Heavy metal management: Led som en rockstjärna
Har du någon gång satt ihop en projektgrupp med inspiration från hårdrockens värld? Om inte kan du nu lära dig hur i en ny bok – Heavy metal management. Författarna Pär-Jörgen Pärson och Hans-Olov Öberg är nämligen övertygade om att du har mycket att lära av hårdrockens ikoner, där det finns fyra givna roller i ett band. Inte minst vill de få dig att gå från ”good till badass”. Som chef.
The Riff Master
Vem: Den kreativa ledaren som sprutar ur sig idéer och sedan sätter dem i en kreativt fungerande helhet.
Exempel: Tony Iommi (Black Sabbath), Jimmy Page (Led Zeppelin), Eddie Van Halen (Van Halen)
I din organisation: Affärsutvecklaren eller nyckelmedarbetaren.
Fråga: Verkar din riff master i rätt kreativa miljö?
The Front Man
Vem: Publikens favorit, en person med stort ego som vågar vara pinsamt liten eller överväldigande stor.
Exempel: Amy Lee (Evanescence), David Lee Roth (Van Halen), Bruce Dickinson (Iron Maiden)
I din organisation: Vd eller säljchef.
Fråga: De mest framgångsrika organisationerna pysslar om sina frontmän. Gör din?
The Money Man
Vem: Den som paketerar erbjudandet. Den som med sin energi skapar bandets kommersiella bas.
Exempel: Lars Ulrich (Metallica), Peter Grant (Led Zeppelins manager och ”femte medlem”)
I din organisation: Marknadschef och övriga marknadsansvariga.
Fråga: Vem fixar er organisations ”gig”? Får det ni säljer rätt paketering? Förbättrar ni er ständigt?
The Steady Bass
Vem: Den som ser till alla andras sväng. Är mer intresserad av det som händer i bandet och musiken än med publiken.
Exempel: Cliff Burton (Metallica), John Paul Jones (Led Zeppelin)
I din organisation: Organisationens egen psykolog, den som ser till att alla har en axel att gråta mot, kanske en personalfunktion.
Fråga: Ser du de dolda krafterna i din organisation som ser till att er arbetsmiljö fungerar?
Logga in för att fortsätta läsa!
Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för
0:-
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!