aw-2

Här går medarbetarna på en tyst AW – utan alkohol och mobiler

Ingen alkohol, mobiluppkoppling eller klockor. I stället är det tystnad och avkoppling som gäller under konceptet ”off the work”.

Det är fredag och dags att avsluta veckan med en riktig ”after work”. Men när medarbetarna på reseföretaget TUI träffas på Münchenbryggeriet under eftermiddagen är det en ny variant som de får ta del av. Det kommer inte finnas någon alkohol. Inte heller några mobiltelefoner eller klockor.

I stället är det tystnad i en timme som gäller. Syftet är att uppmärksamma den digitala stress många upplever i vardagen och motverka detta genom att varva ner kropp och knopp inför helgen.

Bakom konceptet står Victoria Palm och entreprenören Navid Modiri.

”Vi älskar verkligen AW:s. Men vi upptäckta att även om det är utanför jobbet finns det en ständig framåtrörelse i en sån aktivitet och ett krav på prestation. Därför försökte vi skala bort så mycket som möjligt”, säger Victoria Palm.

De 50 medarbetarna från TUI har tre regler att förhålla sig till under after worken.

  • Du måste vara helt offline (ingen dator, klocka eller mobil)
  • Du får inte ha ögonkontakt med andra
  • Du måste visa respekt för alla i rummet. Vill du inte vara kvar får du gå ut.

”Jag tycker ny teknik är underbar. Men vi måste hitta ett hållbart sätt för att kunna fungera bättre som människor och kunna vara mer närvarande”, säger Victoria Palm.

Vad har chefer för ansvar för medarbetarnas digitala stress?

”Att visa vägen för medarbetarna. Om du känner att de behöver varva ner efter jobbet och ordnar en tyst AW – då måste du själv vara med. Samma sak är det om du mejlar en medarbetare klockan 23.00 en lördag. Där måste du vara ett gott exempel och visa upp en god arbetskultur”.

Charlotte WWiebe är HR-chef på TUI och en av initiativtagarna:

”Vi går på nyfikenhet här och testar oss fram. Vi måste lära oss var gränsen mellan arbets- och privatliv går, eftersom det blir mer frihet under ansvar. Som chef måste du vara mer vaksam på hur medarbetarna mår och agera när du ser att någon jobbar alldeles för mycket”, säger hon och fortsätter:

”Är man ledig så är man ledig”.

chef_maj_2020-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!