mejl-2
Foto: Unsplash (montage)

3 succémejl chefer skickade – mitt i krisen

Det blåser och företaget är i kris. Då kan ett kort, men motiverande mejl från chefen ge livsviktigt stöd till medarbetarna. Här är 3 exempel på när ledare har lyckats.

Plötsligt är den där – krisen. Kanske är det just då det visar sig vem som är en bra ledare eller inte. I en krissituation förväntar sig medarbetarna att det är chefen som ska ta kommando och visa rätt väg för att företaget ska hamna på köl igen.

Men hur hanterar man en kris – speciellt om organisationen är stor? Ledarskapssajten Inc har plockat fram tre exempel på succémejl där framgångsrika ledare stöttat de anställda i svåra stunder.

1) Stort börshaveri för Starbucks

För ganska precis två år sedan var det stopp i Kinas ekonomi – vilket skapade panik. Kaffekoncernen hade gjort stora investeringar i Asien och man förlorade enorma summor på en betydligt trögare marknad. Då klev den dåvarande vd:n, Howart Schultz, fram och skickade ett mejl till Starbucks 200 000 anställda.

Där vädjade han om att de skulle ha förståelse för kundernas beteende och deras mer pressade ekonomiska situation. Han hyllade också personalen för att de var anledningen till Starbucks framgång:

”Jag tror på er och har aldrig varit mer stolt över att vara er partner”, skrev Howart Schultz i slutet av mejlet.

Lärdom?

  • Med så många anställda kunde Howart Schultz följt den ekonomiska utvecklingen på håll och hoppats på en vändning. Men i stället valde han att agera och kunde inspirera personalen till ett positivt synsätt.

2) Tuff kritik mot Amazon

2015 gjorde ansedda New York Times en granskning av Amazon. Där framställdes den globala internetjätten som en tuff arbetsgivare vars anställda hade en ohälsosam arbetsmiljö. Kritiken mot Amazon växte efter artikeln vilket fick vd:n Jeff Bezos att agera. I ett uttalande vände han sig emot påståendet i New York Times och sa att han inte kände till beskrivningen av företaget.

Men. Han nöjde sig inte med det. För att faktiskt ta reda på hur de anställda mådde skrev han ett mejl där alla anställda uppmuntrades läsa artikeln. Kände de igen sig skulle de direkt gå till HR-avdelningen eller mejla direkt till honom.

Lärdom?

  • Mitt i stormen höll Jeff Bezos huvudet kallt. Han var också transparant och var redo att ta till sig av kritiken.

3) Microsofts robot flippar ur – fullständigt

Sommaren 2016 släppte Microsoft twitterroboten Tay. Den var helt byggd på artificiell intelligens som skapar meddelande i interaktion av människor på Twitter. Men det blev ett stort haveri. Redan första dygnet hade Tay twittrat ut meddelanden som hyllade Hitler och uppmanade till folkmord i Mexiko – vilket gjorde att Microsoft stängde ner roboten.

Ett stort misslyckande för teamet som utvecklat Tay. Men Microsoft vd, Sataya Nadella; bestämde sig för att skicka ett mejl till de anställda som löd:

”Fortsätt att kämpa. Ni ska veta att jag är med er. Nyckeln är att fortsätta lära och förbättras tillsammans”.

Syftet med mejlet var att lugna de anställda och fokusera på problemlösning. Han menar att om människor agerar av rädsla är det omöjligt att nå innovation.

Lärdom?

  • Mejlet gav stöd till de nedstämda medarbetarna. Att som ledare visa att man står bakom – även vid misstag.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

harsa
Konflikthantering

5 sätt att bemöta härskartekniker

Utsätts du för härskartekniker på jobbet? Eller ägnar du dig omedvetet åt dem som chef? En ny bok ger tips för ett sundare arbetsklimat.
caroline-fjellner-3b
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 nödvändiga frågor att ställa till medarbetare 2018

Ställ de avslöjande frågorna – om och om igen. Och jobba vidare med dem tillsammans. Det är vägen framåt för företag och ledare som vill ha engagerade medarbetare som mår bra och utvecklas. ”Allt fler sätter välmående på agendan”, konstaterar &franklys Caroline Fjellner.
expert-2
Experterna

Expert: Hantera konflikter med chefer

P-O är ordförande i en förening. Nu tvingas han samarbeta med två ledare som inte delar hans syn på ledarskap. Chefs expert ger svar hur han ska hantera problemet. 
gunolf
Konflikthantering

Sofie Gunolf: ”Jag lyckades inte som vd”

Hon tvingades kliva av jobbet som vd — på ett företag som hennes familj byggt upp. Nu berättar Sofie Gunolf, tidigare vd för Indiska, om smärtan och sorgen i att inte lyckas, om känslan av att svika andra och att tappa självförtroendet.
avis
Konflikthantering

5 sätt att hantera avundsjuka på jobbet

Kollegan som blir befordrad eller får högre lön. Då kan din avundsjuka bli svår att hantera.

fylaa
Konflikthantering

7 steg för att förhindra fylleslag på julfesten

December är julfesternas och julbordens tid och inte sällan förknippade med snaps och fylla. Så här undviker du att julfesten spårar ur.
MIljöchef Olle Bertilsson, Landstinget Västernorrland
Annonssamarbete Chef + SJ

Saltade räkningar la grunden för miljösuccé

Många blev sura när landstingets politiker beslutade att salta räkningarna för de som väljer flyg eller bil istället för tåg på tjänsteresan. ”Men diskussionerna som uppkom bidrog till förändringen”, berättar miljöchef Olle Bertilsson. Chefer som står kvar, bemöter kritik och tålmodigt förklarar lyckas bäst i omställningar.
rektor
Konflikthantering

Rektorn som räddade problemskolan

Skolinspektionens kritik damp ner just när Hamid Zafar tillträtt som rektor.  Han bestämde sig för att vända trenden – genom ett helt nytt ledarskap.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden