linus-jonkman-4

”Dra nytta av det introverta”

Varför skrev du 
den här boken?
”Jag tror att det är många som känner igen sig i de här personlighetsdragen. Att vara introvert handlar inte om att vara blyg. Det är ett neurologiskt tillstånd där man behöver en låg nivå av aktivitet. Introverta antas processa mer information i ett givet tillfälle. Introverta har ofta mycket av social kompetens men blir överstimulerade av långa samtal. Man kan säga att hjärnan blir mätt av lite mat.”

Varför förknippas chefsrollen oftast med någon 
som är extrovert?
”Man anses vara beslutsam om man fattar snabba beslut. Eftertänksamhet tolkas som osäkerhet. Vår kultur hyllar risktagande, modiga ledare, utan att alltid reflektera över var dessa hastiga beslut tar oss. När någon svarar snabbt på en utmaning tänker vi ofta att den personen är mer driven än den som svarar långsammare. Men det är en stor skillnad på att vara driven och på att vara snabbast med att räcka upp handen.”

Hur håller jag fast vid min introverta sida i en värld som eftersträvar ett extrovert ledarskap?
”Som introvert har du en djupare, mer envis tankeprocess, du dröjer kvar längre vid frågan, vilket är en styrka vid analyser och komplex problemlösning.”

Vilka är de bästa introverta förebilderna?
”Eftersom jag är introvert måste jag få fundera på det. Kan jag få återkomma?”

Två timmar senare, via mejl:
”Nu har jag funderat färdigt: Rosa Parks och Mahatma 
Gandhi. Puh! Där satt den.”

Relaterade artiklar

studien1234
Karriär

Harvardstudie: Kvinnliga chefer är mer högpresterande

Bättre på att ta initiativ och mer resultatfokuserade. På hela 17 av 19 punkter rankas kvinnliga chefer högre än sina manliga kolleger, visar en ny studie från Harvard University. 
Det är vanligt med vita lögner på jobbet.
Kommunikation

Här är de 15 lögner som vi drar oftast – på jobbet

Slirat på sanningen har nog alla gjort någon gång. Men lögner kan vara en varningsklocka som signalerar att allt inte står rätt till på arbetsplatsen. Och ljuger mest gör cheferna.
Blockets nya vd Pernilla Nissler startar podcast för personalen.
Kommunikation

Blockets nya vd satsar på podcast – för de anställda

I arbetet med att stärka engagemanget lyfter Blockets nya vd Pernilla Nissler in podcastformatet som intern kommunikationskanal.
En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande