fika_med_johan
En fikapaus med högsta chefen kan vara mer värdefullt än en dyr konsultinsats. Här träffar Telia Soneras vd Johan Dennelind (t h) Jim Olli, kompetenscoach vid företagets kundtjänst i Göteborg.

Fika för feedback – Telia-chefen Johan Dennerlinds enkla metod

Idén att fika med någon ur personalen kom från Johan Denne­lind själv när han tillträdde som vd på Telia Sonera efter sommaren förra året. Initiativet var ett led i hans program för att lära känna den nya arbetsplatsen. ”Fika med Johan” blev snart ett begrepp.

De halvtimmeslånga fikapauserna äger rum en till två gånger per vecka, och för det mesta på huvudkontoret. Men det kan också vara så att Johan Dennelind passar på att fika med en medarbetare när han befinner sig på andra håll i landet.

”Det är ett sätt för mig att lära känna människorna i vårt företag och att få möjlighet att möta våra talanger. Mötena gör det möjligt för mig att förstå verksamheten på djupet och hänga med bättre i vad som händer inom de olika delarna av Telia Sonera”, säger Johan Dennelind.

Sedan starten av Fika med Johan har han hunnit dricka kaffe med mellan 30 och 40 personer. Hur han får tag på sitt fikasällskap varierar. Och det kan både vara han och en medarbetare som tar initia­tivet.

”Det kan ske på rekommendation från kolleger, medarbetare som mejlar till mig, folk som jag springer på i verksamheten eller läser om på vårt intranät.”

En ytterligare variant på samma tema är rundabordssamtal med flera medarbetare åt gången, som Johan Dennelind också satt i system.

Samtalen består av fem till sju medarbetare från olika delar av organisationen och brukar pågå i en timme. Också det är en metod för att få grepp om hans medarbetares vardag.

Varje gång Telia Soneras vd är ute i landet och gör ett besök på någon del av företaget ser han till att lägga in ett rundabordssamtal.

Men oavsett om Johan Denne­lind träffar sina medarbetare över en fika eller under ett rundabordssamtal är det inte ovanligt att samtalen leder till något mer. Vid flera tillfällen har det hänt att han har tagit med sig frågor och samtalsämnen ända upp till koncernledningen.

En som har provat både rundabordssamtalen och Fika med Johan är Linda Hernström, chef för Business Management på Telia Operator. Hon träffade Johan Dennelind första gången strax före jul över en kopp kaffe.

”Jag var med på Veckans Affärers supertalanglista som Johan såg. Efter det tog han kontakt med mig och skrev att han ville träffas och lära känna mig”, säger Linda Hernström.

Samtalet kretsade en hel del kring Linda Hernström och hennes karriär på Telia Sonera. Men hon fick också möjlighet att framföra sina synpunkter på det som händer inom företaget, inte minst när det gäller ledarskapet.

”Han var nyfiken på mina tankar kring de förändringar som han genomför. Jag talade också om hur viktigt det är att skapa en kultur som får fram fler unga ledare.”

Efter samtalet fick hon i uppdrag att sätta samman ett runda­bordssamtal med deltagarna i hennes tidigare trainee­grupp för vidare dis­kussion.

Linda Hernström tycker att både rundabordssamtalen och Fika med Johan är inspirerande.

Hon kan mycket väl tänka sig att använda liknande koncept i sin egen roll som chef.

”Jag tycker att det är ett häftigt och inspirerande ledarskap. Det är väldigt positivt med den här direktkontakten. Jag tror att en fikapaus många gånger kan ge mer input än en dyr konsultinsats.”

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.