jobbfest

Expert: Så fixar du WOW!-faktor på jobbfesten

Sommaren står runt hörnet – och kanske en fest för medarbetarna. Men vad ska du tänka på för att fixa tillställningen alla pratar om i flera år? Här är 7 tips för att skapa en oförglömlig kväll – även med en snäv budget.

Våren är här och snart är sommaren på igång. Du kanske vill dra ihop medarbetarna innan alla försvinner i väg på sitt håll. Har du fått i uppgift att arrangera företagets sommarfest kan det inledningsvis kännas svåröverskådligt.

För hur skapar du en rolig festkväll? Andreas Palm är grundare till Ciceron Group och har sedan 2006 arrangerat över 700 festevent världen över.

Här är hans 7 ultimata tips för en lyckad julfest:

1) Plocka ihop ett team
”Välj ut ett internt team som vill vara med och göra festen istället för att bara ta dem som är sist in eller den som råkar vara kontorschef. Det finns ofta många oanade talanger internt och folk älskar att se sina kolleger överraska med talang. Sannolikheten är stor att någon spelar saxofon, är dancehall DJ eller passionerad analog fotograf. Väljer ni att jobba med en byrå – välj någon som behandlar er som om ni vore deras största kund och som ni har roligt med längs vägen”.

2) Sätt en budget – och våga skippa tradition
”Dyr mat är inte alltid bättre. Foodtrucks och opretentiöst häng kan vara väldigt mycket mer uppskattat och kostnadseffektivt än att servera överprisade snittar eller att äta en medioker trerätters middag till hissmusik”.

Läs också: 7 skandalösa jobbfester som spårade ur

3) Skapa en WOW!-faktor
”Vad ni än väljer att göra – sikta alltid på att få in ett mått av WOW och WTF! Ribban höjs hela tiden, men vad man saknar i budget kan man alltid väga upp med kreativitet och passion. Att få folk att känna sig sedda, uppskattade och överraskade kommer alltid vara den stora nyckeln till en lyckad sommarfest”.

4) Ha ett syfte med festen
”Bestäm vilken känsla deltagarna ska känna när de lämnar festen. Val av lokal och innehåll bör kopplas till syftet med festen. Till exempel om deltagarna ska känna samhörighet, en bättre förståelse för verksamheten, tacksamhet, motivation att prestera eller om de främst ska lära känna sina kolleger bättre”.

5) Låt vd:n kopiera Obama
”Missa inte chansen att låta festen återspegla vad ni pratat om under året – den är ett ypperligt tillfälle att kommunicera bolagets vision för 2018 och verkligen få alla att förstå sin roll i det den. Undvik alltid långa presentationer. Ett tips om vd:n ska prata är att låta hen göra det i form av en ”slow jam” ungefär som Barack Obama gjorde i Jimmy Fallons show”.

6) Satsa på kvalitet – före kvantitet
”Jobbfesten behöver inte innehålla allt. Undvik att den blir en kavalkad av hafsverk och fokusera i stället på några komponenter som deltagarna verkligen kommer att minnas”.

7) Skapa ett fysiskt minne att ta med sig
”Se till att dokumentera festen och skicka ut film eller foto till deltagarna efteråt. Ett tips är att skippa det smått uttjatade fotobåset och låta en fotograf plåta med analog kamera för en annorlunda känsla. Fotona scannas in vid framkallning för att lättare delas”.

Ett bonustips: ”Vickning är extremt uppskattat. Det gör att folk slipper stå i korvkön på vägen hem. Beställ i stället ett gäng haloumiburgare vid 01-tiden. Blir garanterad succé!”.

Relaterade artiklar

tacksamhetsutmaning
Arbetsmiljö

Starta en tacksamhetsutmaning – på jobbet

Människor som känner tacksamhet är bättre på att hantera stress, återhämtar sig snabbare från sjukdom och har ofta bättre hälsa sett till bland annat blodtryck och immunförsvar. Så varför inte dra igång en tacksamhetsutmaning på jobbet?
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
20-coronainitiativ
Motivation

20 positiva initiativ under coronaveckorna

Mitt i en av de största globala kriserna i modern tid har fantasi och viljan att hjälpa på många håll lett till stordåd. Som ett enormt fyrverkeri av goda idéer, samarbeten och innovationer. Vi har samlat 20 av de bästa.
blocketmotivation1800
Ledarskap

Blocket håller igång motivationen – med dans och virtuella spelkvällar

”Vi har aldrig haft så högt engagemang som nu”, säger vd Pernilla Nissler.

Collage: Siri Wikander och Anders Tegnell
Ledarskap

”Tegnell utbildar Sverige i modernt ledarskap”

”Tegnell tillämpar ett modernt agilt ledarskap”, skriver Chefs gästkrönikör Siri Wikander. ”Han vet att han måste agera på begränsade beslutsunderlag, så han tar beslut, men han lyssnar noga på data och experter och justerar sedan.”
Svart tavla, äpple och glasögon
Motivation

Experten: ”Coronakrisen tydliggör chefers behov av kunskap”

Medan beredskapslagren gapar tomma avslöjar coronakrisen även brister i ledarskapet bland svenska chefer. Dags att fylla på med ny kunskap, råder kompetensspecialisten Pär Lager.
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
leifchef
Motivation

”Chefen är extra viktig i det här läget”

Vad kan man lära sig som chef av att folk bunkrar toapapper? Hur mycket betyder chefen just nu? Och hur säger man upp någon via videosamtal? Det är några av frågorna ledarskapsexperten och psykologen Leif E Andersson svarade på i Chefs Facebookgrupp.