Sverigechefen: ”Största misstaget du gör på Linkedin”

Över en halv miljard finns nu på Linkedin. Men trots att många blir bättre att använda yrkesnätverket finns det en sak som många gör fel, enligt Linkedin-chefen Lisa Gunnarsson.

Karriär
Publicerad

Använder du Linkedin? Grattis! Då är du en av yrkesnätverkets 530 miljoner användare. Förutom att knyta nya kontakter är det en bra plattform att söka jobb på och framför allt göra dig synlig för rekryterare.

Men det finns ett misstag många användare fortfarande gör, enligt Lisa Gunnarsson. Linkedin-chefen menar att många fortfarande krånglar till sin titel.

”Om du har varit projektledare: Skriv det. Vi på Linkedin ser att användare lägger till massor av extra information i titeln. Håll titeln enkel för att rekryterare enklare ska hitta dig. Vill du berätta om projekt du varit involverad i – lägg det i beskrivningen!”, säger Lisa Gunnarsson Business Insider Nordic.

Gunnarsson kommer även med fyra tips för att vässa din Linkedin-profil:

1) Använd profilbild

Bara genom att ha en profilbild kan du få 21 gånger fler profilbesök. Tänk på att ta ett foto där ditt ansikte är i fokus och du tittar in i kameran.

2) Vässa din sammanfattning

Inled din profil med att fylla i sammanfattningen om dig. Det räcker med 3 till 5 meningar. Lägg tid på att fundera på vad som bäst beskriver vem du är och vad du vill göra.

3) Bygg ett nätverk

Ett av Linkedins största syften är att du ska få kontakt med personer som är relevant för din yrkesutövning. Var därför proaktiv och våga ta kontakt med både företag och rekryterare du är nyfiken på.

4) Var interaktiv

Nu är det möjligt att lägga in en video i ditt CV – testa! Vågar du vara interaktiv är chansen större att din profil väcker intresse. Kanske kan du dela ett klipp som beskriver dina spetskompetenser eller där en av dina referenser berättar hur det är att jobba med dig.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden