Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

På rätt plats vid rätt tillfälle: ”Karriären kommer inte gratis”

POrträtt Hon har hållit sig framme och gjort en raketkarriär inom tech, musik och rörligt. ”Ibland undrar jag om drivet är större än målet för mig. Jag har en otrolig aptit på att göra bra ifrån mig och utvecklas”, säger Michelle Kadir, i dag Sverigechef på Youtube. Länge var prestation hennes mått på framgång. I dag tänker hon annorlunda.

Karriär
Publicerad
Michelle Kadir. Foto: Samuel Unéus

Året är 2007. I Universal Musics konferensrum har ett antal entreprenörer passerat revy i sina försök att presentera den idé som ska rädda musikbranschen och få folk att sluta piratkopiera.

Stämningen är uppgiven men målmedveten.

När Daniel Ek kliver in och presenterar en tidig idé till Spotify får Michelle Kadir gåshud. Hon är övertygad om att det är just han som håller framtiden i sin hand.

Efter mötet går hon raka vägen till sitt skrivbord och mejlar honom.

”Jag ville börja jobba på Spotify. Jag var övertygad om att det var här utvecklingen skulle komma att ske”, säger Michelle Kadir.

Ett karriärdrag som hette duga, men det varken började eller slutade där.

I dag, sjutton år senare, är Michelle Kadir Sverigechef på Youtube med en karriärresa bakom sig som är något utöver det vanliga.

Med fingret på pulsen har hon lyckats befinna sig på de hetaste företaget vid rätt tidpunkt. Inom några av de absolut mest föränderliga och disruptiva branscherna, musik och tech.

”Det finns något fint med att allt går fort nuförtiden, men det är också fint att behöva jobba för något. Om man lär sig att jobba hårt bygger det en karaktär som hjälper en hela livet.”

Vad är det som driver henne, var kommer hennes ”grit” från, den beslutsamhet och målmedvetenhet som fått henne att lyckas? Hennes definition av att lyckas är i dag en helt annan än den var tidigare.

”Ibland undrar jag om drivet är större än målet för mig. Jag har en otrolig aptit på att göra bra ifrån mig och utvecklas.”

Hon pratar om ”leap of faith”. De där avgörande sprången ut i det okända.

”Karriären kommer inte gratis, om man inte har kontakter från föräldrar och andra. Jag hade inget som helst nätverk att luta mig mot. Många unga kommer med en attityd av ’här är jag, var tacksam’, medan jag anser att man måste bevisa sig.”

Hon leder oss upp genom myllret av människor på Googles högkvarter på Kungsbron i Stockholm. Våning efter våning av sjudande aktivitet och popkulturell inredning.

Google Summit pågår denna vecka, förklarar hon när vi nästlar oss förbi en massa människor och tar ännu en trappa upp. Föreläsare och deltagare har flugit in från hela Skandinavien.

Nästa vecka är det dags för Youtube Festival då hon kommer att dela scen med såväl Loreen som Petter.

Från vänster: Anna Wiklund, Sverige-vd Google, sångerskan och dubbla Melodifestival-vinnaren Loreen samt Michelle Kadir. Foto: Samuel Unéus

I Sverige tillbringar vi (svenskar över 16 år) ungefär 41 minuter om dagen med att titta på Youtube. Streamingplattformen har i dag över två miljarder inloggade användare varje månad och Michelle Kadir ansvarar över ett 70-tal svenskbaserade Youtube-kanaler med cirka en miljon ­prenumeranter.

Hennes främsta uppgift är att få Youtubes lokala närvaro att växa och knyta ihop alla team och projekt så att alla verkar i samma riktning. Hon sitter även med i Google Sveriges ledningsgrupp. 

Michelle Kadir säger att Youtube är den bästa arbetsplats hon har varit på.

”Ledarskapskulturen här är rätt olik andra företag. På ett positivt sätt. Här är man öppen med att man vill att alla ska lyckas. Från högsta chefen Sundar Pichais motto ’let others succeed’, till hur min egen chef Anna Hartman Gernandt leder. Väldigt lite micromanaging, väldigt mycket att låta folk ta plats med sina idéer, sitt strategitänk, sina visioner.”

michelle kadir

Gör: Sverigechef på Youtube.

Ålder: 42 år.

Familj: Nygift med Simon, barnen Havana, 6 år och Julian, 3 år.

Bor: Södermalm i Stockholm.

Karriär: Digital manager på Universal, produkt- och innehållschef på Spotify, digital chef och vice vd Sony Music, Sverigechef på Youtube sedan två år.

Utmärkelser: Tredjeplats på Ledarnas lista Framtidens kvinnliga ledare och utsedd till en av Nordens 50 mest inspirerande kvinnor inom tech av Di Digital, 2016. Med på Veckans Affärers lista Sveriges 101 Supertalanger 2017, då hon valdes till Årets supertalang. Vunnit Music Allys internationella pris Best Music app 2016 för Sony Music Insight.

Hennes sikte har varit inställt på framgång så länge hon kan minnas.

”Vi som är annorlunda måste kämpa extra hårt men målet har alltid varit att lyckas. Jag har varit tacksam för mitt driv. Kanske speciellt i början av min karriär. Det är svårast att ta sig fram innan man får validering av andra. Jag har tagit kontakt med så många höga chefer, har inte tillåtit mig några ursäkter.”

Människor är alltid människor. Det spelar ingen roll vilken nivå de befinner sig på. Det är kärnan som är viktig, menar Michelle Kadir.

Hon beskriver sig som orädd i sin kommunikation, så till den grad att hon på Spotify-tiden till och med sagt emot Mark Zuckerberg, Facebooks grundare och vd.

Hon stoppade också Sony Musics vd, den mytomspunne Per Sundin, i en dörröppning efter att hon gjort sitt examensarbete för dem, och frågade rakt på sak om han ville anställa henne. Och fick nej.

De skulle precis varsla en massa människor på grund av att många i målgruppen laddade ner musik i stället för att betala för den.

Michelle Kadir. Foto: Samuel Unéus

”Någonstans såg han ändå min passion och sa ’Ring Lars Aadde på Universal och hälsa från mig. De ska starta en digital avdelning’. Där hade nog många tvekat, tänkt att han inte menade det och tyckt att det var jobbigt att ringa till någon helt okänd. Men jag ringde direkt och sa ’Hej, jag ska hälsa från Per Sundin’. Väldigt oförsiktigt”, säger hon och skrattar.

En stor del av drivet är medfött, tror hon.

Hon har alltid varit orädd, social och haft en stor hunger på livet. Och, konstaterar hon, tack vare föräldrar som alltid stått bakom och puttat på, har detta stärkts ytterligare.

”I elva år, innan mina syskon kom, fick jag mina föräldrars odelade uppmärksamhet. De läste läxor med mig, vi gick på konserter, tältade, reste. De var unga och jag fick vara med när de träffade sina vänner. Det var en otroligt rik barndom som gödde det som redan fanns inom mig.”

Tillbaka till samtalet med Universal Music. Inte heller där fick hon det besked hon längtade efter. De hade ingen budget för att nyanställa men de erbjöd henne en trainee-plats.

Det var svårsmält. Vem vill jobba gratis i sex månader när man dessutom just är färdigutbildad efter fem år på KTH?

Hon ville ha ett riktigt jobb.

”Jag tänkte länge och väl, men insåg att jag kommer att göra det här och att jag skulle göra mig så oumbärlig att de inte kunde klara sig utan mig.”

Hon läste några kurser parallellt och tog studielån för att klara ekonomin. Hon jobbade stenhårt, bevisade sig och fick vara kvar.

”Det finns något fint med att allt går fort nuförtiden, men det är också fint att behöva jobba för något. Om man lär sig att jobba hårt bygger det en karaktär som hjälper en hela livet.”

”När jag väl tagit beslutet att lämna företaget låg jag sömnlös flera nätter. Det kändes som det värsta uppbrottet någonsin, som att jag lämnade min själsfrände.”

Som andra generationens invandrare har det varit viktigt för henne att leva upp till det driv som hennes föräldrar hade när de flydde som 23-åringar med en väska och en bebis för att bygga upp ett liv i ett helt nytt land.

”Jag behövde också leva upp till deras nivå. Om de kunde lyckas utifrån sina förutsättningar, vad kan då inte jag med mina förutsättningar? Stundtals har det varit betungande. Det har handlat mycket om prestation, men det har också byggt mig. Jag känner mig väldigt motståndskraftig och stark.”

Michelle Kadirs föräldrar tvingades fly från Kurdistan på grund av sitt politiska engagemang i kurdernas kamp när Michelle låg i sin mammas mage. Hon har kusiner som blivit mördade av den turkiska regimen. En farbror som blivit hängd av Saddam Husseins regim.

”Jag har genom hela mitt liv fått argumentera mot iranier, turkar och araber i Sverige. Om kurdernas rätt att existera. Att vi är ett eget folk.”

Efter att ha bott på flyktingförläggning och i lägenhet i miljonprogramsområdet Helenelund flyttade familjen till ett radhus i Norrviken utanför Stockholm.

Föräldrarna hade satsat allt på att integreras i det nya samhället, lärt sig svenska, bytt yrken och utbildat sig till lärare och flyttat till ett bättre område.

Michelle Kadir tillsammans med kollegerna Eric Skuncke och Joseph Bergan. Foto: Samuel Unéus

”Jag har hela dagböcker fyllda av den känslan. Jag tror att det var annorlundaskap som jag kände. Där blev jag för första gången ensam om min bakgrund och jag fick uppleva min första släng av mobbning. Ja, så till den grad att jag bytte namn.”

Roza Kadir blev Michelle Kadir.

Michelle Kadir. Foto: Samuel Unéus

”Jag vet inte hur mycket mandat man ska ge en elvaåring i den frågan, men jag är tacksam för att mina föräldrar lät mig byta namn. Jag kände då att det var min stora räddning, och på många sätt tror jag att det kan ha hjälpt mig i mitt yrkesliv som vuxen också.”

Universitetet blev också en tid av det hon kallar annorlundaskap som en av mycket få tjejer på en civilingenjörsutbildning i datateknik med inriktning på affärsutveckling och medieteknik på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, i Stockholm.

”Jag sneglade aldrig på vad mina tjejkompisar skulle göra. Jag gick enbart på vad jag trodde kunde vara en dörröppnare i framtiden. Jag hade ett starkt intresse för tech och då, 1999–2000, var det it-boom, överallt. Jag ville lyckas. Det var viktigt.”

Avgörande för resten av karriären var att tidigare nämnde Per Sundin föreläste på utbildningen och att hon och några andra klasskamrater fick möjlighet att göra sitt examensjobb för Sony Music. De skrev om prenumeration av digitala musiktjänster, vilket kom att bli en alldeles ypperlig språngbräda.

Förmågan att vara tydlig med vad hon vill har hjälpt Michelle Kadir att bli framgångsrik.

Men det har inte alltid varit så, berättar hon. Hon har kopplat sitt värde till sin prestation. I jakten på att förstå sig själv bättre sökte hon i 20-årsåldern upp en psykolog.

”Jag har alltid varit den duktiga flickan och fått beröm när jag lyckats. Psykologen benade ut det här för mig, fick mig att förstå att jag hade ett starkt självförtroende men en sämre självkänsla. Det fick mig att börja bygga på självkänslan, att jag är värd oavsett.”

Detta gav henne också en stark förståelse för omgivningen, för att människor har den här dualiteten inom sig, och att ibland är det ena eller det andra starkare och att människor därför också reagerar olika vid olika tillfällen.

”Alla kommer från olika platser med olika förutsättningar. Man behöver se det även i hur man leder.”

”Jag har alltid varit den duktiga flickan och fått beröm när jag lyckats.”

I dag är hon chef utan att ha någon som rapporterar direkt till henne.

Samtliga områdesansvariga på Youtube ansvarar inför regionala, europeiska eller globala chefer. Till exempel har svenska chefen för musiken på Youtube sin chef i Italien och personerna som är ansvariga för marknadsföringen har sina chefer i Danmark respektive England.

”Man är fokuserad på Sverige men har sina chefer på internationell nivå”, säger Michelle Kadir och fortsätter:

”Jag behöver få dem att vilja göra det som är viktigt för Youtube i Sverige. Genom att vara mer inlyssnande och mer närvarande försöker jag fånga upp vad som är viktigt i de olika delarna av verksamheten, vad som är den gemensamma ytan och hur man kan bygga vidare från det. Det handlar om att hitta fram till det som blir bäst för alla, så att alla har något att vinna på det.”

Youtube är den bästa arbetsplats hon varit på. ”Här vill man att alla ska lyckas”, säger Michelle Kadir. Foto: Samuel Unéus

Låt oss återvända dit vi började, 2007 hos Universal Music, där Daniel Ek just presenterat sin idé om Spotify.

Michelle Kadirs mejl kom i retur ganska snart med ett positivt svar från honom. Men tvärtemot vad man kanske kan tro om det unga snabbt framväxande bolaget var det inte bara att hoppa ombord.

Michelle Kadir fick träffa medgrundaren Martin Lorentzon och ett rekryteringsbolag och göra flera olika tester innan hon fick börja som projektledare. Ganska snart därefter blev hon den första kvinnan på Spotifys produkt- och tech-avdelning.

Det var länge ett drömjobb, säger hon. De jobbade ihop, gick ut och käkade ihop, reste tillsammans. Och de förändrade musikbranschen fundamentalt.

Men till och med där, efter sex år, kom drivet ikapp henne, känslan av att vilja gå vidare.

Hon kände att hon gav mer än hon fick. Hon behövde utvecklas på ett annat sätt, ville bygga sig själv och inte bara Spotify. 

”När jag väl tagit beslutet att lämna företaget låg jag sömnlös flera nätter. Det kändes som det värsta uppbrottet någonsin, som att jag lämnade min själsfrände. Du vet, den tiden i musikbranschen, den var så speciell. Jag var Spotify-Michelle, det var så folk benämnde mig.”

I efterhand kan hon dock se att det var först efter att hon lämnat som mycket började hända på det personliga planet.

”Det var därefter som mitt personliga varumärke, mina barn, min sinnesfrid, mitt fokus och mina utmärkelser kom.”

Med fingret på pulsen har Michelle Kadir lyckats befinna sig på de hetaste företaget vid rätt tidpunkt. Foto: Samuel Unéus

2016 kom Michelle Kadir på tredje plats på Ledarnas lista Framtidens kvinnliga ledare och utsågs till en av Nordens 50 mest inspirerande kvinnor inom tech av Di Digital.

Hon gick till Sony Music, satte ihop deras digitala team och förverkligade idén om att ge artisterna tillgång till data om spelningar, ersättningsnivåer, dagliga strömningar, med mera.

Hon byggde transparens-appen Sony Music Insight, som kom att revolutionera musikbolagens roll för artisterna och belönades med det internationella Music Allys pris Best Music App 2016.

Hur kommer det sig att just du såg den möjligheten?

”Det kanske hjälpte att jag suttit både på en innehållsplattform som Spotify och ett musikbolag. Jag såg en överlappning mellan vad artisterna ville ha och den data som vi hade.”

Någonstans i början av sin karriär vågade hon också välja bort. Hon blev erbjuden att sitta med i Idol-juryn men tackade nej efter moget övervägande. Hon ville inte vara i folks vardagsrum varje fredagskväll, som hon beskriver det.

Hur kommer det sig att du lyckats befinna dig på rätt plats, på de hetaste ställena inom musikindustrin vid rätt tidpunkt?

”Kan det hänga ihop med något som man sällan pratar om att man behöver ha – förlåt engelskan – cultural awareness. Man måste ha koll på sin omvärld, ha fingret på pulsen. Vad är det människor vill ha? Vad går de igång på? Vad är det som inte funkar? Hur förhåller vi oss till världen och vart är vi på väg? Jag har aldrig formulerat det men tror att det handlar om en sammantagen känsla för populärkultur, teknologiska framsteg, människors behov och samhällsutveckling. Någon typ av vakenhet. En fingertoppskänsla för sin omvärld.”

Michelle Kadir säger att det kommer automatiskt för henne, att hon har en förmåga att ”gå i andras skor”, föreställa sig vem de är och vad de gör.

Hennes definition på att lyckas var från början att bevisa sig, för när hon gjorde det mådde hon bra.

”I dag handlar det om att vara nöjd i stunden och göra det bästa av varje ögonblick.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden