mejl-2
Foto: Unsplash (montage)

3 succémejl chefer skickade – mitt i krisen

Det blåser och företaget är i kris. Då kan ett kort, men motiverande mejl från chefen ge livsviktigt stöd till medarbetarna. Här är 3 exempel på när ledare har lyckats.

Plötsligt är den där – krisen. Kanske är det just då det visar sig vem som är en bra ledare eller inte. I en krissituation förväntar sig medarbetarna att det är chefen som ska ta kommando och visa rätt väg för att företaget ska hamna på köl igen.

Men hur hanterar man en kris – speciellt om organisationen är stor? Ledarskapssajten Inc har plockat fram tre exempel på succémejl där framgångsrika ledare stöttat de anställda i svåra stunder.

1) Stort börshaveri för Starbucks

För ganska precis två år sedan var det stopp i Kinas ekonomi – vilket skapade panik. Kaffekoncernen hade gjort stora investeringar i Asien och man förlorade enorma summor på en betydligt trögare marknad. Då klev den dåvarande vd:n, Howart Schultz, fram och skickade ett mejl till Starbucks 200 000 anställda.

Där vädjade han om att de skulle ha förståelse för kundernas beteende och deras mer pressade ekonomiska situation. Han hyllade också personalen för att de var anledningen till Starbucks framgång:

”Jag tror på er och har aldrig varit mer stolt över att vara er partner”, skrev Howart Schultz i slutet av mejlet.

Lärdom?

  • Med så många anställda kunde Howart Schultz följt den ekonomiska utvecklingen på håll och hoppats på en vändning. Men i stället valde han att agera och kunde inspirera personalen till ett positivt synsätt.

Läs också: Krisexperten: Här är chefens vanligaste misstag

2) Tuff kritik mot Amazon

2015 gjorde ansedda New York Times en granskning av Amazon. Där framställdes den globala internetjätten som en tuff arbetsgivare vars anställda hade en ohälsosam arbetsmiljö. Kritiken mot Amazon växte efter artikeln vilket fick vd:n Jeff Bezos att agera. I ett uttalande vände han sig emot påståendet i New York Times och sa att han inte kände till beskrivningen av företaget.

Men. Han nöjde sig inte med det. För att faktiskt ta reda på hur de anställda mådde skrev han ett mejl där alla anställda uppmuntrades läsa artikeln. Kände de igen sig skulle de direkt gå till HR-avdelningen eller mejla direkt till honom.

Lärdom?

  • Mitt i stormen höll Jeff Bezos huvudet kallt. Han var också transparant och var redo att ta till sig av kritiken.

Läs också: 8 steg: Ge rätt stöd till medarbetare i kris

3) Microsofts robot flippar ur – fullständigt

Sommaren 2016 släppte Microsoft twitterroboten Tay. Den var helt byggd på artificiell intelligens som skapar meddelande i interaktion av människor på Twitter. Men det blev ett stort haveri. Redan första dygnet hade Tay twittrat ut meddelanden som hyllade Hitler och uppmanade till folkmord i Mexiko – vilket gjorde att Microsoft stängde ner roboten.

Ett stort misslyckande för teamet som utvecklat Tay. Men Microsoft vd, Sataya Nadella; bestämde sig för att skicka ett mejl till de anställda som löd:

”Fortsätt att kämpa. Ni ska veta att jag är med er. Nyckeln är att fortsätta lära och förbättras tillsammans”.

Syftet med mejlet var att lugna de anställda och fokusera på problemlösning. Han menar att om människor agerar av rädsla är det omöjligt att nå innovation.

Lärdom?

  • Mejlet gav stöd till de nedstämda medarbetarna. Att som ledare visa att man står bakom – även vid misstag.

Läs också: Studie: Därför är inte karismatiska chefer bäst

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

pontus-3
Konflikthantering

Efter 20 år som vd – skrev bok om att göra misstag

Misslyckanden är naturliga i en förändringsprocess, skriver Pontus Bodelsson i sin bok Ledarskap för förändring. Där delar han generöst med sig av lärdomar och missar.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
trotter-2
Arbetsmiljö

Var fjärde anställd i Japan har velat dräpa sin chef någon gång

Många japanska företag är kända för sin tuffa kultur med många övertidstimmar. Det kan skapa ett hot mot den enskilda chefen, visar en ny undersökning från landet.
svara_samtal_webb
Konflikthantering

Så tar du ett svårt samtal – i 10 steg

Nyckeln till ett bra samtal stavas förberedelse och tydlighet. Om du förbereder dig noga kommer det också bli lättare att stå för ditt ord under samtalet, menar ledarskapsexperten Anna Lundwall.
korrupp
Beslutsfattande

9 tips för att upptäcka korruption – på ditt jobb

Korruption. Ett fenomen som är väldigt, väldigt avlägset Sverige och svenska chefers vardag – eller? ”Att Sverige skulle vara förskonat från korruption är en missuppfattning”, säger Lars Björklund, etik- och ledarskapsexpert.
korrupt
Beslutsfattande

Sluta blunda för korruptionen – den finns i Sverige också

Hur utbredd är korruptionen inom din organisation? Och vad gör du som ledare för att upptäcka och bekämpa den? Ständiga avslöjanden om hur etik och moral satts ur spel i svenska företag och myndigheter aktualiserar chefers ansvar.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
kajsa
Konflikthantering

Butikschefen: ”De förföljde mig och skrek könsord”

Hotfulla kunder skrek könsord och förföljde butikschefen Kajsa Salheden på väg hem när hon skulle hämta barn på förskolan. Att polisanmäla kändes meningslöst, säger hon.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden