Forskning: TV-spel på jobbet kan öka produktiviteten

Köp ett TV-spel till jobbet istället för att lägga pengar på teambuilding, säger en av forskarna bakom studien.

Teamutveckling
Publicerad

Fyra professorer vid BYU (Brigham Young University i USA) har gjort en studie där de lät nybildade arbetsgrupper spela TV-spel med fokus på samarbete tillsammans i 45 minuter. Och redan efter en så kort tid kunde forskarna se ökning av produktiviteten – med hela 20 procent.

”Det var lite chockerande – med tanke hur kort tid de faktiskt spelar. Företag spenderar idag tusentals kronor på teambuildning, men jag tänker att de i själva verket borde köpa en Xbox”, säger Greg Anderson, en av professorerna bakom studien.

Hur gick studien till då? Jo, först rekryterade man 352 personer som delades in i 80 stycken arbetslag – där ingen hade en relation med varandra sedan innan. Sedan fick grupperna testa på en geocaching-tävling som går ut på att med några enkla ledtrådar försöka hitta geografiska landmärken.

Grupperna fick även testa TV-spel som Halo 4 och Rock Band – två spel som kräver att deltagarna samarbetar tätt för att lyckas. Även här såg man fina resultat.

”Vi såg att TV-spel där du jobbar i lag kan vara ett bra alternativ för att bygga upp en teamkänsla”, säger forskaren Mark Keith.

Enligt studien var det inte avgörande för om deltagaren var en van TV-spelare sedan innan eller inte. Däremot var det lättare att se ett positivt resultat om gruppen är sedan tidigare obekanta med varandra. Har gruppen jobbat tätt ihop tidigare kan spänningar förstärkas av den här typen av övningar.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden