Fem vanliga misstag vid dålig sömn

Vaken om natten? Så gör du för att bota sömnbristen.

1. Problemet överdrivs. Du ligger sömnlös och känslorna börjar skena. I tankarna blåser du upp riskerna med att inte vara utvilad och börjar katastrofiera – de värsta tänkbara konsekvenserna framstår plötsligt som de mest sannolika.

Gör så här: Grip tag i förnuftet snabbt innan känslorna tar kommandot. För tillbaka dig själv till verkligheten och ifrågasätt dina egna tankar. Hur har det gått de tidigare gånger du har haft sömnbrist? Hur stora misstag gjorde du egentligen då?

Kolla även dagen efter när du har svaret. Gick det så illa som du trodde? Det är dessutom lätt att tro att man har legat vaken en hel natt fastän man ändå sovit flera timmar utan att märka det.

2. Problemet underskattas. Du vet egentligen vad som är god så kallad sömnhygien – att till exempel varva ner i god tid före sänggåendet, att koppla bort jobbet och inte jobba för sent, att inte ta med datorn i sängen och att undvika kaffe efter förmiddagsfikat. Men du slarvar och motarbetar på så sätt dig själv.

Gör så här: Det handlar inte om vilje­styrka varje gång, utan om att ändra sina rutiner och skaffa en struktur. Tänk igenom din situation och gör medvetna val. Slå fast dina nya vanor och be andra i familjen att stötta dig.

”Sängen ska vara en plats för sömn och sex, inget annat”, säger psykologen Fredrik Hillvesson.

3. Att aldrig logga ut. Det så kallade 24-timmarssamhället är en utmaning. Förr tog tv-sändningarna slut vid elvatiden. I dag är du ständigt tillgänglig, bär hela internet med dig i fickan och kollar mejl och Facebook det första och sista du gör varje dag.

Gör så här: ”Samhället uppmuntrar till att vara vaken. Men du kan välja hur mycket du vill delta. Ta det egna ansvaret för hur mycket du tar in och hur tillgänglig du orkar vara”, säger Fredrik Hill­vesson.

4. Försök att överlista kroppen. När du inte kan sova ligger du och vrider dig. Och på helgen försöker du sova ikapp alla timmar du har förlorat. Ibland tar du ett par glas vin för att få slappna av.

Gör så här: Att vakna på natten är ingen katastrof. Det är tvärtom normalt. Förväntningarna om åtta timmars obruten effektiv sömn är ett modernt påfund.

”Det är bättre att gå upp och pyssla med något en stund om du inte kan sova. Lägg dig inte om du inte är sömnig”, uppmanar Fredrik Hillvesson.

Om sömnen blir för kort en natt tar kroppen igen förlusten genom mer djupsömn nästa natt. Men ditt mål bör vara att sova lika länge varje dygn, vardag som helg. Alkohol kan visserligen få dig att somna, men saboterar sömnkvaliteten och gör mer skada än nytta.

5. Du låter bli att söka hjälp. Du har dragit ner på kaffet, slutat slockna hos barnen klockan åtta när du nattar dem och håller jobbet ifrån dig när du är hemma. Ändå får du inte ordning på nattsömnen. För att klara ditt jobb håller du dig flytande med sömntabletter.

Gör så här: Du skulle inte stå på knä och installera det nya datasystemet själv, eller hur? Behandla dina sömnproblem på samma sätt – ta professionell hjälp. Många läkare säger att det svåraste med att bota en depression är att få in patienten genom dörren. Men när man väl förstått och erkänt den hjälper både KBT-terapi och antidepressiv medicin.

”Jag är inte generellt negativ till sömnmedel, men du måste ändå ta itu med din tillvaro och gå till botten med problemen”, säger Fredrik Hillvesson.

Läs mer om svenska chefers sömnvanor här.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

hosthost
Experterna

Eva Forsberg Schinkler: 5 tips för att boosta immunförsvaret

Förkylningstider. Men hur gör du bäst för att skydda dig? Här är hälsoexpertens 5 bästa råd för ett bra immunförsvar.
caroline-fjellner-3b
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 nödvändiga frågor att ställa till medarbetare 2018

Ställ de avslöjande frågorna – om och om igen. Och jobba vidare med dem tillsammans. Det är vägen framåt för företag och ledare som vill ha engagerade medarbetare som mår bra och utvecklas. ”Allt fler sätter välmående på agendan”, konstaterar &franklys Caroline Fjellner.
chiefen
Hälsa

Chefen brister när medarbetare går in i väggen

Allt fler blir sjukskrivna i stressrelaterade sjukdomar. Nu visar en ny undersökning att var tredje svensk inte fått rätt stöd av sin chef vid psykisk ohälsa.
adobe-2
Hälsa

Nystarta året med 7 goda vanor

Lägg 2017 åt handlingarna och börja det nya året med 7 vanor – som ger dig större kontroll över ditt liv. 
ohmy
Arbetsmiljö

Här får medarbetarna extra lön – om de går från jobbet

Antalet stressjukdomar ökar snabbt i Sverige. Det leder till sjukskrivningar och stora kostnader för företag. Därför ger mediebyrån Oh My sina medarbetare extra mycket i lön om de tar promenader – på arbetstid.
jula
Hälsa

5 tips för att du ska hitta lugnet i jul

Här är stressprofessorn Hugo Westerlunds 5 bästa tips för att stressa ner och hitta lugnet under julhelgerna.

MIljöchef Olle Bertilsson, Landstinget Västernorrland
Annonssamarbete Chef + SJ

Saltade räkningar la grunden för miljösuccé

Många blev sura när landstingets politiker beslutade att salta räkningarna för de som väljer flyg eller bil istället för tåg på tjänsteresan. ”Men diskussionerna som uppkom bidrog till förändringen”, berättar miljöchef Olle Bertilsson. Chefer som står kvar, bemöter kritik och tålmodigt förklarar lyckas bäst i omställningar.
streaad
Hälsa

Så orkar en chef – hela december

Årets sista jobbveckor och många projekt ska i mål. Men trots att stressen ständigt finns närvarande ska du inte kompromissa med din hälsa. Här är 6 sätt för att lyckas.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden