sagorjag_klikkio
”Ner i lådan med dem bara — mobilerna”. Tobias Wallén och några av hans medarbetare på Klikki.
Foto: Magnus Liam Karlsson.

Förbjöd mobilen – fick mer gjort

Har du funderat på hur du skulle klara dig utan mobiltelefon eller mejl? Några som vet hur det känns är medarbetarna på Klikki, ett företag specialiserat på digital marknadsföring. Under tre veckor i våras genomförde de en tävling som gick ut på att hålla sig borta från mobilen och mejlen under vissa tider varje dag.

Reglerna var enkla: 

1. Lägg din mobil i en låda varje dag klockan 10.00 och låt den ligga där fram till klockan 12.00. Upprepa samma sak mellan klockan 14.00 och 16.00.

2. Läs inte e-post mellan klockan 14.00 och 16.00.

3. Lägg undan mobilen och låt din laptop vara stängd under alla möten.
För att öka spänningen utlyste företaget även en tävling. Tävlingen gick ut på att den som blev påkommen med att bryta mot någon av reglerna fick en så kallad ”checky” som registrerades i ett molnbaserat kalkylblad. Flest registreringar förlorade.

Tobias Wallén tipsar:

1. Förankra mobil- och mejlpolicyn hos medarbetarna, så att ni lägger ribban på rätt nivå och inte inför fyra timmars mejlfritt om dagen om det är näst intill omöjligt att upprätthålla. Sätt ändå lite press på er så att det inte blir för enkelt.

2. Använd ett tävlingsmoment som är tidsbegränsat. Det gör att folk blir mer på tårna. Samtidigt är det viktigt att det blir ett roligt inslag. I vårt fall började vi googla mobilskal tidigt och hittade några riktigt fula varianter.

3. Ha en lättsam inställning till tävlingen. Ett viktigt kundmöte måste få bryta workfulnessen, det är självklart. Det ska inte ställa till det utan användas så att det hjälper.

”Om någon gick förbi kvart över tio med telefonen i handen skrek vi ’checky!’. Den som fick flest checkys måste då använda ett mobilskal som teamet har valt ut under två månader. Ett extremt fult mobilskal”, säger Tobias Wallén, teamledare på Klikki.

Efter att ha prövat metoden i tre veckor gjorde företaget en utvärdering av hur medarbetarna hade upplevt det. Nio av tio var positiva och tyckte att det haft en positiv effekt på arbetet. Bland annat beskrev de att de varit mer närvarande och mer produktiva under de mobil- och mejlfria timmarna.

De blev också bättre på att planera sin tid eftersom de inte hade hela dagen på sig att exempelvis kontakta kunder, utan var tvungna att klara av den typen av ärenden innan mobilerna samlades in och e-postprogrammen stängdes av.

Detta rimmar väl med den metodik kallad workfulness som hjärnforskaren Katarina Gospic har varit med om att utveckla och som var bakgrunden till att Klikki testade arbetssättet. Workfulness går just ut på att minska de negativa effekterna av mobiltelefon och e-post på jobbet.

”En sa att det varken gjorde till eller från, men jag tror att han har ganska bra workfulness som det är. Jag ser inte honom hålla på med telefonen så ofta”, säger Tobias Wallén.
De nackdelar som Tobias Wallén upplevde med testet var att det tog lite tid att anpassa sig till de nya reglerna.

Många var också oroliga för att inte kunna svara sina kunder tillräckligt snabbt, en oro han tror är obefogad.

”När man får en fråga är det klart att det är bra att svara direkt, men kunderna förväntar sig inte att man ska återkomma inom 15 minuter. Om man tror det och känner så, ger det upphov till en stress i det dagliga arbetet som jag är helt övertygad om påverkar negativt i längden”, säger han.

Tävlingen är nu avslutad, men förhållningssättet lever kvar på Klikki. Även om det inte längre sker någon kontroll av hur mobil och mejl används finns det en allmän uppfattning om att mobilen inte ständigt ska ligga framme. Dessutom föredrar många att stänga av mejlprogrammet när de jobbar med något viktigt.

Och mötena ska även fortsättningsvis vara mobilfria.

”När Katarina Gospic var här berättade hon att när du håller ett föredrag eller har ordet på ett möte och någon tar upp en mobiltelefon, reagerar din hjärna på samma sätt som när du blir fysiskt slagen. Din kropp känner inte någon fysisk smärta, men hjärnan upplever det som en fientlig handling. De orden satte sig verkligen hos teamet.”

Relaterade artiklar

janne-3
Kommunikation

Janne Andersson: 3 ledarfokus ska göra Sverige världsbäst

”Jag är helt övertygad om att de sakerna går att applicera på allt ledarskap”, säger förbundskapten Janne Andersson.

Patrick Lepierre, affärsområdeschef på Dipart. Bygge vid vattentorn i Tumba Foto: Martina Huber/Chef
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Det här gör mig till en bättre beslutsfattare"

Patrick Lepierre har blivit säkrare som chef av Executive MBA-programmet vid Stockholms universitet. "Jag kan fatta mycket mer välgrundade beslut. Jag är förvånad över hur snabbt jag har kunnat använda mina nya kunskaper i mitt arbete."
2019-2
Kommunikation

Chefsåret 2019 – månad för månad

Chefsåret 2019 är till ända. Hur var det för dig? Chefs reporter Fredrik Kullberg har valt ut 12 stora, små och märkliga ledarskapshändelser som präglat året.
cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
pkberlin
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
Nå årets mål genom att ställa rätt frågor och ta fyra steg, tipsar Viktoria Lindhé på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Så når du affärsmålen ihop med ditt team

Nytt år. Nya mål. Chefer som involverar och följer upp hur medarbetarna upplever målen lyckas oftare.
Här är fyra steg som tar ditt team från mål till verklighet.

Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” och ”tack för din idé, vi marinerar den” – vad menas egentligen med det?