fika_med_johan
En fikapaus med högsta chefen kan vara mer värdefullt än en dyr konsultinsats. Här träffar Telia Soneras vd Johan Dennelind (t h) Jim Olli, kompetenscoach vid företagets kundtjänst i Göteborg.

Fika för feedback – Telia-chefen Johan Dennerlinds enkla metod

Idén att fika med någon ur personalen kom från Johan Denne­lind själv när han tillträdde som vd på Telia Sonera efter sommaren förra året. Initiativet var ett led i hans program för att lära känna den nya arbetsplatsen. ”Fika med Johan” blev snart ett begrepp.

De halvtimmeslånga fikapauserna äger rum en till två gånger per vecka, och för det mesta på huvudkontoret. Men det kan också vara så att Johan Dennelind passar på att fika med en medarbetare när han befinner sig på andra håll i landet.

”Det är ett sätt för mig att lära känna människorna i vårt företag och att få möjlighet att möta våra talanger. Mötena gör det möjligt för mig att förstå verksamheten på djupet och hänga med bättre i vad som händer inom de olika delarna av Telia Sonera”, säger Johan Dennelind.

Sedan starten av Fika med Johan har han hunnit dricka kaffe med mellan 30 och 40 personer. Hur han får tag på sitt fikasällskap varierar. Och det kan både vara han och en medarbetare som tar initia­tivet.

”Det kan ske på rekommendation från kolleger, medarbetare som mejlar till mig, folk som jag springer på i verksamheten eller läser om på vårt intranät.”

En ytterligare variant på samma tema är rundabordssamtal med flera medarbetare åt gången, som Johan Dennelind också satt i system.

Samtalen består av fem till sju medarbetare från olika delar av organisationen och brukar pågå i en timme. Också det är en metod för att få grepp om hans medarbetares vardag.

Varje gång Telia Soneras vd är ute i landet och gör ett besök på någon del av företaget ser han till att lägga in ett rundabordssamtal.

Men oavsett om Johan Denne­lind träffar sina medarbetare över en fika eller under ett rundabordssamtal är det inte ovanligt att samtalen leder till något mer. Vid flera tillfällen har det hänt att han har tagit med sig frågor och samtalsämnen ända upp till koncernledningen.

En som har provat både rundabordssamtalen och Fika med Johan är Linda Hernström, chef för Business Management på Telia Operator. Hon träffade Johan Dennelind första gången strax före jul över en kopp kaffe.

”Jag var med på Veckans Affärers supertalanglista som Johan såg. Efter det tog han kontakt med mig och skrev att han ville träffas och lära känna mig”, säger Linda Hernström.

Samtalet kretsade en hel del kring Linda Hernström och hennes karriär på Telia Sonera. Men hon fick också möjlighet att framföra sina synpunkter på det som händer inom företaget, inte minst när det gäller ledarskapet.

”Han var nyfiken på mina tankar kring de förändringar som han genomför. Jag talade också om hur viktigt det är att skapa en kultur som får fram fler unga ledare.”

Efter samtalet fick hon i uppdrag att sätta samman ett runda­bordssamtal med deltagarna i hennes tidigare trainee­grupp för vidare dis­kussion.

Linda Hernström tycker att både rundabordssamtalen och Fika med Johan är inspirerande.

Hon kan mycket väl tänka sig att använda liknande koncept i sin egen roll som chef.

”Jag tycker att det är ett häftigt och inspirerande ledarskap. Det är väldigt positivt med den här direktkontakten. Jag tror att en fikapaus många gånger kan ge mer input än en dyr konsultinsats.”

Relaterade artiklar

nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
Missarna att undvika när du mejlar på engelska,
Kommunikation

5 tabbar att undvika när du mejlar på engelska

Många svenska chefer ser sig nog som hyfsat bra på engelska, men vissa av våra mejlvanor ter sig obegripliga för utländska kontakter. Här är några nitar du lätt kan undvika.
Var fjärde småföretagare har inte koll på GDPR.
Kommunikation

Småföretagare saknar koll på lagen - riskerar höga böter

Dataskyddslagen GDPR har funnits på plats i drygt ett år, men enligt en undersökning saknar var fjärde småföretagare inblick i vad lagen innebär. Det kan bli dyrt.