dissarpp1

Därför har Amazon-vd:n förbjudit Powerpoints – 3 skäl

Älskar du Powerpoint-presentationer? Då ska du inte söka jobb som chef på e-handelsföretaget Amazon där vd:n Jeff Bezos helt ersatt verktyget.

Amazon växer så att det knakar – vilket gjort vd:n Jeff Bezos till världens rikaste person. Inom kort väntas företaget dessutom ta sig in på den svenska marknaden på allvar. Men bakom framgången ligger inga långrandiga Powerpointslides. Bezos har nämligen förbjudit sina chefer från att använda verktyget – för att i stället fokusera på en annan berättarteknik.

Inför ett möte får alla deltagare sex sidor skrivna som en riktig berättelse – uppbyggd med fullständiga meningar, verb och substantiv, skriver Inc.com. Först när alla läst igenom PM:et är det dags för möte och innehållet kan diskuteras.

Men varför förespråkar Jeff Bezos den här metoden? Enligt Inc finns det tre skäl till att Amazon-vd:n dissar Powerpoint för mer personliga berättelser.

1) Vi människor älskar bra berättelser

När vi en gång i historien började tillaga mat över öppen eld blev det också en naturlig samlingsplats där vi kunde dela med oss av visdomsord, varningar och inspirerande berättelser. Därför är våra hjärnor skapade för att ta till sig information på det här sättet.

utvaldbild

Läs också: Är du redo för Jeff Bezos och Amazon?

2) Enklare att få med sig människor

Vägen mellan en känsla och hjärnan är kort. Därför är bra berättelser ett personligt sätt att få fram sina idéer och i längden enklare att få med sig sina medarbetare i ett beslut.

3) Förkärleken till en bra anekdot

Jeff Bezos har inte gjort någon hemlighet av att han älskar bra anekdoter kopplade till företaget. Därför tycker han att en kundernas anekdoter om sitt företag kan ge en bättre förståelse än hård data.

”Därför är det så viktigt att stämma av data med din magkänsla och sedan föra detta vidare till dina chefer och medarbetare”, säger Jeff Bezos.

sofia5

Läs också: Så presenterar du – utan en tråkig powerpoint

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

Collage av de ledarskapspoddar som nämns i artikeln
Kommunikation

10 ledarskapspoddar du inte vill missa

Poddar om ledarskap, karriär och arbetsliv har fullkomligt exploderat på sistone. Vi har listat 10 av de bästa just nu.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Tips: Se till att kameran är avstängd när du går på toa.
Arbetsmiljö

”Oj då, var kameran på...?” – här är 4 episka Zoom-misstag

Märkliga smeknamn, familjekonflikter och toalettbesök – mycket kan avslöjas under videomöten i hemmet. Så här undviker du några vanliga pinsamheter.
chefer-3
Kommunikation

Så förmedlar 3 chefer trygghet i coronakrisen

”Det nya coronaviruset prövar oss som medmänniskor. Nu behöver varje person förbereda sig mentalt på vad som väntar,” sa statsministern i sitt tal till nationen. En central uppgift för ledare i kristider är att vara en trygg punkt. Chef frågade tre chefer hur de agerar gentemot medarbetarna.

orony
Kommunikation

”Som ledare har man inte lyxen att ge efter för oron”

Det är viktigt för chefen att sprida lugn bland medarbetarna i coronatider. Och för att själv behålla lugnet kan det vara bra att begränsa sin nyhetskonsumtion. Det var några av råden när psykologen Björn Hedensjö besvarade frågor i Chefs nya facebookgrupp Chefa i coronakrisen på fredagen.

Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation.
Kommunikation

Expertens kristips: ”Orka skapa dialog med dina medarbetare”

Hur ska du prata med medarbetarna i coronatider? Chefs expert Sofia Kacim ger tips för din kriskommunikation. En grundbult: ”Människor är i första hand människor och man behöver bemöta deras rädsla.”
Ibland är det systemen, inte ledarskapet, som orsakar frustration på jobbet.
Annonssamarbete Chef + Sopra Steria

IT-system dold orsak till ledarskapsproblem

Dålig effektivitet och irritation i ditt team beror inte alltid på brister i ledarskapet. Leta efter lösningar på rätt ställe. ”Det är alldeles för vanligt med IT-system som stoppar oss, snarare än stöttar”, säger Christer Söderholm på Sopra Steria.
Bild på ledare som motar bort coronavirus
Kommunikation

Coronakrisen: Nytt diskussionsforum för chefer

Det nya coronaviruset har skapat svåra situationer för chefer och ledare över hela världen, och vi på Chef får många frågor från människor som står inför stora beslut. Vi startar nu därför en Facebookgrupp där chefer kan diskutera och stötta varandra.