jobbfest

Expert: Så fixar du WOW!-faktor på jobbfesten

Sommaren står runt hörnet – och kanske en fest för medarbetarna. Men vad ska du tänka på för att fixa tillställningen alla pratar om i flera år? Här är 7 tips för att skapa en oförglömlig kväll – även med en snäv budget.

Våren är här och snart är sommaren på igång. Du kanske vill dra ihop medarbetarna innan alla försvinner i väg på sitt håll. Har du fått i uppgift att arrangera företagets sommarfest kan det inledningsvis kännas svåröverskådligt.

För hur skapar du en rolig festkväll? Andreas Palm är grundare till Ciceron Group och har sedan 2006 arrangerat över 700 festevent världen över.

Här är hans 7 ultimata tips för en lyckad julfest:

1) Plocka ihop ett team
”Välj ut ett internt team som vill vara med och göra festen istället för att bara ta dem som är sist in eller den som råkar vara kontorschef. Det finns ofta många oanade talanger internt och folk älskar att se sina kolleger överraska med talang. Sannolikheten är stor att någon spelar saxofon, är dancehall DJ eller passionerad analog fotograf. Väljer ni att jobba med en byrå – välj någon som behandlar er som om ni vore deras största kund och som ni har roligt med längs vägen”.

2) Sätt en budget – och våga skippa tradition
”Dyr mat är inte alltid bättre. Foodtrucks och opretentiöst häng kan vara väldigt mycket mer uppskattat och kostnadseffektivt än att servera överprisade snittar eller att äta en medioker trerätters middag till hissmusik”.

Läs också: 7 skandalösa jobbfester som spårade ur

3) Skapa en WOW!-faktor
”Vad ni än väljer att göra – sikta alltid på att få in ett mått av WOW och WTF! Ribban höjs hela tiden, men vad man saknar i budget kan man alltid väga upp med kreativitet och passion. Att få folk att känna sig sedda, uppskattade och överraskade kommer alltid vara den stora nyckeln till en lyckad sommarfest”.

4) Ha ett syfte med festen
”Bestäm vilken känsla deltagarna ska känna när de lämnar festen. Val av lokal och innehåll bör kopplas till syftet med festen. Till exempel om deltagarna ska känna samhörighet, en bättre förståelse för verksamheten, tacksamhet, motivation att prestera eller om de främst ska lära känna sina kolleger bättre”.

5) Låt vd:n kopiera Obama
”Missa inte chansen att låta festen återspegla vad ni pratat om under året – den är ett ypperligt tillfälle att kommunicera bolagets vision för 2018 och verkligen få alla att förstå sin roll i det den. Undvik alltid långa presentationer. Ett tips om vd:n ska prata är att låta hen göra det i form av en ”slow jam” ungefär som Barack Obama gjorde i Jimmy Fallons show”.

6) Satsa på kvalitet – före kvantitet
”Jobbfesten behöver inte innehålla allt. Undvik att den blir en kavalkad av hafsverk och fokusera i stället på några komponenter som deltagarna verkligen kommer att minnas”.

7) Skapa ett fysiskt minne att ta med sig
”Se till att dokumentera festen och skicka ut film eller foto till deltagarna efteråt. Ett tips är att skippa det smått uttjatade fotobåset och låta en fotograf plåta med analog kamera för en annorlunda känsla. Fotona scannas in vid framkallning för att lättare delas”.

Ett bonustips: ”Vickning är extremt uppskattat. Det gör att folk slipper stå i korvkön på vägen hem. Beställ i stället ett gäng haloumiburgare vid 01-tiden. Blir garanterad succé!”.

Relaterade artiklar

fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

chefersommar
Motivation

Här är cheferna i "Sommar i P1" du inte vill missa

Här är cheferna som ska sommarprata i år.
sj-artikel
01:30
Motivation

Metoden: Få med personalen på tåget

Video + Text

Satsa på interaktivitet  – det är SJ:s recept för att öka delaktigheten bland ombordpersonalen.

sattamalen
Motivation

Forskare: Därför ska du sluta sätta låga mål

Hur reagerar vi på målsättningar? Och hur kan låga mål vara sänka motivationen bland medarbetarna? Det ville ett amerikanskt forskarlag ta reda på och resultatet kan nu presenteras.
anstalldny
Arbetsmiljö

Här är 7 sätt att ge nyanställda starten de förtjänar: ”Röj tvivel”

Alla har någon gång varit nya på jobbet. Se till att dina nyanställda får starten de förtjänar. Du kommer tacka dig själv längre fram.
utsedd
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
startkit
Motivation

Här får alla nya chefer ett unikt startkit: ”Enorm styrka”

Ny som chef. Hur gör man? Med skräddar­sydda introduktionsprogram säkrar skogskoncernen Holmen en bra start. ”Rätt verktyg tidigt i chefskarriären ger en enorm styrka”, säger hr-chefen Helén Lalér Herbring.