linus-jonkman-4

”Dra nytta av det introverta”

Varför skrev du 
den här boken?
”Jag tror att det är många som känner igen sig i de här personlighetsdragen. Att vara introvert handlar inte om att vara blyg. Det är ett neurologiskt tillstånd där man behöver en låg nivå av aktivitet. Introverta antas processa mer information i ett givet tillfälle. Introverta har ofta mycket av social kompetens men blir överstimulerade av långa samtal. Man kan säga att hjärnan blir mätt av lite mat.”

Varför förknippas chefsrollen oftast med någon 
som är extrovert?
”Man anses vara beslutsam om man fattar snabba beslut. Eftertänksamhet tolkas som osäkerhet. Vår kultur hyllar risktagande, modiga ledare, utan att alltid reflektera över var dessa hastiga beslut tar oss. När någon svarar snabbt på en utmaning tänker vi ofta att den personen är mer driven än den som svarar långsammare. Men det är en stor skillnad på att vara driven och på att vara snabbast med att räcka upp handen.”

Hur håller jag fast vid min introverta sida i en värld som eftersträvar ett extrovert ledarskap?
”Som introvert har du en djupare, mer envis tankeprocess, du dröjer kvar längre vid frågan, vilket är en styrka vid analyser och komplex problemlösning.”

Vilka är de bästa introverta förebilderna?
”Eftersom jag är introvert måste jag få fundera på det. Kan jag få återkomma?”

Två timmar senare, via mejl:
”Nu har jag funderat färdigt: Rosa Parks och Mahatma 
Gandhi. Puh! Där satt den.”

Relaterade artiklar

Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.
Kommunikation

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.

Carolina Åberg, HR director på Nordax, laborerar fram nya arbetssätt för hösten. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Risk att bli som gigare – i stället för kollegor"

Följ noga vad som händer när höstens nya arbetssätt laboreras fram. Det finns många möjligheter, men också risker med en ökad andel distansarbete, säger
Carolina Åberg på Nordax.

En illustration av en man som ligger ihopkrupen och ser ut att lyssna mot golvet/skrivbordet.
Kommunikation

Lyssna mer på rykten i arbetslivet

En ny svensk forskningsstudie vill nyansera bilden av rykten som något ovidkommande. Studien visar istället varför det kan vara farligt för dig som chef att vifta bort rykten som trams.

En kvinna står framför en Whiteboard-tavla med lappar på och talar inför en grupp personer som sitter vid ett bord.
Kommunikation

Ny studie: Det händer när chefen sviker

Hur meningsfullt dina medarbetare upplever sitt jobb påverkas av din förmåga att stötta dem. En ny studie visar att ledarskapet gör förvånansvärt stor skillnad för känslan av meningsfullhet på jobbet.

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Niclas Sigholm
Digital utveckling

Drastiska beslutet: Förbjöd all internmejl

Sedan flera år tillbaka råder förbud mot internmejl på företaget Sigholm. Resultatet? Effektiviteten har skjutit i höjden.
Håkan Bergsten, kommunchef i Flen, ser hur bland annat ledarskap och delaktighet har stärkts.
Annonssamarbete Chef + Winningtemp

Kommunchefens metod för bättre ledarskap

Mätbart bättre ledarskap, arbetsglädje, arbetssituation, engagemang och delaktighet. Här är receptet från Flens kommun.

7 personer i videosamtal
Kommunikation

”Du är på mute” – här är uttrycken som ökat mest bland chefer

Yttrade du orden ”du är på mute” många gånger förra året? Då är du inte ensam. Orden användes 1000 procent fler gånger i amerikanska affärsmöten mellan chefer och investerare 2020 än året innan, visar en ny undersökning