dissarpp1

Därför har Amazon-vd:n förbjudit Powerpoints – 3 skäl

Älskar du Powerpoint-presentationer? Då ska du inte söka jobb som chef på e-handelsföretaget Amazon där vd:n Jeff Bezos helt ersatt verktyget.

Amazon växer så att det knakar – vilket gjort vd:n Jeff Bezos till världens rikaste person. Inom kort väntas företaget dessutom ta sig in på den svenska marknaden på allvar. Men bakom framgången ligger inga långrandiga Powerpointslides. Bezos har nämligen förbjudit sina chefer från att använda verktyget – för att i stället fokusera på en annan berättarteknik.

Inför ett möte får alla deltagare sex sidor skrivna som en riktig berättelse – uppbyggd med fullständiga meningar, verb och substantiv, skriver Inc.com. Först när alla läst igenom PM:et är det dags för möte och innehållet kan diskuteras.

Men varför förespråkar Jeff Bezos den här metoden? Enligt Inc finns det tre skäl till att Amazon-vd:n dissar Powerpoint för mer personliga berättelser.

1) Vi människor älskar bra berättelser

När vi en gång i historien började tillaga mat över öppen eld blev det också en naturlig samlingsplats där vi kunde dela med oss av visdomsord, varningar och inspirerande berättelser. Därför är våra hjärnor skapade för att ta till sig information på det här sättet.

utvaldbild

Läs också: Är du redo för Jeff Bezos och Amazon?

2) Enklare att få med sig människor

Vägen mellan en känsla och hjärnan är kort. Därför är bra berättelser ett personligt sätt att få fram sina idéer och i längden enklare att få med sig sina medarbetare i ett beslut.

3) Förkärleken till en bra anekdot

Jeff Bezos har inte gjort någon hemlighet av att han älskar bra anekdoter kopplade till företaget. Därför tycker han att en kundernas anekdoter om sitt företag kan ge en bättre förståelse än hård data.

”Därför är det så viktigt att stämma av data med din magkänsla och sedan föra detta vidare till dina chefer och medarbetare”, säger Jeff Bezos.

sofia5

Läs också: Så presenterar du – utan en tråkig powerpoint

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

Till vänster en ung kvinna på ett kontor som ser stressad ut. Till höger Nema Abdihakim Ali.
Kommunikation

Hon startar en akut för chefer

Nu öppnar en chefsakut där erfarna mentorer ger samtalsstöd åt chefer som stött på problem.
”Det ska vara lika lätt som att boka en nätläkare”, säger entreprenören Nema Abdihakim Ali.

Helena Martini, HR-chef på fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, ser hälsokontroller för medarbetare som en investering. Foto: Christoffer Edling
Annonssamarbete Chef + Werlabs

Enkelt hälsotest lyfter prestationer på jobbet

”Det är att visa omtänksamhet i handling”, säger Helena Martini, HR-chef på Atrium Ljungberg, om den hälsokontroll som har blivit ett viktigt redskap och en uppskattad del av arbetet med hållbara medarbetare.

En ung kille med munskydd arbetar ensam i en stor lagerlokal.
Kommunikation

Hur mår medarbetarna när chefen är en dator?

En dator som chef, det är något som blir allt vanligare inom logistik och handel. Men hur mår medarbetarna av det? Det ska man ta reda på nu.

Johannes Hylander sitter vid ett skrivbord och samtalar med en medarbetare. Bakom honom syns en skärm där många medarbetare är uppkopplade för ett digitalt möte.
Kommunikation

”Hybridmöten kräver mer av dig som chef”

På kommunikationsbyrån New Republic är hybridmöten vardag, pandemi eller ej.
”Det kräver mycket mer ansvar av mig som chef att få det att fungera”, säger Johannes Hylander, en av grundarna och huvudägarna.

En ung man och kvinna, båda iförda munskydd,
Kommunikation

8 tips för ett lyckat hybridmöte

Hösten är på ingång och så även hybridmötena, något som vi måste vänja oss vid, vare sig vi vill eller inte. Erik Mattsson, vd och grundare på Ordrum, utbildar chefer i konsten att leda hybridmöten. Här är hans 8 bästa tips för lyckade hybridmöten.

En kvinna som sitter vid en dator tittar bakåt och ser orolig ut.
Kommunikation

Chefens ord som får pulsen att rusa

Nu är det bevisat – vissa av dina fraser får medarbetarnas puls att gå upp rejält. Här är listan på några av de mest pulshöjande fraserna.

Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

Bild på Arvid Axland och på glassmenyn.
Kommunikation

Med glass på rekryteringsmenyn

Att låta kandidaterna i en rekryteringsprocess få välja glass med olika personliga egenskaper är det senaste knepet i kommunikationsbyrån Pools rekryteringsprocess. Ett knep som var tänkt som en rolig grej men som också ledde till seriösa fördelar.