kritik-3
FOTO: Unsplash (montage)

4 knep: Ta emot kritik – utan att skapa dramatik

Att få kritik ingår i en chefsposition. Men hur hanterar du den? Här är 4 knep från psykologen Åsa Kruses senaste bok om hur du du hanterar konflikten – utan att det blir dramatik.

Som chef kan dina beslut göra att du kan få klä skott från medarbetarna. Hur man sedan tolkar kritik skiljer sig från vilket stämningsläge du befinner dig i och vilken självkänsla du har. Även vilken vana du har av att få kritik spelar in i hur du reagerar.

Nu har psykologen Åsa Kruse skrivit boken ”Att sätta gränser”, som släpps i september. Där skriver hon om hur du som chef tar emot kritik från medarbetare utan att konflikten blir större än nödvändigt.

Här är hennes fyra bästa tips:

1) Lyssna ordentligt

Avbryt inte motparten – även om du känner att kritiken är orättvis. Låt i stället medarbetaren prata till punkt och visa med ett neutralt ansiktsuttryck att du lyssnar. Ett stort misstag är att ge hånfulla leenden eller visa att du är arg. Att visa på att du lyssnar gör att medarbetarna inte behöver skruva upp tonläget och kommer lyssna på dig när det är din tur.

2) Sätt dig in i medarbetarens situation

Vad vill personen uppnå med kritiken och vilket perspektiv har den? Det kan vara att skapa förändring eller berätta för dig hur hen upplevt en viss situation. Om du lyckas plocka fram din empati – trots att du inte håller med – skruvas dramatiken automatiskt ner.

Läs också: Så får du tyst på din inre kritiker

3) Be om konkret information

Förstår du inte kritiken – be om konkreta exempel. Om kritiken handlar om att ”jag tycker du är lat” behöver du ställa en motfråga i stil med: ”Vad är det jag gör som får dig att tycka det?”.

4) Visa respekt och uppskattning

Att medarbetaren kommer till dig är en bra sak eftersom det är enda sättet för att skapa en förändring och undvika att dolt missnöje. Berätta det genom att säga ”Bra att du tar upp sådant här med mig”.

Bonustips:

Bestämd dig sedan för om kritiken är berättigad, delvis berättigad men bygger på ett missförstånd eller om den faktiskt är oberättigad. Oavsett gäller det att se upp med dina impulser och undvik en aggressiv ton.

Läs också: 3 tips: Så svarar du på kritik

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

pontus-3
Konflikthantering

Efter 20 år som vd – skrev bok om att göra misstag

Misslyckanden är naturliga i en förändringsprocess, skriver Pontus Bodelsson i sin bok Ledarskap för förändring. Där delar han generöst med sig av lärdomar och missar.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
trotter-2
Arbetsmiljö

Var fjärde anställd i Japan har velat dräpa sin chef någon gång

Många japanska företag är kända för sin tuffa kultur med många övertidstimmar. Det kan skapa ett hot mot den enskilda chefen, visar en ny undersökning från landet.
svara_samtal_webb
Konflikthantering

Så tar du ett svårt samtal – i 10 steg

Nyckeln till ett bra samtal stavas förberedelse och tydlighet. Om du förbereder dig noga kommer det också bli lättare att stå för ditt ord under samtalet, menar ledarskapsexperten Anna Lundwall.
korrupp
Beslutsfattande

9 tips för att upptäcka korruption – på ditt jobb

Korruption. Ett fenomen som är väldigt, väldigt avlägset Sverige och svenska chefers vardag – eller? ”Att Sverige skulle vara förskonat från korruption är en missuppfattning”, säger Lars Björklund, etik- och ledarskapsexpert.
korrupt
Beslutsfattande

Sluta blunda för korruptionen – den finns i Sverige också

Hur utbredd är korruptionen inom din organisation? Och vad gör du som ledare för att upptäcka och bekämpa den? Ständiga avslöjanden om hur etik och moral satts ur spel i svenska företag och myndigheter aktualiserar chefers ansvar.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
kajsa
Konflikthantering

Butikschefen: ”De förföljde mig och skrek könsord”

Hotfulla kunder skrek könsord och förföljde butikschefen Kajsa Salheden på väg hem när hon skulle hämta barn på förskolan. Att polisanmäla kändes meningslöst, säger hon.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden