Intervju: Sonat Burman-Olsson, vd Coop: ”Det är en styrka att komma utifrån”

Verksamhetsutveckling
Publicerad
Sonat Burman-Olsson. Foto: Michael Steinberg.

Du har själv sagt att du är bra på att bygga broar, både mellan två kolleger och delar i organisationen. Hur har du blivit det?
”Jag har jobbat i så många olika delar av olika företag, på huvudkontor, i linjen, i dotterbolag, i mindre företag och i stora internationella bolag. Det har gjort att jag har respekt för vars och ens värld. Jag vet hur det går till på huvudkontoret och jag vet hur det går till i linjen. Även om målen kanske är desamma tänker man olika i de olika rollerna. Jag förstår dem.”

Hur bygger du broarna?
”Det är inte alltid så att jag bygger dem själv. När människor möts under rätt förutsättningar skapas broar. Om jag ser att vi har ett di­­lemma säger jag ’okej, låt oss sätta oss i ett rum och prata om det här’. Jag brukar säga att vi bänkar oss. Får man människor att prata med varandra brukar de flesta frågor lösa sig.”

Varför vill de bänka sig hos dig?
”För att de som känner mig vet att jag är schysst. Jag tar inte den enes eller den andres parti. De kan lita på mig. Det gör att jag får ihop folk. Om man själv delar med sig av sina egna erfarenheter öppnar sig även andra. Det handlar om att försöka få personerna att fokusera på sakfrågan, det problem som ska lösas. Sedan kan man inte vara älskad av alla – men respekterad.”

Du har talat om dina ”hundår”, när du kom till Sverige och fick kämpa för att lära dig språket och att komma in i samhället. Hur ofta påminns du om dem?
”Jag brukar säga att jag tappade fem till sju år av min karriär genom att flytta från Paris till Sverige. Så länge fick jag slita för att komma dit där jag borde ha varit från början. Det var till exempel omöjligt att få ett jobb som controller eller marknadsförare, vilket ju är fallet för många i dag när de kommer från universitet.”

Varför var det så svårt för dig?
”Jag hade inte svårt att lära mig språket och jag kom in snabbt i samhället, eftersom jag är gift med en svensk. Men jag saknade nätverket och referensramarna. Jag kunde inte planera min karriär och till exempel tänka att ’nu ska jag komma in som trainee på Telia’.

Om du är uppvuxen i Sverige har du redan en bild av hur näringslivet ser ut, du vet hur man söker jobb. Man har ett nätverk, man har sommarjobbat, man har ett cv som andra förstår. Jag hade inga sådana referensramar. Att översätta mina amerikanska betyg var svårt.”

Hur påverkar det ditt ledarskap?
”Jag tror inte att det har påverkat mitt ledarskap så mycket förutom att jag har fått ytterligare lite drivkraft i mig. Och att jag inte ser hinder. Men det påverkar inte mig så mycket som ledare utan som person. Jag har till exempel varit bollplank till många yngre adepter.”

Coop står inför omfattande förändringar. Vari ligger den största utmaningen för dig?
”När man kommer till en ny organisation måste man lära sig att förstå kulturen, lära känna människorna och verksamheten, se vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt. Men jag tycker att det är en fördel att komma utifrån: jag har inga förutfattade meningar, jag ser inga hinder, jag har andra ögon. Jag ser saker som människor har slutat titta på. Du vet hur det kan vara. ’Det här går inte, vi har redan försökt fyra gånger’.”

Finns det ömma tår att trampa på?
”Jag vänder på det och säger att det finns en massa saker som är bra att lyfta i stället, som varit dolda.”

Att gå från Ica till Coop är som att gå från Djurgården till AIK, som någon sa. Vad innebär det för din trovärdighet att du har arbetat hos konkurrenten?
”Ska jag vara ärlig är det mer plus än minus. Jag tar ett kliv i min karriär, jag kan branschen, jag har ett gott renommé, jag vet vad jag har åstadkommit. Det finns såklart olika synpunkter, men de flesta ser det som en fördel.”

Är det ingen som ifrågasätter att du har ett Coop-hjärta nu?
”Att jag väljer att börja här är första steget att visa att jag har ett Coop-hjärta! Om jag inte trodde på Coop hade jag inte kommit hit.”

Vilken egenskap är viktigast i din roll just nu?
”Allihop. Det är då jag kommer till min rätt som vd. Jag måste visa framtiden och målet, vara operativ, tala om hur man kan göra saker, ta det personliga, se hur vi kan jobba tillsammans, vem kan leverera vad. Medarbetarna ska alltid kunna lita på mig. De ska veta att det kommer att blåsa, det gör det alltid när vi jobbar med förändring, men de ska känna att jag finns där bakom.

Den som inte har sin chef med sig har svårt för att genomföra förändring.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.