kajsa

Butikschefen: ”De förföljde mig och skrek könsord”

Hotfulla kunder skrek könsord och förföljde butikschefen Kajsa Salheden på väg hem när hon skulle hämta barn på förskolan. Att polisanmäla kändes meningslöst, säger hon.

Scenen är en telekombutik i Halmstad. Två kvinnor kräver att få reklamera en telefon. Efter att ha gått igenom alla instanser är butikschefen Kajsa Salheden tvungen att säga nej. Ett besked som inte landar väl.

”Sedan jag lugnt och tydligt förklarat att jag inte kunde göra mer, blev kvinnorna väldigt upprörda. När jag slutade för dagen, stod de kvar utanför butiken och väntade på mig”, berättar hon och fortsätter:

”Sedan förföljde de mig genom stan, längs vägen mot förskolan där jag skulle hämta min dotter. De gormade och skrek könsord efter mig. Det var ytterst hotfullt och obehagligt. Jag var ju alldeles ensam, och fruktade definitivt att de skulle gå till handgripligheter. Tack och lov var det fortfarande ljust ute. Jag bara fortsatte att gå, utan att svara eller vända mig om. Till slut tröttnade kvinnorna och försvann.”

Kajsa Salheden hade i sin butik flera gånger tidigare hamnat i hotfulla situationer. Telekombranschen är speciell på så sätt, menar hon:

”Folk blir så fruktansvärt arga. Vid ett tillfälle blev en kund så rasande att andra kunder fick ställa sig runt omkring mig som skydd, och för att få mannen att lugna ner sig. Gränserna för vad som är normalt flyttades liksom hela tiden. Till slut tog man inte hotfullheterna riktigt på allvar.”

Incidenten med de hotfulla kvinnorna gjorde emellertid Kajsa Salheden så omskakad att hon tog upp saken med sin chef.

”Bara att bli hörd tyckte jag var skönt. Min chef lyssnade verkligen och tog saken på allvar. Samtidigt var det inte så mycket han kunde göra. Visst, vi hade ju kunduppgifterna och kunde ha gjort en polisanmälan.”

Läs också: Undersökning: Var tredje chef hotad – men få anmäler

Men det gjorde ni inte?

”Nej. Vi tänkte väl att äsch, det leder ändå inte någon vart.”

Kajsa Salheden arbetar fortfarande som butikschef, men i en annan bransch. Efter nästan 20 år i yrket konstaterar hon att de flesta kunder ändå är trevliga och bra att ha att göra med. I bemötandet av det fåtal som inte är det, gäller det att behålla sitt lugn:

”Att inte käfta emot eller ta deras frustration personligt, det är väl vad man kan göra”, säger hon.

Läs också: Undersökning: Så ofta hamnar chefen i bråk

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

tuffabesked
Kommunikation

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
pontus-3
Konflikthantering

Efter 20 år som vd – skrev bok om att göra misstag

Misslyckanden är naturliga i en förändringsprocess, skriver Pontus Bodelsson i sin bok Ledarskap för förändring. Där delar han generöst med sig av lärdomar och missar.
trotter-2
Arbetsmiljö

Var fjärde anställd i Japan har velat dräpa sin chef någon gång

Många japanska företag är kända för sin tuffa kultur med många övertidstimmar. Det kan skapa ett hot mot den enskilda chefen, visar en ny undersökning från landet.
svara_samtal_webb
Konflikthantering

Så tar du ett svårt samtal – i 10 steg

Nyckeln till ett bra samtal stavas förberedelse och tydlighet. Om du förbereder dig noga kommer det också bli lättare att stå för ditt ord under samtalet, menar ledarskapsexperten Anna Lundwall.
korrupp
Beslutsfattande

9 tips för att upptäcka korruption – på ditt jobb

Korruption. Ett fenomen som är väldigt, väldigt avlägset Sverige och svenska chefers vardag – eller? ”Att Sverige skulle vara förskonat från korruption är en missuppfattning”, säger Lars Björklund, etik- och ledarskapsexpert.
korrupt
Beslutsfattande

Sluta blunda för korruptionen – den finns i Sverige också

Hur utbredd är korruptionen inom din organisation? Och vad gör du som ledare för att upptäcka och bekämpa den? Ständiga avslöjanden om hur etik och moral satts ur spel i svenska företag och myndigheter aktualiserar chefers ansvar.
bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden