Ny bok: 10 regler för att nå ut i media

Kommunikation
Text:
Publicerad
Foto: Pixabay

”Jag tror inte att det finns en quickfix utan man måste börja bygga ett nätverk och personliga kontakter”, säger Elisabeth Tarras-Wahlberg.

Hon har varit informationschef för hovet och har 40 års erfarenheter av media. Den erfarenheten har hon samlat i sin nya bok ”Journalister är också människor”. Hon skriver både om hur man bäst når ut till media med sitt budskap och om hur man hanterar journalister som (ibland oönskat) söker upp en.

Viktigast av allt är personliga möten med journalister men att se till att hålla det på en professionell nivå.

Hur når man som chef bäst ut till media?
”Idag är det svårt att slå igenom i mediebruset genom att lägga ett pressmeddelande till en önskad tidning. Jag tror på ett långsiktigt arbete. Det är ett hantverk.”

Elisabeth Tarras-Wahlberg Aktuell med boken ”Journalister är också människor” och tidigare hovets informationschef. Foto: Wikipedia Elisabeth Tarras-Wahlberg
 Aktuell med boken ”Journalister är också människor” och tidigare hovets informationschef.
Foto: Wikipedia

Har du något konkret tips till chefer när man inser att en mediestorm är på gång?
”Inte göra något förhastat. Även om det är mycket mer bråttom nu än förr så ta några minuter. Sätt er ner och gör en prioriteringslista. Försöka inte gömma undan saker utan ha full transparens och tillgänglighet. Även om det gör ont i början så är det bättre än ett utsträckt lidande.”

Vilket är det vanligaste misstaget man gör som chef?
”Jag tror att man ofta underskattar kraften i mediernas makt och deras möjlighet att nå ut med sina budskap och vad de vill säga”, säger Elisabeth Tarras-Wahlberg.

De tio gyllene mediereglerna

1. Bygg nätverk.

2. Var positiv i mötet med medierna.

3. Var lyhörd.

4. Bestäm ditt budskap.

5. Var tydlig.

6. Ljug aldrig.

7. Allt du säger eller skriver ska tåla publicering.

8. Behandla alla frågor med samma noggrannhet.

9. Var professionell – försök inte bli kompis med journalister.

10. Tänk på att journalister också är människor.

 

LÄS OCKSÅ:

Chefer har störst problem med sociala medier
De förbjöd mobiler och fick mer gjort på jobbet
Få alla att läsa dina veckobrev

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden