikthantering

Psykologen: Kris och maktkamp när chefen avgår

Anna Kinberg Batra har avgått som partiledare för Moderaterna. Men vad händer när en organisation står utan ledare? Här är psykologens råd för att undvika kris och maktkamp.
sss
Kommunikation

10 dåliga ursäkter alla chefer stött på

”Jag ska bara … jag hinner inte … jag gör det sen.” Ärligt talat – hur trött är du på dåliga ursäkter?

aaaa-2
Arbetsmiljö

8 sätt: Så hanterar du en narcissist

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.

test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
mejl-2
Konflikthantering

3 succémejl chefer skickade – mitt i krisen

Det blåser och företaget är i kris. Då kan ett kort, men motiverande mejl från chefen ge livsviktigt stöd till medarbetarna. Här är 3 exempel på när ledare har lyckats.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden