netfllix1

Fria arbetstider: Så här hittar du fokus

Kan du styra över dina egna arbetstider? Skönt, speciellt om du är en självgående person. Men utmaningen kan vara att hitta fokus och få ut så mycket som möjligt av dagen.

Med dagens teknik och bra internetuppkoppling överallt får allt fler möjlighet att lägga upp sina arbetstimmar på egen hand. Vi blir inte lika bundna att vara på en viss plats 08–17 varje vardag utan har möjlighet till ett mer flexibelt arbetsliv.

Enligt en amerikansk studie menar 98 procent av tillfrågade chefer att de inte ser några nackdelar med att erbjuda personalen fria arbetstider. Snarare lyfts bättre resultat fram som en fördel. Men det ställer också höga krav på individen att hitta fokus och få sina arbetsuppgifter gjorda.

Nu har Fast Company sammanställt en lista på 4 saker du kan göra för att hitta fokus under arbetsdagen.

Här är deras bästa tips: 

1) Skaffa dig rutiner

Rutiner lyfts ofta fram som något nyttigt för oss människor. Men varför är det bra? Enligt psykologen Wendy Wood hjälper vanor oss att hitta mönster för beteenden som i sin tur hjälper oss att nå produktiva mål. Även om ingen tvingar dig att börja en viss tid på dagen kan du ha stor hjälp att sätta en sådan tid själv.

2) Behandla dagen som en arbetsdag

Även om du sitter hemma och jobbar är det viktigt att behandla dagen som vilken arbetsdag som helst. Att gå upp, ta en dusch och ta på jobbkläder är en rutin som kan hjälpa dig att hitta fokus för dina arbetsuppgifter. Oavsett om du ska ha möten eller ej sänder du en signal till dig själv att: ”Nu har arbetsdagen börjat”.

Läs också: 3 tips: Jobba hemifrån – utan att tappa fokus

3) Sätt upp regler för när dagen är slut

Du har ingen stämpelklocka utanför din ordinarie arbetsplats. Därför är det extra viktigt att på förhand bestämma när det är dags att avsluta jobbdagen. Om du har problem att dra gränser kan ett sätt vara att ställa en alarmklocka som ringer när du jobbat dina timmar. Att sedan byta om, från jobbkläder till mer privata, signalerar också att dagen är slut.

4) Var tillgänglig på mejl/telefon/Slack

En stor tveksamhet många arbetsgivare känner inför att införa fria arbetstider är att man tappar kontrollen över medarbetarna. Därför är det extra viktigt att ha en god kommunikation med dina kolleger. Uppdatera varandra kring vad ni jobbar med och när ni kan tänkas vara klar med en viss arbetsuppgift. Det skapar förtroende och delaktighet – trots att ni inte sitter bredvid varandra fysiskt.

Läs också: Så gjorde Steve Jobs sina möten supereffektiva

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden