De sju härskarteknikerna

1. Projiceringsmetoden. Du får skulden för det du klagar på. Exempel: ”Vad tråkigt att du tar det så.”

2. Komplimangmetoden. Den vänliga härskartekniken. Den inleds med en serie komplimanger, men i slutet kommer en uppmaning om något du egentligen inte vill göra. Exempel: ”Du som är så duktig kan väl ta dig an det här projektet.”

3. Stereotypmetoden. Härskaren behandlar en person utifrån de fördomar som finns. Exempel: Man utgår från att chefen bara är intresserad av pengar och makt.

4. Uteslutningsmetoden. Du blir inte sedd i en situation där du borde bli sedd. Exempel: Du blir inte medbjuden på fredagsölen efter jobbet.

5. Hierarkimetoden. Härskaren definierar dig med olika påhopp. Exempel: En kvinna kan bli definierad som ‘lilla gumman’, och en man som ‘gubbslem’.

6. Tidsmetoden. Härskaren jämställer tidsaspekt eller ålder med kompetens. Exempel: ‘Jag har varit på arbetsplatsen längre än du, så jag vet hur det här ska skötas.’

7. Självförvållad härskarteknik. Du förminskar dig själv. Exempel: Du avslutar meningar med ‘eller jag vet inte’.

Relaterade artiklar

kvallsmail_intervjuperson
Kommunikation

Vad tycker Chef-läsarna om mejlförbud efter arbetstid?

Chef har tidigare skrivit om mejlförbudet som sprider sig i Europa för att skydda de anställda från stress. Lagen är en konsekvens av det ökade distansarbetet under pandemin där allt fler får svårare att hålla gränsen mellan arbete och fritid. Vi frågade chefer på LinkedIn vad de tycker om lagen. Majoriteten uppskattar tanken av att det finns en tydlig gräns samtidigt som flera av kommenterar att det finns undantagsfall och andra sätt än böter att hantera detta.

Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, erbjuder sina medarbetare förmånscyklar. Foto: Nils Petter Nilsson
Annonssamarbete Chef + Bikelease

”Förmånscykel ger gladare medarbetare”

För två år sedan valde Pelle Paulsson, vd på Maxi Ica Värmdö, att erbjuda alla medarbetare förmånscyklar. ”Det är ett prisvärt sätt att förbättra folkhälsan och få gladare medarbetare”, säger han. Från och med den första januari är det dessutom ännu billigare med förmånscykel.
Man som deltar i videomöte. Sitter i soffan med dålig hållning och kalsonger.
Kommunikation

Så många av dina medarbetare gör annat under det digitala mötet

Kanske har du som chef någon gång känt av utmaningen att få allas fulla uppmärksamhet under videomötet? Nu bekräftar en ny Sifo-undersökning din magkänsla. Drygt 3 av 4 svenskar passar nämligen på att göra helt andra uppgifter under videomötet. Dessutom har var fjärde person bytt ut kavajen mot en pyjamas!

En mobiltelefon och en datorskärm som visar på flera olästa mejl.
Kommunikation

Mejlförbud för chefer sprider sig

Ett tredje land i Europa, Belgien, har nu tagit beslut på att inte låta statsanställda chefer kontakta sina anställda efter arbetstid. Orsaken är att man vill skydda medarbetare från stress.

Böcker och Obama.
Kommunikation

Lästips från en ex-president: Obamas favoritböcker 2021

USA:s tidigare president, Barack Obama, är en storläsare av rang. Nu delar han med sig av sina favoritböcker från det gångna året. På listan finns bland annat Nobelpristagaren Ishiguros bok Klara och solen om artificiell intelligens och Lauren Groffs Matrix influerad av Trumps presidentskap. 

En röd stuga i skogen i ett vitt vinterlandskap
Kommunikation

Vila upp dig med kultur under julen

Äntligen jul och långhelger, så att även chefen får sin välförtjänta vila. Här är de bästa kulturupplevelserna att njuta av, hemma i soffan och ute på stan. Självklart med viss relevans på ledarskapet, så du inte glömmer bort din chefsroll under ledigheten.

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
Illustration över personer som pratar.
Kommunikation

Feedback bästa sättet att motivera medarbetarna

Att ge medarbetare feedback är det bästa sättet att motivera dem på, enligt en studie i Journal of Experimental Psychology. Det har större effekt än pengar i form av bonus eller förkortad arbetstid, enligt studien.