fika_med_johan
En fikapaus med högsta chefen kan vara mer värdefullt än en dyr konsultinsats. Här träffar Telia Soneras vd Johan Dennelind (t h) Jim Olli, kompetenscoach vid företagets kundtjänst i Göteborg.

Fika för feedback – Telia-chefen Johan Dennerlinds enkla metod

Idén att fika med någon ur personalen kom från Johan Denne­lind själv när han tillträdde som vd på Telia Sonera efter sommaren förra året. Initiativet var ett led i hans program för att lära känna den nya arbetsplatsen. ”Fika med Johan” blev snart ett begrepp.

De halvtimmeslånga fikapauserna äger rum en till två gånger per vecka, och för det mesta på huvudkontoret. Men det kan också vara så att Johan Dennelind passar på att fika med en medarbetare när han befinner sig på andra håll i landet.

”Det är ett sätt för mig att lära känna människorna i vårt företag och att få möjlighet att möta våra talanger. Mötena gör det möjligt för mig att förstå verksamheten på djupet och hänga med bättre i vad som händer inom de olika delarna av Telia Sonera”, säger Johan Dennelind.

Sedan starten av Fika med Johan har han hunnit dricka kaffe med mellan 30 och 40 personer. Hur han får tag på sitt fikasällskap varierar. Och det kan både vara han och en medarbetare som tar initia­tivet.

”Det kan ske på rekommendation från kolleger, medarbetare som mejlar till mig, folk som jag springer på i verksamheten eller läser om på vårt intranät.”

En ytterligare variant på samma tema är rundabordssamtal med flera medarbetare åt gången, som Johan Dennelind också satt i system.

Samtalen består av fem till sju medarbetare från olika delar av organisationen och brukar pågå i en timme. Också det är en metod för att få grepp om hans medarbetares vardag.

Varje gång Telia Soneras vd är ute i landet och gör ett besök på någon del av företaget ser han till att lägga in ett rundabordssamtal.

Men oavsett om Johan Denne­lind träffar sina medarbetare över en fika eller under ett rundabordssamtal är det inte ovanligt att samtalen leder till något mer. Vid flera tillfällen har det hänt att han har tagit med sig frågor och samtalsämnen ända upp till koncernledningen.

En som har provat både rundabordssamtalen och Fika med Johan är Linda Hernström, chef för Business Management på Telia Operator. Hon träffade Johan Dennelind första gången strax före jul över en kopp kaffe.

”Jag var med på Veckans Affärers supertalanglista som Johan såg. Efter det tog han kontakt med mig och skrev att han ville träffas och lära känna mig”, säger Linda Hernström.

Samtalet kretsade en hel del kring Linda Hernström och hennes karriär på Telia Sonera. Men hon fick också möjlighet att framföra sina synpunkter på det som händer inom företaget, inte minst när det gäller ledarskapet.

”Han var nyfiken på mina tankar kring de förändringar som han genomför. Jag talade också om hur viktigt det är att skapa en kultur som får fram fler unga ledare.”

Efter samtalet fick hon i uppdrag att sätta samman ett runda­bordssamtal med deltagarna i hennes tidigare trainee­grupp för vidare dis­kussion.

Linda Hernström tycker att både rundabordssamtalen och Fika med Johan är inspirerande.

Hon kan mycket väl tänka sig att använda liknande koncept i sin egen roll som chef.

”Jag tycker att det är ett häftigt och inspirerande ledarskap. Det är väldigt positivt med den här direktkontakten. Jag tror att en fikapaus många gånger kan ge mer input än en dyr konsultinsats.”

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

jobbintervju
Karriär

3 frågor toppkandidater vågar ställa på jobbintervjun

Lyckas på jobbintervjun – genom att låna tre stycken frågor andra toppkandidater använt tidigare.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
bilf
Arbetsmiljö

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.
Catrin Viksten, Ersta diakoni
03:02
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Nu maxar jag mitt ledarskapslärande"

Video:

Maxa effekten av ditt lärande – genom att kombinera studier med ditt vanliga jobb. ”Det gör Executive MBA-utbildningen jag går väldigt effektfull”, säger Catrin Viksten, chef på Ersta diakoni.

topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken. 
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden