maud-2

Klä dig rätt – för att vässa ditt ledarskap: 3 tips

Stilsäkra vd:n Maud Spencer använder kläderna för att vässa sitt ledarskap – och göra bättre affärer. Och hennes välklädda exempel har spridit sig inom företaget, ända ut på fabriksgolvet.

Under sina åtta år som flygvärdinna -förundrades Maud Spencer över uniformens effekter, både på omgivningen och henne själv.

”Det blev så väldigt tydligt, med uniformen, hur jag sträckte på ryggen, gick in i min yrkesroll och blev bemött med en särskild respekt”, säger hon.

Insikterna har hon tagit med sig till sin nuvarande roll som vd och ägare till Svalson, ett företag med cirka 40 anställda i Öjebyn strax utanför Piteå, som tillverkar eldrivna fönster och skjutluckor. Produkterna exporteras över hela världen, till kunder som Disneyland i Shanghai och modehuset Christian Dior i Paris.

Att klä sig rätt inför jobbet är en självklarhet för Maud Spencer. Att komma till affärsmöten i jeans skulle hon aldrig drömma om.

På arbetet föredrar hon välsittande kostymklänningar, högklackade skor och gärna någon extra färgklick i form av sjal, handväska eller annan accessoar. Sin stil beskriver hon som kvinnlig, professionell. En favoritdesigner är Karen Millen.

Maud Spencers välklädda exempel har spridit sig inom företaget, ända ut på fabriksgolvet. Blåställen har ersatts med arbetskläder i en grå nyans för att bättre matcha de metaller man arbetar med, om man nu inte föredrar de rosa arbetsbyxor som också finns som alternativ. Snyggt och propert ska det vara, plaggen ersätts så fort de börjar bli nötta och slitna. Klädseln har betydelse på Svalson, för trivseln och yrkesstoltheten.

Välkläddheten är ett sätt att visa respekt. Inför arbetsuppgifter, kunder, medarbetare – och sig själv. Snygga, smakfulla kläder stärker såväl självkänsla som hållning, liksom tryggheten i rollen som chef, menar Maud Spencer. Med klädseln vill hon signalera att hon är ansiktet utåt, den man vänder sig till, chef för ett internationellt framgångsrikt företag och en seriös person.

”Det ska synas att jag är chef, och att jag vill bli behandlad som en sådan. Och det blir jag. I mitt fall råder ingen tvekan.”

”Som chef är det praktiskt att sticka ut. Jag tror säkert att min stil har underlättat kontakterna med kunder, och lett till bättre affärer. Sedan är det roligt att klä upp sig. Jag är över 50, och känner att jag kan ta mig större friheter än tidigare. Vore jag 30 år och anställd, skulle jag nog klä mig mer nertonat.”

Läs också: Ultimata frågan Zalandos toppchef ställer på varje intervju

Rätt kläder gör att talet blir stadigare, gången stoltare och hela ens uppenbarelse mer förtroendeskapande när kläderna är rätt, är Maud Spencers erfarenhet.

”Man blir faktiskt som en annan människa.”

Alla är inte bekväma i det uppenbart välskräddade, eller i prestigeladdade ”power suits”. Den svenska ledarklädkoden är ganska nedtonad.

”En del säger: ’Äh, jag känner mig så obekväm i kostym och slips’, till exempel. Jag tycker ändå man ska ge det en chans. För så småningom blir det väldigt bekvämt. När man känner hur skönt det är, hur bra det går att jobba i de här kläderna. Att man blir bemött och agerar på ett annat sätt. Det handlar om att växa in i det.”

Kan man trots allt dyka upp hos dig i håliga jeans på löneförhandlingen utan att göra sig omöjlig?

”Man kan komma i vilka kläder som helst. Men för att vara riktigt framgångsrik är det väl alltid en genväg att klä sig efter situationen. Att komma i de rätta kläderna ökar chansen att nå fram”, säger Maud Spencer.

Tre tips för att hitta stilen

1) Våga prova

Att vara dressad på jobbet kan kännas stort om du inte är van vid det, men är som allt annat en vanesak.

2) Kolla passformen

Att kläderna sitter rätt är viktigare än att följa senaste modet. Fråga om råd i butiken eller hos någon vän. ”Man blir faktiskt som en annan människa när kläderna är rätt.”

3) Njut

Det är roligt att klä upp sig och det är otroligt vad rätt kläder kan göra för självförtroendet.

Läs också: Så många av dina kolleger vill göra slut

Det här är en text från nummer 9/2017. Läs hela artikeln som prenumerant och få även:

  • Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
  • Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
  • Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.

Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!

Relaterade artiklar

nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

utsedd
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
jobbintervju
Karriär

3 frågor toppkandidater vågar ställa på jobbintervjun

Lyckas på jobbintervjun – genom att låna tre stycken frågor andra toppkandidater använt tidigare.
naa
Karriär

10 nya yrken – du inte hört talas om innan

Funderar du på att byta jobb och är över 50 år? Då kanske ”oldflucener” kan bli något för dig. Det kvalar in på listan över nya yrkestitlar som lanseras under 2019.
grooodor
Karriär

7 grodor att se upp för på jobbintervjun

Här är några fallgropar som du bör se upp för under en jobbintervju.
lenaapler1
Karriär

Lena Apler: ”Nöj dig inte med att bli utesluten”

Åldersnoja? Varför det? Företagsledaren Lena Apler jobbar vidare vid fyllda 67, och tipsar om hur man håller sig relevant på arbetsmarknaden, år efter år.