linus-jonkman-4

”Dra nytta av det introverta”

Varför skrev du 
den här boken?
”Jag tror att det är många som känner igen sig i de här personlighetsdragen. Att vara introvert handlar inte om att vara blyg. Det är ett neurologiskt tillstånd där man behöver en låg nivå av aktivitet. Introverta antas processa mer information i ett givet tillfälle. Introverta har ofta mycket av social kompetens men blir överstimulerade av långa samtal. Man kan säga att hjärnan blir mätt av lite mat.”

Varför förknippas chefsrollen oftast med någon 
som är extrovert?
”Man anses vara beslutsam om man fattar snabba beslut. Eftertänksamhet tolkas som osäkerhet. Vår kultur hyllar risktagande, modiga ledare, utan att alltid reflektera över var dessa hastiga beslut tar oss. När någon svarar snabbt på en utmaning tänker vi ofta att den personen är mer driven än den som svarar långsammare. Men det är en stor skillnad på att vara driven och på att vara snabbast med att räcka upp handen.”

Hur håller jag fast vid min introverta sida i en värld som eftersträvar ett extrovert ledarskap?
”Som introvert har du en djupare, mer envis tankeprocess, du dröjer kvar längre vid frågan, vilket är en styrka vid analyser och komplex problemlösning.”

Vilka är de bästa introverta förebilderna?
”Eftersom jag är introvert måste jag få fundera på det. Kan jag få återkomma?”

Två timmar senare, via mejl:
”Nu har jag funderat färdigt: Rosa Parks och Mahatma 
Gandhi. Puh! Där satt den.”

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.