Heavy metal management: Led som en rockstjärna

Har du någon gång satt ihop en projektgrupp med inspiration från hårdrockens värld? Om inte kan du nu lära dig hur i en ny bok – Heavy metal management. Författarna Pär-Jörgen Pärson och Hans-Olov Öberg är nämligen övertygade om att du har mycket att lära av hårdrockens ikoner, där det finns fyra givna roller i ett band. Inte minst vill de få dig att gå från ”good till badass”. Som chef.

Hälsa
Publicerad

The Riff Master

Vem: Den kreativa ledaren som sprutar ur sig idéer och sedan sätter dem i en kreativt fungerande helhet.

Exempel: Tony Iommi (Black Sabbath), Jimmy Page (Led Zeppelin), Eddie Van Halen (Van Halen)

I din organisation: Affärsutvecklaren eller nyckelmedarbetaren.

Fråga: Verkar din riff master i rätt kreativa miljö?

 

The Front Man

Vem: Publikens favorit, en person med stort ego som vågar vara pinsamt liten eller överväldigande stor.

Exempel: Amy Lee (Evanescence), David Lee Roth (Van Halen), Bruce Dickinson (Iron Maiden)

I din organisation: Vd eller säljchef.

Fråga: De mest framgångsrika organisationerna pysslar om sina frontmän. Gör din?

 

The Money Man

Vem: Den som paketerar erbjudandet. Den som med sin energi skapar bandets kommersiella bas.

Exempel: Lars Ulrich (Metallica), Peter Grant (Led Zeppelins manager och ”femte medlem”)

I din organisation: Marknadschef och övriga marknadsansvariga.

Fråga: Vem fixar er organisations ”gig”? Får det ni säljer rätt paketering? Förbättrar ni er ständigt?

 

The Steady Bass

Vem: Den som ser till alla andras sväng. Är mer intresserad av det som händer i bandet och musiken än med publiken.

Exempel: Cliff Burton (Metallica), John Paul Jones (Led Zeppelin)

I din organisation: Organisationens egen psykolog, den som ser till att alla har en axel att gråta mot, kanske en personalfunktion.

Fråga: Ser du de dolda krafterna i din organisation som ser till att er arbetsmiljö fungerar?

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.