kajsa

Butikschefen: ”De förföljde mig och skrek könsord”

Hotfulla kunder skrek könsord och förföljde butikschefen Kajsa Salheden på väg hem när hon skulle hämta barn på förskolan. Att polisanmäla kändes meningslöst, säger hon.

Scenen är en telekombutik i Halmstad. Två kvinnor kräver att få reklamera en telefon. Efter att ha gått igenom alla instanser är butikschefen Kajsa Salheden tvungen att säga nej. Ett besked som inte landar väl.

”Sedan jag lugnt och tydligt förklarat att jag inte kunde göra mer, blev kvinnorna väldigt upprörda. När jag slutade för dagen, stod de kvar utanför butiken och väntade på mig”, berättar hon och fortsätter:

”Sedan förföljde de mig genom stan, längs vägen mot förskolan där jag skulle hämta min dotter. De gormade och skrek könsord efter mig. Det var ytterst hotfullt och obehagligt. Jag var ju alldeles ensam, och fruktade definitivt att de skulle gå till handgripligheter. Tack och lov var det fortfarande ljust ute. Jag bara fortsatte att gå, utan att svara eller vända mig om. Till slut tröttnade kvinnorna och försvann.”

Kajsa Salheden hade i sin butik flera gånger tidigare hamnat i hotfulla situationer. Telekombranschen är speciell på så sätt, menar hon:

”Folk blir så fruktansvärt arga. Vid ett tillfälle blev en kund så rasande att andra kunder fick ställa sig runt omkring mig som skydd, och för att få mannen att lugna ner sig. Gränserna för vad som är normalt flyttades liksom hela tiden. Till slut tog man inte hotfullheterna riktigt på allvar.”

Incidenten med de hotfulla kvinnorna gjorde emellertid Kajsa Salheden så omskakad att hon tog upp saken med sin chef.

”Bara att bli hörd tyckte jag var skönt. Min chef lyssnade verkligen och tog saken på allvar. Samtidigt var det inte så mycket han kunde göra. Visst, vi hade ju kunduppgifterna och kunde ha gjort en polisanmälan.”

Läs också: Undersökning: Var tredje chef hotad – men få anmäler

Men det gjorde ni inte?

”Nej. Vi tänkte väl att äsch, det leder ändå inte någon vart.”

Kajsa Salheden arbetar fortfarande som butikschef, men i en annan bransch. Efter nästan 20 år i yrket konstaterar hon att de flesta kunder ändå är trevliga och bra att ha att göra med. I bemötandet av det fåtal som inte är det, gäller det att behålla sitt lugn:

”Att inte käfta emot eller ta deras frustration personligt, det är väl vad man kan göra”, säger hon.

Läs också: Undersökning: Så ofta hamnar chefen i bråk

Relaterade artiklar

linkedingrafik_intervjuperson1
Konflikthantering

Chefs följare: 80 procent har skämts för sin arbetsgivare

Du har din moral. Arbetsplatsen har sin moral. I en drömvärld går dessa ihop och du kan helt ställa dig bakom din chef och arbetsgivares värdegrund samt agerande. Men vad händer när de går i klinch? Extra tufft kan det bli för mellanchefer som kläms mellan sin egen moral och ledningens agerande. ”Det är superjobbigt med skandaler. Då ska man försvara ett fel man själv inte gjort”, säger karriärcoachen Charlotte Hågård.

Psykologen Agnes Mellstrand samt bild på nöjda medarbetare.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 saker alla chefer borde göra – innan stressen blir farlig

Åtta av tio upplever hög stress på jobbet, men all stress är inte dålig. Så vad kan du som chef göra för att medarbetarna (och du själv) ska slippa brytas ner av negativ stress? Här får du psykologens bästa råd.
ryssland-webb
Konflikthantering

Världsledarnas reaktioner på attacken

Kriget i Europa är ett faktum. Ryssland invaderar Ukraina och det råder osäkerhet i världspolitiken om vad som händer framåt. Reaktionerna från världens tyngsta och mäktigaste ledare är starka och känsloladdade. Läs här hur några av dem uttrycker sig!

Bild på kvinna med gul tröja och som håller i en penna.
Konflikthantering

Anonyma chefen: ”Kritiken var nära att knäcka mig”

I den bästa av världar kan man stå ut med att få kraftig kritik – och se det som ett tillfälle att både stå upp för sig själv och lära sig något. Precis så blev det för Eva-Lena. Hon sågades rejält som nybliven chef, men är nu en ledare vars team folk söker sig till.

Ett gäng personer som sitter runt ett bord och diskuterar med allvarliga ansikten. Pratbubblor med
Konflikthantering

Så hanterar du arga medarbetare

Att behöva fatta tuffa beslut kommer du inte undan som chef, med följden att medarbetare kan bli både ilskna och besvikna. Men hur ska du då kommunicera besluten på ett så bra sätt som möjligt? Här är tre smarta tips från John Friedman, expert på konflikthantering och medgrundare till den ideella organisationen The Center for Understanding in Conflict.

En bekymrad man sitter vid sitt skrivbord och lutar huvudet mot ena handen.
Konflikthantering

”Åh nej! Mejlet hamnade hos helt fel medarbetare”

Vad gör du när du blir irriterad på en medarbetare och behöver lätta på trycket? Markus mejlade en chefskollega. Trodde han… 

Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
Jaques i kavaj framför en mur.
Konflikthantering

Chefen på Kumla: ”Vi får svårt att ha kontroll”

Överbeläggning och nya gängbeteenden gör tillvaron inne på Kumlaanstalten mer riskfylld.
”Vi får mer och mer svårt att ha kontroll över våra avdelningar”, säger anstaltschef Jacques Mwepu och ger sin bild av svensk kriminalvård, i det nya avsnittet av Chef Dilemma.