Maud Spencers välklädda exempel har spridit sig inom företaget, ända ut på fabriksgolvet. Blåställen har ersatts med arbetskläder i en grå nyans för att bättre matcha de metaller man arbetar med, om man nu inte föredrar de rosa arbetsbyxor som också finns som alternativ. Snyggt och propert ska det vara, plaggen ersätts så fort de börjar bli nötta och slitna. Klädseln har betydelse på Svalson, för trivseln och yrkesstoltheten.
Välkläddheten är ett sätt att visa respekt. Inför arbetsuppgifter, kunder, medarbetare – och sig själv. Snygga, smakfulla kläder stärker såväl självkänsla som hållning, liksom tryggheten i rollen som chef, menar Maud Spencer. Med klädseln vill hon signalera att hon är ansiktet utåt, den man vänder sig till, chef för ett internationellt framgångsrikt företag och en seriös person.
”Det ska synas att jag är chef, och att jag vill bli behandlad som en sådan. Och det blir jag. I mitt fall råder ingen tvekan.”
”Som chef är det praktiskt att sticka ut. Jag tror säkert att min stil har underlättat kontakterna med kunder, och lett till bättre affärer. Sedan är det roligt att klä upp sig. Jag är över 50, och känner att jag kan ta mig större friheter än tidigare. Vore jag 30 år och anställd, skulle jag nog klä mig mer nertonat.”
Läs också: Ultimata frågan Zalandos toppchef ställer på varje intervju
Rätt kläder gör att talet blir stadigare, gången stoltare och hela ens uppenbarelse mer förtroendeskapande när kläderna är rätt, är Maud Spencers erfarenhet.
”Man blir faktiskt som en annan människa.”
Alla är inte bekväma i det uppenbart välskräddade, eller i prestigeladdade ”power suits”. Den svenska ledarklädkoden är ganska nedtonad.
”En del säger: ’Äh, jag känner mig så obekväm i kostym och slips’, till exempel. Jag tycker ändå man ska ge det en chans. För så småningom blir det väldigt bekvämt. När man känner hur skönt det är, hur bra det går att jobba i de här kläderna. Att man blir bemött och agerar på ett annat sätt. Det handlar om att växa in i det.”
Kan man trots allt dyka upp hos dig i håliga jeans på löneförhandlingen utan att göra sig omöjlig?
”Man kan komma i vilka kläder som helst. Men för att vara riktigt framgångsrik är det väl alltid en genväg att klä sig efter situationen. Att komma i de rätta kläderna ökar chansen att nå fram”, säger Maud Spencer.
Tre tips för att hitta stilen
1) Våga prova
Att vara dressad på jobbet kan kännas stort om du inte är van vid det, men är som allt annat en vanesak.
2) Kolla passformen
Att kläderna sitter rätt är viktigare än att följa senaste modet. Fråga om råd i butiken eller hos någon vän. ”Man blir faktiskt som en annan människa när kläderna är rätt.”
3) Njut
Det är roligt att klä upp sig och det är otroligt vad rätt kläder kan göra för självförtroendet.
Läs också: Så många av dina kolleger vill göra slut
Det här är en text från nummer 9/2017. Läs hela artikeln som prenumerant och få även:
- Tidningen Chef – direkt hem i din brevlåda.
- Tillgång till Chef Premium, en låst tjänst på Chef.se med vårt unika ledarskapstest, verktyg, avtal och mallar.
- Metodbanken: Smarta genvägar för alla chefer – 300 användbara metoder, modeller och guider.
Erbjudande: Prova på tre nummer av Chef + Chef Premium för endast 199 kr!