linus-jonkman-4

”Dra nytta av det introverta”

Varför skrev du 
den här boken?
”Jag tror att det är många som känner igen sig i de här personlighetsdragen. Att vara introvert handlar inte om att vara blyg. Det är ett neurologiskt tillstånd där man behöver en låg nivå av aktivitet. Introverta antas processa mer information i ett givet tillfälle. Introverta har ofta mycket av social kompetens men blir överstimulerade av långa samtal. Man kan säga att hjärnan blir mätt av lite mat.”

Varför förknippas chefsrollen oftast med någon 
som är extrovert?
”Man anses vara beslutsam om man fattar snabba beslut. Eftertänksamhet tolkas som osäkerhet. Vår kultur hyllar risktagande, modiga ledare, utan att alltid reflektera över var dessa hastiga beslut tar oss. När någon svarar snabbt på en utmaning tänker vi ofta att den personen är mer driven än den som svarar långsammare. Men det är en stor skillnad på att vara driven och på att vara snabbast med att räcka upp handen.”

Hur håller jag fast vid min introverta sida i en värld som eftersträvar ett extrovert ledarskap?
”Som introvert har du en djupare, mer envis tankeprocess, du dröjer kvar längre vid frågan, vilket är en styrka vid analyser och komplex problemlösning.”

Vilka är de bästa introverta förebilderna?
”Eftersom jag är introvert måste jag få fundera på det. Kan jag få återkomma?”

Två timmar senare, via mejl:
”Nu har jag funderat färdigt: Rosa Parks och Mahatma 
Gandhi. Puh! Där satt den.”

Relaterade artiklar

Ett foto på Serena till vänster. En illustration av en man och en kvinna som pratar. I pratbubblorna ovanför dem syns pusselbitar.
Kommunikation

Dags att lära dig prata med dina medarbetare igen

Återgången till mer normala gängor i arbetslivet innebär fler samtal. En ny bok ger ringrostiga chefer tips på hur man gör. ”Samtal är ett av ledarskapets viktigaste verktyg”, säger författaren och retorikexperten Serena Mon de Vienne.

Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia, råder alla att skaffa en krockkudde för framtiden.
Annonssamarbete Chef + Skandia

Nyfikenhet och sparande – chefens skydd mot ålderism

Chefer behöver arbeta mot ålderism, men också undvika att själva drabbas. ”Fortsätt vara nyfiken – och skaffa en krockkudde”, råder Mattias Munter, pensionsekonom på Skandia.

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,
Kommunikation

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattsson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.

Ansvaret för hur hybridarbetet ska ta form får inte landa på enskilda chefer utan är ett ledningsansvar, menar arbetsplatsstrategen Karin Ståhl på GoToWork. Foto: Magnus Liam Karlsson
Annonssamarbete Chef + GoToWork

5 tips för att lyckas med det nya arbetslivet

Arbetsplatsstrategen Karin Ståhl delar med sig av det viktigaste chefer behöver veta för att lyckas leda i det nya normala efter pandemin.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.