dissarpp1

Därför har Amazon-vd:n förbjudit Powerpoints – 3 skäl

Älskar du Powerpoint-presentationer? Då ska du inte söka jobb som chef på e-handelsföretaget Amazon där vd:n Jeff Bezos helt ersatt verktyget.

Amazon växer så att det knakar – vilket gjort vd:n Jeff Bezos till världens rikaste person. Inom kort väntas företaget dessutom ta sig in på den svenska marknaden på allvar. Men bakom framgången ligger inga långrandiga Powerpointslides. Bezos har nämligen förbjudit sina chefer från att använda verktyget – för att i stället fokusera på en annan berättarteknik.

Inför ett möte får alla deltagare sex sidor skrivna som en riktig berättelse – uppbyggd med fullständiga meningar, verb och substantiv, skriver Inc.com. Först när alla läst igenom PM:et är det dags för möte och innehållet kan diskuteras.

Men varför förespråkar Jeff Bezos den här metoden? Enligt Inc finns det tre skäl till att Amazon-vd:n dissar Powerpoint för mer personliga berättelser.

1) Vi människor älskar bra berättelser

När vi en gång i historien började tillaga mat över öppen eld blev det också en naturlig samlingsplats där vi kunde dela med oss av visdomsord, varningar och inspirerande berättelser. Därför är våra hjärnor skapade för att ta till sig information på det här sättet.

utvaldbild

Läs också: Är du redo för Jeff Bezos och Amazon?

2) Enklare att få med sig människor

Vägen mellan en känsla och hjärnan är kort. Därför är bra berättelser ett personligt sätt att få fram sina idéer och i längden enklare att få med sig sina medarbetare i ett beslut.

3) Förkärleken till en bra anekdot

Jeff Bezos har inte gjort någon hemlighet av att han älskar bra anekdoter kopplade till företaget. Därför tycker han att en kundernas anekdoter om sitt företag kan ge en bättre förståelse än hård data.

”Därför är det så viktigt att stämma av data med din magkänsla och sedan föra detta vidare till dina chefer och medarbetare”, säger Jeff Bezos.

sofia5

Läs också: Så presenterar du – utan en tråkig powerpoint

Missa inget – prenumerera på Chefs nyhetsbrev!

Chefs populära och kostnadsfria nyhetsbrev samlar varje vecka det bästa från Chef.se.

  • Ditt ledarskap: Senaste nyheterna om ledarskap
  • Din karriär: Tips, verktyg och inspiration

Klicka här: Gå med i Chefs nyhetsbrev!

Relaterade artiklar

pkberlin
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
Lena Ahlin lyfter fram respekt och ärlighet som viktigt för lyckade rekryteringar. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Landa nya stjärnor med respektfull rekrytering

97 procent av de som rekryteras jobbar kvar efter tre år.   En viktig förklaring till den succén stavas respekt, menar rekryteringsföretaget Consensus. ”Ytterst handlar det om människor och deras framtid. Då är det väldigt viktigt att vara noggrann”, säger Lena Ahlin.
Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” och ”tack för din idé, vi marinerar den” – vad menas egentligen med det?

Handslag och uppvända handflator
Kommunikation

5 kroppsknep: Så rör du dig som en ledare

Dåligt kroppsspråk kan komma i vägen för det viktiga du försöker föra fram, och ibland är det rentav viktigare hur något sägs än vad som sägs. Här är expertens tips för att upplevas som en stark ledare.
emoji
Kommunikation

Så blir dina mejl bättre – med emojis

En smiley till chefen, tumme upp till kunden eller lite serpentiner inför veckans aw? Emojis blir allt vanligare i jobbmejl, enligt en ny studie. Och de kan faktiskt höja kvalitén på dina jobbmejl.

perfektionist1
Karriär

Våga vägra vara den perfekta chefen

Att framhålla att man är perfektionist kan verka smart och förtroendeingivande. Men se upp – en alltför noggrann chef kan också vara frustrerande för ett team.
Viktoria Lindhé på &frankly berättar om frågorna som ger varningar om farlig stress. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 frågor som kan vända jobbstressen

En av tre har ingen ork kvar för att göra något alls efter jobbet. Något som chefen ofta inte vet om. En ”välmåendepuls” med några snabba frågor gör det enklare att få koll – och agera i tid.
Bild på bokhylla i bakgrunden, i förgrunden: Amanda Lundeteg, Hélène Barnekow, Amanda Lind, Suzan Hourieh Lindberg, Lisa Gunnarsson, Hamid Zafar, Katarina Berg och Caroline Farberger
Karriär

Toppcheferna: 8 böcker som lärt oss ledarskap

Vi har frågat några av Sveriges främsta chefer: Vilken bok har inspirerat dig mest som ledare?