Sedan en tid arbetar jag på ett litet företag med mindre än 100 anställda. Jag sitter i ledningsgrupp och ansvarar för en avdelning på sex personer som driver industrialiserings- och produktutvecklingsprojekt. Jag kommer tidigare från ett internationellt företag och har många nya erfarenheter och arbetsmetoder som jag utgår från att jag är anställd för att tillämpa.
Jag är dock inte säker på att VD riktigt förstår vad det innebär. Dagens arbetsmetoder, tempo och även resultat är långt ifrån godkänt. Den person på avdelningen som har varit här kortast, har varit anställd på företaget i 16 år. Vid flera tillfällen har jag och VD diskuterat frågan om hur hårt jag ska driva, och hans åsikt är att vi måste höja tempot eftersom företaget annars riskerar att halka efter. Företaget har ett mycket bra ekonomiskt resultat, men konkurrenterna är nära våra produkter. Den tidigare avdelningschefen har nu alltså gått i pension.
Jag har bestämt mig för att tillämpa moderna och effektiva metoder, och för att få med all personal har vi haft några samlingsdagar där vi diskuterat förändringar, metoder, hur reducera tidstjuvar osv, men jag känner inte att personalen riktigt är med på noterna. Exempelvis tillåter man projekt dra över tid uppemot ett år, utan att egentligen reagera. Även detta är delvis diskuterat med VD, men han har inga direkta förslag. Det verkar som han egentligen inte vet hur detta ska hanteras. Jag respekterar personalens problem med att det kommer en ny chef med helt andra krav, men också en helt annan syn på eget ansvar. Hur får jag personalen med på denna förändringsresa?
/Nisse