fika_med_johan
En fikapaus med högsta chefen kan vara mer värdefullt än en dyr konsultinsats. Här träffar Telia Soneras vd Johan Dennelind (t h) Jim Olli, kompetenscoach vid företagets kundtjänst i Göteborg.

Fika för feedback – Telia-chefen Johan Dennerlinds enkla metod

Idén att fika med någon ur personalen kom från Johan Denne­lind själv när han tillträdde som vd på Telia Sonera efter sommaren förra året. Initiativet var ett led i hans program för att lära känna den nya arbetsplatsen. ”Fika med Johan” blev snart ett begrepp.

De halvtimmeslånga fikapauserna äger rum en till två gånger per vecka, och för det mesta på huvudkontoret. Men det kan också vara så att Johan Dennelind passar på att fika med en medarbetare när han befinner sig på andra håll i landet.

”Det är ett sätt för mig att lära känna människorna i vårt företag och att få möjlighet att möta våra talanger. Mötena gör det möjligt för mig att förstå verksamheten på djupet och hänga med bättre i vad som händer inom de olika delarna av Telia Sonera”, säger Johan Dennelind.

Sedan starten av Fika med Johan har han hunnit dricka kaffe med mellan 30 och 40 personer. Hur han får tag på sitt fikasällskap varierar. Och det kan både vara han och en medarbetare som tar initia­tivet.

”Det kan ske på rekommendation från kolleger, medarbetare som mejlar till mig, folk som jag springer på i verksamheten eller läser om på vårt intranät.”

En ytterligare variant på samma tema är rundabordssamtal med flera medarbetare åt gången, som Johan Dennelind också satt i system.

Samtalen består av fem till sju medarbetare från olika delar av organisationen och brukar pågå i en timme. Också det är en metod för att få grepp om hans medarbetares vardag.

Varje gång Telia Soneras vd är ute i landet och gör ett besök på någon del av företaget ser han till att lägga in ett rundabordssamtal.

Men oavsett om Johan Denne­lind träffar sina medarbetare över en fika eller under ett rundabordssamtal är det inte ovanligt att samtalen leder till något mer. Vid flera tillfällen har det hänt att han har tagit med sig frågor och samtalsämnen ända upp till koncernledningen.

En som har provat både rundabordssamtalen och Fika med Johan är Linda Hernström, chef för Business Management på Telia Operator. Hon träffade Johan Dennelind första gången strax före jul över en kopp kaffe.

”Jag var med på Veckans Affärers supertalanglista som Johan såg. Efter det tog han kontakt med mig och skrev att han ville träffas och lära känna mig”, säger Linda Hernström.

Samtalet kretsade en hel del kring Linda Hernström och hennes karriär på Telia Sonera. Men hon fick också möjlighet att framföra sina synpunkter på det som händer inom företaget, inte minst när det gäller ledarskapet.

”Han var nyfiken på mina tankar kring de förändringar som han genomför. Jag talade också om hur viktigt det är att skapa en kultur som får fram fler unga ledare.”

Efter samtalet fick hon i uppdrag att sätta samman ett runda­bordssamtal med deltagarna i hennes tidigare trainee­grupp för vidare dis­kussion.

Linda Hernström tycker att både rundabordssamtalen och Fika med Johan är inspirerande.

Hon kan mycket väl tänka sig att använda liknande koncept i sin egen roll som chef.

”Jag tycker att det är ett häftigt och inspirerande ledarskap. Det är väldigt positivt med den här direktkontakten. Jag tror att en fikapaus många gånger kan ge mer input än en dyr konsultinsats.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

litapa
Kommunikation

Här är 6 tecken på att kollegerna litar på dig

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

chefrolig
Beslutsfattande

5 skäl till varför du inte vill vara ”den roliga chefen”

Inspirerande och rolig – två eftertraktade egenskaper hos en chef. Men en ny studie visar att det kan bli för mycket av det goda. 
nyya
Karriär

3 tips: Så här bygger du upp ett ovärderligt nätverk

Är du tillräckligt bra på att nätverka? Sociala kontakter är ofta nyckeln till nästa steg i karriären. Här är några tips.
chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden