jimmy-page

Heavy metal management: Led som en rockstjärna

Har du någon gång satt ihop en projektgrupp med inspiration från hårdrockens värld? Om inte kan du nu lära dig hur i en ny bok – Heavy metal management. Författarna Pär-Jörgen Pärson och Hans-Olov Öberg är nämligen övertygade om att du har mycket att lära av hårdrockens ikoner, där det finns fyra givna roller i ett band. Inte minst vill de få dig att gå från ”good till badass”. Som chef.

The Riff Master

Vem: Den kreativa ledaren som sprutar ur sig idéer och sedan sätter dem i en kreativt fungerande helhet.

Exempel: Tony Iommi (Black Sabbath), Jimmy Page (Led Zeppelin), Eddie Van Halen (Van Halen)

I din organisation: Affärsutvecklaren eller nyckelmedarbetaren.

Fråga: Verkar din riff master i rätt kreativa miljö?

 

The Front Man

Vem: Publikens favorit, en person med stort ego som vågar vara pinsamt liten eller överväldigande stor.

Exempel: Amy Lee (Evanescence), David Lee Roth (Van Halen), Bruce Dickinson (Iron Maiden)

I din organisation: Vd eller säljchef.

Fråga: De mest framgångsrika organisationerna pysslar om sina frontmän. Gör din?

 

The Money Man

Vem: Den som paketerar erbjudandet. Den som med sin energi skapar bandets kommersiella bas.

Exempel: Lars Ulrich (Metallica), Peter Grant (Led Zeppelins manager och ”femte medlem”)

I din organisation: Marknadschef och övriga marknadsansvariga.

Fråga: Vem fixar er organisations ”gig”? Får det ni säljer rätt paketering? Förbättrar ni er ständigt?

 

The Steady Bass

Vem: Den som ser till alla andras sväng. Är mer intresserad av det som händer i bandet och musiken än med publiken.

Exempel: Cliff Burton (Metallica), John Paul Jones (Led Zeppelin)

I din organisation: Organisationens egen psykolog, den som ser till att alla har en axel att gråta mot, kanske en personalfunktion.

Fråga: Ser du de dolda krafterna i din organisation som ser till att er arbetsmiljö fungerar?

Relaterade artiklar

Porträtt på medarbetare
Hälsa

10 kreativa sätt att satsa på medarbetarnas hälsa

Under ett år av oro har en av arbetsgivarens viktigaste uppgifter varit att få medarbetare att må bra. Och det har gjorts på ovanligt kreativa sätt.
intro_degreed
Annonssamarbete Chef + Degreed

Synliggör det dolda lärandet på jobbet

Mängder av lärande på jobbet sker i det dolda. Gamla synsätt står i vägen för att ta tillvara kompetens.
”Framtiden bryr sig inte om hur du blev expert på något – bara att du blev det”, konstaterar Dan Tesnjak på Degreed.

Wivecka Ljungh, Bostadsbolaget Mimer
Hälsa

Företagets nya friskvårdssatsning: ”16 weeks of health”

Extra lång semester om de tränar, hälsocoacher och massage på kontoret – bostadsbolaget Mimer har kommit långt i sin hälsosatsning. Och nu tar de ett steg till.
Två astronauter
Hälsa

Astronaut-träna för hemmakontoret

Att jobba hemifrån kan tära på både relationer och ork. Men nu får hemmajobbare tips från oväntat håll – astronauter.
vaccinationsbild_rityta-1
Arbetsrätt

Experten: Chefen får inte tvinga medarbetare att vaccinera sig

Att vaccineringen mot covid-19 nu rullas ut över hela Sverige innebär inte att vi kan återvända till arbetsplatserna. Arbetsgivaren har inte rätt att kräva att medarbetarna vaccinerar sig. De kan inte ens kolla vilka som frivilligt har valt att göra det, berättar Chefs arbetsrättsjurist Charlotte Forssander.
chefersohalsa1800
Hälsa

Forskning ska kartlägga chefers skenande ohälsa

Chefers sjukfrånvaro ökar kraftigt. Men varför, och vad kan göras för att vända utvecklingen? Ett nytt forskningsprojekt ska gå till botten med frågan genom att undersöka chefers arbetsmiljö inom Helsingborgs stad.
Maria Geijer på Morot & Co ger råd om hur du knyter dina kunder närmare. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

Så enkelt tar du klivet närmare kunden

Bli bättre på att få nya kunder och behålla dem ni har. ”Många missar hur enkelt det kan vara att testa, utforska och samla in kunskap om vad som är intressant för just deras kunder”, säger Maria Geijer, på Morot & Co

Collage av hälsotrender
Hälsa

7 hälsotrender du inte får missa i vår

Trenden för 2021 rör sig allt mer från prestation till helhetstänk. Det är mindre lycra och mer teknik. Mer skog än tidtagning. Och allt mer tar plats på arbetstid.