Hybridjobb delar Apple, Spotify och Microsoft

Från och med i september förväntas Apples anställda vara på kontoret tre dagar i veckan. Men konkurrenterna väljer andra vägar.

Karriär
Publicerad

Tisdagar, torsdagar och ytterligare en dag i veckan, som bestäms av respektive team.

Det är dagarna då personalen på Apples huvudkontor i Santa Clara County, Kalifornien, ska befinna sig på plats, rapporterar Bloomberg och flera andra amerikanska medier. Övriga två dagar kan arbetet ske på distans.

Det är en upptrappning från sommarens policy, då Apple-anställda varit på kontoret två dagar i veckan. Premiär för den nya hybridmodellen blir 5 september i Silicon Valley, för att sedan sprida sig till övriga kontor.

Egentligen ville techjätten börja införa 3-dagar-i-veckan-modellen redan sommaren 2021, men det nya virusutbrottet satte stopp för planerna.

Business as usual

Att Apple strävar efter någon form av business as usual märktes också nu i juni, då de bjöd in till en fysisk så kallad developers conference presentation. Den första i sitt slag sedan 2019.

Kan allt fler krav på återgång till arbetet – från arbetsgivarens sida – vara en trend? Nja. Till skillnad från Apple erbjuder exempelvis Spotify full flexibilitet, enligt modellen Work from anywhere, som Chef nyligen skrivit om.

Konceptet går ut på att de anställda meddelar ett år i taget om de vill jobba huvudparten av sin tid på distans, hemifrån eller på annan plats – eller om de främst vill arbeta på kontoret.

”Folk vill ha flexibiliteten och friheten” konstaterade nyligen Spotifys HR-chef Katarina Berg i Fortune.

Nya konceptet populärt

När Chef delade en artikel i ämnet på LinkedIn fick den stor spridning, engagemang och kommentarer.

”Helt klart en framgångsfaktor för att attrahera och behålla medarbetare!”, skrev en följare.

”Är och kommer att bli ett krav från flertalet i den nya generationens medarbetare så det är bara att ställa om och finna lösningar. Fler behöver inse detta och förstå hur den nya generationen tänker och prioriterar.”, skrev en annan.

Vad är resultatet av Spotifys nya arbetssätt?

Tidigare bestod Spotifys europeiska representation av huvudkontoret i Stockholm. Tack vare ”jobba-där-du-vill”-policyn har man expanderat till Spanien, Tyskland och Nederländerna. I USA är bolaget registrerat i 42 stater.

Dessutom har personalomsättningen minskat.

Direktiv efter tjänst

En arbetsgivare som skiljer sig från både Apple och Spotify är Microsoft.

Under en rekryteringsprocess kan den nya potentiella medarbetaren alltid diskutera hybridlösningar och flexibilitet, skriver Microsoft själva på sin sajt. Men det skiljer sig radikalt hur det i praktiken går till, beroende på vilken typ av avdelning och tjänst det handlar om.

Hela skalan finns representerad, allt från bolagskrav på att vara på kontoret dagligen, till full flexibilitet.

När Microsoft i maj presenterade en stor, global, undersökning om arbetslivstrender, visade det sig däremot att önskemålen mellan chefer och medarbetare inte alltid sammanföll.

Medan de anställda föredrog den flexibilitet som följer med hybridarbetet, planerade 50 procent av cheferna för en återgång till kontoren på heltid, enligt rapporten där 31 000 personer i 31 länder deltog.  

I Sverige var andelen chefer som siktade på heltidsåtergång lägre, 32 procent. Däremot hade endast 21 procent tagit fram överenskommelser kring ett hybridupplägg på kontoret tillsammans med medarbetarna.

En sak är säker. Än har sista ordet i detta brännheta ämne inte blivit sagt. 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden