wheelchair-567810_1280

Metoden som minskar sjukfrånvaron

På Astra Zeneca har man på bara några år sänkt andelen långtidssjukskrivna. Metoden? Cheferna har mer ansvar över sjukskrivningar och följer upp varför medarbetare är sjuka.

Sedan 2010 arbetar läkemedelsföretaget Astra Zeneca med en metod hr-specialisten Eva Landeståhl infört för att sänka sjukfrånvaron.

Sedan dess har sjukfrånvaron sjunkit och långtidssjukskrivningarna ligger nu på mindre än en procent, jämfört med tre procent 2007.

Här är metoden uppdelad i tre steg.

1. Återkoppling.
När en medarbetare är sjuk ringer alltid chefen på andra sjukdagen för att höra hur det är med medarbetaren och se om hen behöver hjälp i någon form.

”Det är inte för att jaga personen utan för att se om de behöver hjälp och stöd”, säger Eva Landeståhl.

Enligt henne har i princip ingen medarbetare reagerat negativt på de korta samtalen. Istället är det viktigt för en medarbetare att de känner sig behövda på jobbet, menar Eva Landeståhl. Det underlättar för att de ska kunna komma tillbaka till arbetslivet.

Läs också: Nya regler för chefer ska minska psykisk ohälsa

På Astra Zeneca har cheferna också enskilda samtal med alla medarbetare som varit sjuka tre gånger, eller mer, under tolv månader. De arbetar nära facket och Företagshälsan vilket leder till att de i vissa fall kan upptäcka bakgrunden till symptomen och behandla dem.

”Vi hade till exempel en medarbetare som varit hemma flera gånger för att han var för trött för att gå till jobbet. Det visade sig senare i våra samtal med Företagshälsan att personen hade diabetes”, säger Eva Landeståhl.

2. Cheferna har kontroll – och ansvar – över sjukfrånvaron.
Varje månad går gruppcheferna på Astra Zeneca genom sina medarbetares sjukfrånvaro och vilka personer som varit sjukskrivna för att få en överblick i hur det ser ut i arbetslaget och varför de har varit sjuka.

Var åttonde vecka sätter sig gruppcheferna med sina chefer och går genom frånvaron. De diskuterar och får stöd och coachning i svårare ärenden.

”Ingenting får ramla mellan stolarna. I och med att man gör på det här sättet så har cheferna bra koll på sina medarbetares sjukfrånvaro. Det är viktigt att cheferna känner att de har ett ansvar för sina medarbetare och att det är deras ansvar och ingen annans.”

3. Uppmärksamma stressrelaterade problem.
Astra Zeneca har egna utbildningar för chefer för att fånga upp medarbetare som visar symptom på att de är stressade eller att de mår dåligt.

”Det kan vara att en person som brukar vara glad på jobbet, plötsligt inte är lika tillgänglig. Eller signaler som att en medarbetare aldrig säger nej. Där måste man som chef vara lyhörd – då har den medarbetaren ju ofta mer arbetsuppgifter än vad han eller hon behöver ha. Det är chefens ansvar att prioritera och ge uppgifter till andra då”, säger Eva Landeståhl.

Läs också: Många skulle aldrig komma ut på jobbet

Eva Landeståhl menar att den här metoden gör arbetet – och ansvaret – enklare för cheferna. De har koll på vem som är sjuk i vad och är mer insatta i hur deras medarbetare mår.

”I början när man startar tar det längre tid, men när man väl fått rutin på det har man full koll. Då blir allt mycket smidigare och sjukfrånvaron sjunker ju dessutom”, säger Eva Landeståhl.

Läs också: Fråga experten: Hur hanterar jag sjukfrånvaron? Konflikter ökar risken för sjukfrånvaro

Läs också: Konflikter ökar risken för sjukfrånvaro

Läs också: Hör en längre intervju med Eva Landeståhl i P1 Morgon.

Relaterade artiklar

Linda Waxin står lutad mot en vägg. I bakgrunden syns ett stadslandskap.
Motivation

Vad pandemins tre faser lärt mig om mig själv

Min upplevelse av pandemin har varit indelad i tre faser. Den första var njutningsfull och handlade om att spara energi och rensa ut. Den andra, lidandets fas, kom mer som en överraskning, skriver Linda Waxin, Chefs krönikör.

Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, erbjuder sina medarbetare förmånscyklar. Foto: Nils Petter Nilsson
Annonssamarbete Chef + Bikelease

”Förmånscykel ger gladare medarbetare”

För två år sedan valde Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, att erbjuda alla medarbetare förmånscyklar. ”Det är ett prisvärt sätt att förbättra folkhälsan och få gladare medarbetare”, säger han. Från och med den första januari är det dessutom ännu billigare med förmånscykel.
Cissi Elwin.
Motivation

Cissi Elwin: ”Jag längtar efter mitt sammanhang”

Åh, vad jag hoppas att vi kommer att kunna gå till jobbet snart. Jag längtar efter att skaka hand med folk, kramas, få skrattanfall vid kaffeautomaten. Ljudet av människor. Av mina arbetskamrater. Mitt sammanhang, skriver Cissi Elwin i sin nya krönika.

En bild på Siri Wikander mot en vit bakgrund. Hon har en svart tröja på sig.
Motivation

Siri Wikander: ”Dags att pyssla om dina medarbetare”

Behovet av att ses och bli ompysslad och bortskämd av sin chef har kanske aldrig varit större hos dina medarbetare än nu denna höst, skriver Chefs webbkrönikör Siri Wikander. 

En kvinna håller upp en målad bild av en solros. Under bilden syns ett bord och vackra blommor.
Motivation

Testet som avslöjar din kreativa potential

Ett fyra minuters-test kan avslöja din kreativa potential. Det visar ny forskning från McGill University, Harvard University och the University of Melbourne. Vill du veta hur kreativ du är?

Kvinna med solhatt ligger på gräsmatta och läser en bok.
Motivation

Sköna boktips för sensommaren

Har du fortfarande semester kvar? Här kommer några sköna boktips för sensommaren, om allt från padel och sönderfallande parallellsamhällen till pirrigt kärlekstrassel i småstad. Chefsinsikterna får du på köpet.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
En kvinna står framför en Whiteboard-tavla med lappar på och talar inför en grupp personer som sitter vid ett bord.
Kommunikation

Ny studie: Det händer när chefen sviker

Hur meningsfullt dina medarbetare upplever sitt jobb påverkas av din förmåga att stötta dem. En ny studie visar att ledarskapet gör förvånansvärt stor skillnad för känslan av meningsfullhet på jobbet.