ikea_2
Ikea-varuhuset i Belfast, Nordirland.

Forskare: ”Ikea definierar svenskt ledarskap”

Vad är egentligen svenskt ledarskap? Det ska en grupp forskare vid Malmö högskola försöka ta reda på.

Forskningsprojektet ”Den svenska chefsmodellens förutsättningar och utmaningar i ett globalt perspektiv” leds av docent Anders Wigerfelt vid Malmö högskola. Projektet genomförs i samarbete med Ikea och kommer att pågå under flera år.

Genom att undersöka hur Ikeas syn på ledarskap har förändrats i takt med att koncernen har blivit en global jätte, ska forskningsgruppen försöka definiera vad svenskt ledarskap egentligen är.

Varför har ni valt att studera just Ikea?
”Vi diskuterade och kom fram till att Ikea ofta framställs som det självklara exemplet på svenskt ledarskap. Vi kontaktade Ikeas dåvarande koncernchef Anders Dahlvig och presenterade våra idéer. Syftet är att undersöka hur svensk managementkultur fungerar i en global kontext.”

Forskningsprojektet ”Den svenska chefsmodellens förutsättningar och utmaningar i ett globalt perspektiv” leds av docent Anders Wigerfelt vid Malmö högskola. Projektet genomförs i samarbete med Ikea och kommer att pågå under flera år.

Genom att undersöka hur Ikeas syn på ledarskap har förändrats i takt med att koncernen har blivit en global jätte, ska forskningsgruppen försöka definiera vad svenskt ledarskap egentligen är.

Varför har ni valt att studera just Ikea?
”Vi diskuterade och kom fram till att Ikea ofta framställs som det självklara exemplet på svenskt ledarskap. Vi kontaktade Ikeas dåvarande koncernchef Anders Dahlvig och presenterade våra idéer. Syftet är att undersöka hur svensk managementkultur fungerar i en global kontext.”

Läs också: Ikeas härliga julbonus till medarbetarna

Vad är egentligen svenskt ledarskap?
”Enligt bland andra Anders Dahlvig handlar det mycket om en demokratisk ledarstil: Att delegera, lita på medarbetarna och nå konsensus. Problemet är att medarbetare i exempelvis Kina ofta vill bli instruerade. Kinesiska chefer ställer upp på de svenska värderingarna men ser problemen med dem. De tycker att allt tar för lång tid och är ineffektivt.

Många chefer på Ikea påstår att det svenska ledarskapet är överlägset andra ledarstilar, men att medarbetarna i vissa länder inte fattar hur bra det faktiskt är.”

Det låter som ett något kolonialt synsätt?
”I praktiken måste man förstås anpassa sig till den verklighet man befinner sig i. Ikea har också förändrats mycket de senaste tio åren. Det finns en paradox mellan den här svenskheten och den internationella inriktningen, att man verkar i Asien men alltid utgår från Älmhult.

Samtidigt har Ikea gått över till engelska som koncernspråk. De pratar mer om miljö och har börjat arbeta mer med mångfaldsfrågor.”

Vad tycker familjen Kamprad om de här förändringarna?
”Jag kan inte uttala mig om det. Men jag kan säga så mycket som att när Anders Dahlvig tillträdde som vd i slutet av 1990-talet upplevde han en machokultur, att svenska män styrde andra svenska män. De senaste åren har fler kvinnor och medarbetare från andra länder fått höga positioner.”

Hur drillas Ikeas chefer i svenskt ledarskap?
”Många svenska chefer är bekymrade över att de svenska värderingarna försvinner i det globala. Därför har man startat något slags kulturcentrum i Älmhult, dit nya Ikea-chefer reser för att gå igenom ursprunget. Man åker runt och tittar på stenmurar och sådant.

De håller värderingarna levande, men framförallt bland cheferna. Hos de anställda är medvetenheten ganska låg.”

Läs mer om forskningsprojektet här: Från småländsk machokultur till amerikansk mångfaldsdiskurs.

Relaterade artiklar

janne-3
Kommunikation

Janne Andersson: 3 ledarfokus ska göra Sverige världsbäst

”Jag är helt övertygad om att de sakerna går att applicera på allt ledarskap”, säger förbundskapten Janne Andersson.

skandia_3
Annonssamarbete Chef + Skandia

Bli en magnet för de bästa medarbetarna

Konkurrensen är knivskarp. Företag som vill locka – och hålla kvar – de bästa medarbetarna behöver steppa upp. ”Det handlar om att vara en bra, ansvarsfull och attraktiv arbetsgivare”, säger Mattias Munter på Skandia.
2019-2
Kommunikation

Chefsåret 2019 – månad för månad

Chefsåret 2019 är till ända. Hur var det för dig? Chefs reporter Fredrik Kullberg har valt ut 12 stora, små och märkliga ledarskapshändelser som präglat året.
cb12-content
Chefboken

Led utifrån värderingar – på riktigt!

Det är med hjälp av starka värderingar vi kan möta framtidens stora utmaningar med bland annat ökad komplexitet, digitalisering och klimatförändringar. Det menar Julia Norinder i sin bok Värderingsbaserat ledarskap Mening, tillit och transformation. I den beskriver hon hur du som ledare kan arbeta både utifrån dina egna värderingar och din organisations. I senaste Chefboken sammanfattar ledarskapscoachen Maria Gerlofson hennes tankar
Julbord med dryck
Hälsa

En av tio undviker julbordet – kollegorna dricker för mycket

Tre av fyra svenskar tycker inte att det är viktigt med alkohol på jobbets julbord, visar en ny undersökning. Samtidigt uppger över hälften att det finns en förväntan om att de ska dricka alkohol när det sker.
pkberlin
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
Patrick Lepierre, affärsområdeschef på Dipart. Bygge vid vattentorn i Tumba Foto: Martina Huber/Chef
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Det här gör mig till en bättre beslutsfattare"

Patrick Lepierre har blivit säkrare som chef av Executive MBA-programmet vid Stockholms universitet. "Jag kan fatta mycket mer välgrundade beslut. Jag är förvånad över hur snabbt jag har kunnat använda mina nya kunskaper i mitt arbete."
Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” och ”tack för din idé, vi marinerar den” – vad menas egentligen med det?