Här kopplas hållbarhet till bonus och affärsnytta

Hållbarhet
Text: Calle Fleur
Publicerad

Ända sedan franska mejerijätten Danone började sälja yoghurt för barn med magproblem 1919, har företaget satsat hårt på sitt hållbarhetsarbete. Ja, det där som chefer och företagsledare ofta beskriver med stora, fina ord – men som inte alltid är enkelt att förena med affärsnyttan.

Peter Odemark, Danones Norden-chef och vd, bestämde sig för att göra hållbarhetsarbetet extremt tydligt för sina chefer.

”Det är väldigt intressant att prata om hållbarhet och att diskutera värderingar, men enligt mig blir det ofta ganska meningslöst ur ett affärsperspektiv. Därför måste man konkretisera”, säger han.

Danones 260 medarbetare i Norden – som tillverkar och säljer produkter som exempelvis Proviva och Actimel – introducerades därför för ett ”sustainability score card”, ett slags poängkort för hållbarhetsarbetet. I samråd med representanter från företagets olika avdelningar valde ledningen ut 20 projekt att arbeta vidare med. Ett projekt äger till exempel rum på receptionen på huvudkontoret i Stockholm, ett annat på fabriksgolvet i Skåne.

Därefter fick alla enskilda projekt – som att minska vattenkonsumtionen i fabrikerna med fem procent, flyga 30 procent mindre eller låta de ambulerande säljarna gå en kurs i ”eco driving” – tydliga handlingsplaner med ekonomiska, sociala och miljömässiga mål.

Projekten löper under hela 2013. Och vid årsskiftet är det sanningens minut som gäller för de ansvariga cheferna. De som inte lyckats uppnå de utsatta målen på ”sina” poängkort får nämligen inte en krona i bonus i år.

Peter Odemark är övertygad om att de flesta målen kommer att nås. Ändå har reaktionerna bland cheferna varit blandade.

”Det har inte enbart varit positivt. Alla brinner fortfarande inte 100 procent för detta, men majoriteten är väldigt positiva”, konstaterar Peter Odemark och fortsätter:

”I mitt ledarskap tror jag mycket på att driva fram de som är entusiastiska kring det som jag försöker göra. Vi trycker inte ned det här i halsen på någon om det inte känns rätt för dem. Men är någon direkt emot det tror jag att han eller hon jobbar på fel företag”.

Danone försöker ständigt att även på andra sätt uppmuntra medarbetarna att tänka hållbarhet. I år har Peter Odemark bland annat infört en utmaning där medarbetarna uppmuntras att presentera nya projekt för honom. Personerna bakom de bästa förslagen får resa till Bangladesh där Danone driver ett projekt för att minska undernäringen på landsbygden.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden