dissarpp1

Därför har Amazon-vd:n förbjudit Powerpoints – 3 skäl

Älskar du Powerpoint-presentationer? Då ska du inte söka jobb som chef på e-handelsföretaget Amazon där vd:n Jeff Bezos helt ersatt verktyget.

Amazon växer så att det knakar – vilket gjort vd:n Jeff Bezos till världens rikaste person. Inom kort väntas företaget dessutom ta sig in på den svenska marknaden på allvar. Men bakom framgången ligger inga långrandiga Powerpointslides. Bezos har nämligen förbjudit sina chefer från att använda verktyget – för att i stället fokusera på en annan berättarteknik.

Inför ett möte får alla deltagare sex sidor skrivna som en riktig berättelse – uppbyggd med fullständiga meningar, verb och substantiv, skriver Inc.com. Först när alla läst igenom PM:et är det dags för möte och innehållet kan diskuteras.

Men varför förespråkar Jeff Bezos den här metoden? Enligt Inc finns det tre skäl till att Amazon-vd:n dissar Powerpoint för mer personliga berättelser.

1) Vi människor älskar bra berättelser

När vi en gång i historien började tillaga mat över öppen eld blev det också en naturlig samlingsplats där vi kunde dela med oss av visdomsord, varningar och inspirerande berättelser. Därför är våra hjärnor skapade för att ta till sig information på det här sättet.

utvaldbild

Läs också: Är du redo för Jeff Bezos och Amazon?

2) Enklare att få med sig människor

Vägen mellan en känsla och hjärnan är kort. Därför är bra berättelser ett personligt sätt att få fram sina idéer och i längden enklare att få med sig sina medarbetare i ett beslut.

3) Förkärleken till en bra anekdot

Jeff Bezos har inte gjort någon hemlighet av att han älskar bra anekdoter kopplade till företaget. Därför tycker han att en kundernas anekdoter om sitt företag kan ge en bättre förståelse än hård data.

”Därför är det så viktigt att stämma av data med din magkänsla och sedan föra detta vidare till dina chefer och medarbetare”, säger Jeff Bezos.

sofia5

Läs också: Så presenterar du – utan en tråkig powerpoint

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

Retorikexperten Elaine Eksvärd
Psykologen Agnes Mellstrand samt bild på nöjda medarbetare.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 saker alla chefer borde göra – innan stressen blir farlig

Åtta av tio upplever hög stress på jobbet, men all stress är inte dålig. Så vad kan du som chef göra för att medarbetarna (och du själv) ska slippa brytas ner av negativ stress? Här får du psykologens bästa råd.
skrivaochberatta
Kommunikation

Så får du berättartekniken som får alla att lyssna

Rationella argument är bra, men en bra berättelse är oslagbar. Slipa på berättartekniken och få folk att lyssna – på jobbintervjun, i lönesamtalet och ledarskapet i stort. Här är tipsen på hur du gör.

kvallsmail_intervjuperson
Kommunikation

Vad tycker Chef-läsarna om mejlförbud efter arbetstid?

Chef har tidigare skrivit om mejlförbudet som sprider sig i Europa för att skydda de anställda från stress. Lagen är en konsekvens av det ökade distansarbetet under pandemin där allt fler får svårare att hålla gränsen mellan arbete och fritid. Vi frågade chefer på LinkedIn vad de tycker om lagen. Majoriteten uppskattar tanken av att det finns en tydlig gräns samtidigt som flera av kommenterar att det finns undantagsfall och andra sätt än böter att hantera detta.

Man som deltar i videomöte. Sitter i soffan med dålig hållning och kalsonger.
Kommunikation

Så många av dina medarbetare gör annat under det digitala mötet

Kanske har du som chef någon gång känt av utmaningen att få allas fulla uppmärksamhet under videomötet? Nu bekräftar en ny Sifo-undersökning din magkänsla. Drygt 3 av 4 svenskar passar nämligen på att göra helt andra uppgifter under videomötet. Dessutom har var fjärde person bytt ut kavajen mot en pyjamas!

En mobiltelefon och en datorskärm som visar på flera olästa mejl.
Kommunikation

Mejlförbud för chefer sprider sig

Ett tredje land i Europa, Belgien, har nu tagit beslut på att inte låta statsanställda chefer kontakta sina anställda efter arbetstid. Orsaken är att man vill skydda medarbetare från stress.

Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
Böcker och Obama.
Kommunikation

Lästips från en ex-president: Obamas favoritböcker 2021

USA:s tidigare president, Barack Obama, är en storläsare av rang. Nu delar han med sig av sina favoritböcker från det gångna året. På listan finns bland annat Nobelpristagaren Ishiguros bok Klara och solen om artificiell intelligens och Lauren Groffs Matrix influerad av Trumps presidentskap.