Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Butikschefen: ”De förföljde mig och skrek könsord”

Hotfulla kunder skrek könsord och förföljde butikschefen Kajsa Salheden på väg hem när hon skulle hämta barn på förskolan. Att polisanmäla kändes meningslöst, säger hon.

Konflikthantering
Publicerad

Scenen är en telekombutik i Halmstad. Två kvinnor kräver att få reklamera en telefon. Efter att ha gått igenom alla instanser är butikschefen Kajsa Salheden tvungen att säga nej. Ett besked som inte landar väl.

”Sedan jag lugnt och tydligt förklarat att jag inte kunde göra mer, blev kvinnorna väldigt upprörda. När jag slutade för dagen, stod de kvar utanför butiken och väntade på mig”, berättar hon och fortsätter:

”Sedan förföljde de mig genom stan, längs vägen mot förskolan där jag skulle hämta min dotter. De gormade och skrek könsord efter mig. Det var ytterst hotfullt och obehagligt. Jag var ju alldeles ensam, och fruktade definitivt att de skulle gå till handgripligheter. Tack och lov var det fortfarande ljust ute. Jag bara fortsatte att gå, utan att svara eller vända mig om. Till slut tröttnade kvinnorna och försvann.”

Kajsa Salheden hade i sin butik flera gånger tidigare hamnat i hotfulla situationer. Telekombranschen är speciell på så sätt, menar hon:

”Folk blir så fruktansvärt arga. Vid ett tillfälle blev en kund så rasande att andra kunder fick ställa sig runt omkring mig som skydd, och för att få mannen att lugna ner sig. Gränserna för vad som är normalt flyttades liksom hela tiden. Till slut tog man inte hotfullheterna riktigt på allvar.”

Incidenten med de hotfulla kvinnorna gjorde emellertid Kajsa Salheden så omskakad att hon tog upp saken med sin chef.

”Bara att bli hörd tyckte jag var skönt. Min chef lyssnade verkligen och tog saken på allvar. Samtidigt var det inte så mycket han kunde göra. Visst, vi hade ju kunduppgifterna och kunde ha gjort en polisanmälan.”

Men det gjorde ni inte?

”Nej. Vi tänkte väl att äsch, det leder ändå inte någon vart.”

Kajsa Salheden arbetar fortfarande som butikschef, men i en annan bransch. Efter nästan 20 år i yrket konstaterar hon att de flesta kunder ändå är trevliga och bra att ha att göra med. I bemötandet av det fåtal som inte är det, gäller det att behålla sitt lugn:

”Att inte käfta emot eller ta deras frustration personligt, det är väl vad man kan göra”, säger hon.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden