wecandoit

Nej – kvinnor är inte rädda att be om högre lön

I nära tio år har en populär förklaring till att män har högre lön än kvinnor varit att män oftare ber om löneförhöjning. Men nu funkar det inte längre att skylla på kvinnorna själva.

En vida spridd studie från två professorer vid Carnegie Mellon som gjordes för knappt tio år sedan visade på att män ber om löneförhöjning i snitt fyra gånger oftare än sina kvinnliga kollegor.

Men nu får deras resultat mothugg.

Enligt ny forskning från Cass Business School i London, där 4500 slumpvis utvalda anställda på 800 företag i Australien medverkat, är det istället så här:

Läs också: Myt om kvinnors karriärstrategi spräckt

  • Nej, kvinnor är inte rädda för att be om löneförhöjning eller befordran.
  • De frågar faktiskt lika ofta som män, men får ja i betydligt färre fall. 25 procent färre, närmare bestämt.
  • Yngre kvinnor är bättre på att förhandla än äldre – delvis på grund av att de tidigare blivit medvetna om att de inte behandlas på samma sätt som sina manliga kollegor.

Att lägga ansvaret på kvinnliga anställda – eller möjligen på deras uppfostran till att bli duktiga flickor som jobbar på men inte ber om något tillbaka – för att de har lägre löner funkar alltså inte längre. Nu är det istället upp till bevis för arbetsgivarna.

Här är tre förhandlingstips från affärsmagasinet Fast Company (som också har länkar till forskningen som nämns):

Vet ditt värde. Gör research och utvärdera dina tillgångar, förmågor och erfarenheter på ett ärligt sätt. Ta reda på vad andra som sitter på liknande tjänster tjänar.

Var din egen förkämpe. Förutom sifferexercisen kan det vara värt att skapa sig en bild av hur din arbetsgivare ser rent allmänt på befordran, löneförhöjningar och kompensation. Skaffa dig en mentor och nätverka med andra i branschen för att jämföra med deras erfarenheter.

Var modig. Enligt forskningen kommer det ta 170 år innan lönegapet mellan män och kvinnor har försvunnit – men det har ju inte du tid att vänta på, eller hur? Att fixa det snabbare blir allas ansvar. Och för att ta på sig den typen av ansvar krävs ett visst mått av mod.

Missa inte: Gratis checklista för utvecklingssamtal och medarbetarsamtal

Relaterade artiklar

ungadrommerchef
Karriär

Därför drömmer unga om att bli chefer

En dryg tredjedel av svenskarna drömmer om en chefsroll, visar en ny studie. Bland unga upp till 29 år är siffran ännu högre: Mer än hälften av dem vill bli chefer – och det är inte lönen som är drivkraften i första hand.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

skoillus
Karriär

Därför ska du alltid vara beredd att byta jobb

Ha alltid en plan B för din karriär – även om du stortrivs med det jobb du har.

arbetstidsforkortning1800x1013
Karriär

Visst funkar sex timmars arbetsdag

Bättre balans mellan privat- och arbetsliv, ökad gemenskap på arbetsplatsen och ett större fokus på arbetsuppgifterna. Det blev resultatet av en svensk fallstudie i arbetstidsförkortning, unik i sitt slag.
Collage: Christina Hammer från Hammer & Hanborg samt glad medarbetare
Karriär

Så släpper du fram kraften hos dina medarbetare

44 procent av svenska chefer tycker inte att de får använda sin fulla potential i jobbet, visar en ny undersökning. Ännu fler av deras medarbetare upplever detsamma. Men det är enklare än du tror att få organisationens talanger att slå ut.
hipo2
Karriär

4 tecken på att du är en HIPO: ”high potential employee”

I den amerikanska talent management-världen pratas det hett om HIPO:s, medarbetare med extra hög potential.

Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

John Marnell, porträttbild
Karriär

”Att säga upp vänner är det värsta jag varit med om”

Bilar var inte John Marnells grej. Han skulle ju bli psykolog. Men ett inhopp på en verkstad ledde hela vägen till vd-­stolen för bilföretaget J Bil.