Cheftest: Lars Dahlgren, Swedish match

Cheftest
Text: Redaktionen
Publicerad

När Swedish Matchs vd Lars Dahlgren går igång på något så går han verkligen igång. Med en intensitet som kan ta andan ur omgivningen ger han sig i kast med uppgiften och slutar inte förrän han har uppnått sitt mål.

LÄS MER: Fler Cheftester

Bland medarbetarna är det mer än en som drar på munnen när de hör att högsta chefen är uppe i varv: ”Hur orkar karln?” och ”Kan han aldrig vara lite lagom?”, surrar det i organisationen.

”Men det sägs aldrig elakt, utan mest för att vi häpnar över att han orkar”, säger en medarbetare som inte upphör att förvånas över chefens intensiva läggning.

Lars Dahlgren är en person som brinner för sitt arbete och som gärna ser att alla andra också gör det. Han är en högpresterare och under tiden som vd för Swedish Match har han skapat ett arbetsklimat som präglas av prestationskrav.

”Ja, nog har stämningen förändrats sedan Lars blev chef”, säger en medarbetare. ”Klimatet har blivit hårdare och mer affärsinriktat. Tidigare var det mjukare och mer gemytligt.”

Lars Dahlgren beskrivs av flera medarbetare som het på gröten och mycket drivande. Vissa talar med längtan i rösten om gamla tider, medan andra uppskattar Lars Dahlgren just för att han är så affärsinriktad.

Med sin cigarettillverkning fick Swedish Match länge vara det svarta fåret bland svenska börsbolag. Men 1999 såldes ciga
retterna till österrikiska Austria Tabak. Då hade diskussionen om rökningens faror pågått i flera år. Det var milt sagt i grevens tid (en tobaksanalytiker skrek till och med ”sell the fucking cigarettes” på en telefonkonferens). I stället satsade man på snus och cigarrer – de senare har av någon anledning inte drabbats av någon större hälsodebatt.

Både under förre vd:n Sven Hindrikes och under Lars Dahlgren har Swedish Match sedan dess ägnat sig åt vad tidningen Affärsvärlden har kallat finansiell striptease, vilket inte är så spännande som det kanske låter. Det handlar om att sälja av verksamhet efter verksamhet för att uppnå högre lönsamhet i de delar som blir kvar.

Det har gått så där, får man väl säga. I tio års tid har man tappat marknadsandelar till lågpriskonkurrenter. Aktiekursen stod länge emot, men nu skrivs förväntningarna på aktien ner. När EU-kommissionen i december bestämde att man ville behålla förbudet att exportera svenskt snus till andra EU-länder och dessutom förbjuda smaktillsatser i snuset är det en utveckling som knappast gynnar bolaget.

”Lars har gjort ett jättejobb åtminstone om man ser till hur aktiekursen utvecklades fram till för ungefär ett halvår sedan”, säger en medarbetare. ”Nu går det inte lika bra, och jag tror att han är mycket stressad på grund av det.”

Dessutom har avlövningen av bolaget fått konsekvenser för arbetsmyran Lars Dahlgren:

”Vartefter vi gör oss av med verksamheter får Lars mer tid till att lägga sig i det som finns kvar”, säger en medarbetare.

”Jag tror att alla skulle må bra av om han skaffade sig mer egna arbetsuppgifter, och inte gav sig in i detaljdiskussioner på andras områden. Hans intresse där kan absolut tolkas som ett misstroende. Det är inte bra när han först inrättar arbetsgrupper och sedan själv hoppar in i de beslutande organen.”

Andra ser fördelar med en chef som gärna lägger sig i.

”Eftersom han kan både helhet och detaljerna i vår verksamhet är det kanske lätt att han går in i detaljer”, säger en. ”Det kan vissa säkert uppfatta som kontroll-behov, men jag tror att det bottnar i kunskapssökande, snarare än att han försöker styra. Han är bara intresserad och nyfiken.”

Lars Dahlgrens arbetskapacitet och långa arbetsdagar är omvittnade och det är flera som blir trötta bara av att se – eller höra talas om – hans hårda tempo.

”Ingen i ledningen är rädd för hårt arbete, utan jobbar näst intill dygnet runt, vilket inte skickar några bra signaler till medarbetarna”, säger en medarbetare. ”Antingen känns det som om man jobbar för lite själv, i värsta fall tolkas det som att företaget är riktigt illa ute.”

Lars Dahlgren var bara 38 år när han 2008 utsågs till vd för Swedish Match, efter en framgångsrik karriär på bolaget. Ett år efter examen från Handelshögskolan sökte och fick han jobbet med titeln assistant controller på Swedish Match. Och när han väl fått in en fot gick karriären snabbt. 2004 utsågs han till finansdirektör och fyra år senare till vd.

Som nytillträdd vd var ekonomen Lars Dahlgren till en början mest intresserad av att driva affären framåt. Mjuka frågor intresserade honom inte speciellt, men här har flera noterat en förändring.

”Jag tycker att Lars har utvecklat sitt ledarskap genom åren”, säger en medarbetare. ”Jag tror till exempel inte att personalfrågor låg speciellt högt på hans agenda när han tillträdde, men med tiden har han insett att de är nog så viktiga för bolagets utveckling.”

”Som ledare har han naturligtvis mognat”, instämmer en annan. ”Han vågar lita mer till sin egen förmåga nu än i början.”

Den ledningsgrupp Lars Dahlgren omger sig med får godkänt av de allra flesta. Men det finns en inre krets som i högre grad än andra har chefens öra. Och det uppskattas inte av alla.

”Det har bildats en klick av tre-fyra män som känner varandra väl och som styr här”, säger en kritisk medarbetare. ”De utgör en väl sammansvetsad inre krets, som stänger ute andra.”

Lars Dahlgrens starka fokus på att driva affären riskerar att gå ut över de interna styrfunktionerna. Medarbetarna känner sig förvirrade.

”I dag känns organisationen ostrukturerad. Det är så många som har åsikter om allting, inklusive Lars, och då blir det rörigt. Vi springer på varenda boll, i stället för att stanna upp och tänka efter”, säger en kritisk röst.

”Ledning och styrelse blir villrådiga och alla undrar varför det inte fungerar. Nu måste Lars sätta ner foten och ge ledningsgruppen i uppdrag att komma med konstruktiva förslag.”

Bland de medarbetare som tycker att Lars Dahlgren gör ett bra jobb, lyfter man fram mer jordnära motiv till varför man uppskattar honom.

”Lars är duktig på att se folk och visar alltid sin uppskattning när man har gjort något bra”, framhåller en.

Efter ett lyckat resultat tar han sig tid att ringa upp alla inblandade och tacka för deras insatser, vilket är mycket uppskattat bland dem som fått ett samtal från chefen.

”Han är också otroligt kreativ och en skicklig problemlösare. Han kan se på saker och ting från olika infallsvinklar och fokuserar alltid på lösningen i stället för på problemet.”

Och kanske för att han själv var så ung när han fick chansen är han generös med att lyfta fram talanger när han ser dem. En god sida, som flera av dem vi talat med lyfter fram.

”Han ser vad folk går för och är inte rädd för att låta andra växa”, noterar en medarbetare. ”Men det finns också en stark förhoppning på att de ska klara av att leverera och motsvara förväntningarna.”

För att riktigt trivas med Lars Dahlgrens ledarskap bör man helst själv vara lika prestationsinriktad och trivas i en sådan omgivning som han är. Det instämmer alla i.

”Swedish Match har gått igenom stora förändringar de senaste åren, men jag tycker ändå att det är en av mina bästa arbetsplatser. Det råder ett öppet klimat och den som är prestationsinriktad trivs, eftersom det ges utrymme för insatser”, säger en medarbetare.

Som beslutsfattare är Lars Dahlgren – som alla andra höga chefer – beroende av goda underlag. När han känner sig trygg går det snabbt, annars vill han gärna fundera ett tag – utan att dra ut på processen i onödan. Inga klagomål hörs över onödiga långbänkar. Som kommunikatör finns däremot en del att önska.

Flera medarbetare tycker att han blev lite väl osynlig under skandalen i höstas, då EU-kommissionären John Dalli tvingades avgå efter misstankar om att personer i hans närhet erbjudit Swedish Match möjlighet att påverka framtida EU-lagstiftning om snus i utbyte mot pengar.

Det var Swedish Match som slog larm till kommissionen om det märkliga ”erbjudandet” och tobaksbolaget blev därmed rätt­rådigheten själv. Men det var inte vd Lars Dahlgren som intervjuades i medierna, utan kommunikationsavdelningen.

Många menar att Dahlgren därmed missade ett gyllene tillfälle att profilera bolaget. ”Inte heller internt blev det någon speciellt stor grej”, säger en besviken röst.

”Inte så stort som det skulle kunna ha blivit, i alla fall. Det var ju ett enastående tillfälle att stärka sammanhållningen.”

Andra tror att det var lika bra att ligga lågt. ”Man vet aldrig med medier. De hade kanske hittat på ett sätt att vända det emot oss i stället”, muttrar en luttrad medarbetare.

”Man ska inte ta favörer när något sådant händer, utan jobba på som vanligt.”

Som person framstår Lars Dahlgren som en man med hög integritet. Fler än en vittnar om svårigheten att komma honom lite närmare in på livet. ”Jag tror att Lars är en person som inte alla förstår sig på.

Han är inte speciellt öppen, så den som vill lära känna honom lite närmare måste själv ta initiativet och börja tala med honom”, säger en.

Men det kan vara lättare sagt än gjort, åtminstone för gemene man på Swedish Match. Lars Dahlgren har inte gjort sig känd som vd:n som går runt på verkstadsgolvet och snackar med alla. Hans kommunikation inskränker sig till månadsmejl och genomgångar av resultatrapporter. ”Så där har han en hel del att jobba på”, påpekar en medarbetare.

Kanske är man lite rädd för honom också, för det ryktas att Lars Dahlgren kan reagera ganska kraftigt när något inte passar. Trots allt tal om högt i tak är det mer än en medarbetare som medger att de drar sig för att föra fram kritik – medan andra uppskattar att det råder en öppen atmosfär även i diskussionerna med vd.

Konflikter inför öppen ridå har han dock lyckats undvika, och medarbetarna får själva lösa sina, de hör inte hemma på vd-nivå. Vartefter verksamheter har sålts har medarbetare fått gå, men utan alltför bittra uttalanden. Lars Dahlgren har nu varit vd på Swedish Match i över fyra år, men är bara 40 plus.

Frågan är hur han ser på sin framtid – ligger den på Swedish Match eller siktar han högre? ”Han siktar säkert högre. Gör han ett bra jobb här kan han säkert få nya fina uppdrag”, spekulerar en. ”Lars är realist och inser att fem-sex år som vd är ganska lagom, så visst arbetar han på sitt cv.”

Text: Annika Rosell

 

Lars Dahlgren svarar: 

”Att uppnå resultat och att leverera med kvalitet har alltid varit en tydlig ambition i min karriär och något jag försöker ta med mig i mitt ledarskap. Jag hoppas och tror att detta får hela organisationen att prestera bättre. Jag brinner verkligen för affären, och jag är fullt medveten om att detta gör att jag kan lägga mig i alltför mycket detaljer och komma med lite väl många kreativa idéer. Jag försöker balansera detta, samtidigt tror jag att det är viktigt att ha koll på detaljerna. Att få tiden att räcka till tror jag är en stor utmaning för de flesta ledare. Jag önskar verkligen att jag hade mer tid att spendera tillsammans med många av våra fantastiska medarbetare. Stimulerande diskussioner med duktiga medarbetare och att få andra att utvecklas och prestera bättre ser jag som det allra roligaste i ledarskapet. Jag har alltid ställt höga krav på mig själv, men jag känner extra stor tillfredsställelse när det är någon annan i organisationen som gjort något riktigt bra, och speciellt när det är någon yngre talangfull medarbetare.”

LÄS MER: Cheftest Urban Bäckström

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden