kajsa

Butikschefen: ”De förföljde mig och skrek könsord”

Hotfulla kunder skrek könsord och förföljde butikschefen Kajsa Salheden på väg hem när hon skulle hämta barn på förskolan. Att polisanmäla kändes meningslöst, säger hon.

Scenen är en telekombutik i Halmstad. Två kvinnor kräver att få reklamera en telefon. Efter att ha gått igenom alla instanser är butikschefen Kajsa Salheden tvungen att säga nej. Ett besked som inte landar väl.

”Sedan jag lugnt och tydligt förklarat att jag inte kunde göra mer, blev kvinnorna väldigt upprörda. När jag slutade för dagen, stod de kvar utanför butiken och väntade på mig”, berättar hon och fortsätter:

”Sedan förföljde de mig genom stan, längs vägen mot förskolan där jag skulle hämta min dotter. De gormade och skrek könsord efter mig. Det var ytterst hotfullt och obehagligt. Jag var ju alldeles ensam, och fruktade definitivt att de skulle gå till handgripligheter. Tack och lov var det fortfarande ljust ute. Jag bara fortsatte att gå, utan att svara eller vända mig om. Till slut tröttnade kvinnorna och försvann.”

Kajsa Salheden hade i sin butik flera gånger tidigare hamnat i hotfulla situationer. Telekombranschen är speciell på så sätt, menar hon:

”Folk blir så fruktansvärt arga. Vid ett tillfälle blev en kund så rasande att andra kunder fick ställa sig runt omkring mig som skydd, och för att få mannen att lugna ner sig. Gränserna för vad som är normalt flyttades liksom hela tiden. Till slut tog man inte hotfullheterna riktigt på allvar.”

Incidenten med de hotfulla kvinnorna gjorde emellertid Kajsa Salheden så omskakad att hon tog upp saken med sin chef.

”Bara att bli hörd tyckte jag var skönt. Min chef lyssnade verkligen och tog saken på allvar. Samtidigt var det inte så mycket han kunde göra. Visst, vi hade ju kunduppgifterna och kunde ha gjort en polisanmälan.”

Läs också: Undersökning: Var tredje chef hotad – men få anmäler

Men det gjorde ni inte?

”Nej. Vi tänkte väl att äsch, det leder ändå inte någon vart.”

Kajsa Salheden arbetar fortfarande som butikschef, men i en annan bransch. Efter nästan 20 år i yrket konstaterar hon att de flesta kunder ändå är trevliga och bra att ha att göra med. I bemötandet av det fåtal som inte är det, gäller det att behålla sitt lugn:

”Att inte käfta emot eller ta deras frustration personligt, det är väl vad man kan göra”, säger hon.

Läs också: Undersökning: Så ofta hamnar chefen i bråk

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

johanna123
Beslutsfattande

Forskning: Därför är chefer ett hot i offentlig sektor

Alltför väldrillade chefer, fostrade i managementbyråkrati, är det största hindret för en effektivare offentlig sektor med självständiga medarbetare.

Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

kronika1
Konflikthantering

Krönika: ”Jag får Falling Down-vibbar av februari!”

Är det okej att som förälder att ge upp och kapitulera i februarislasken? I en krönika jämför psykologen och småbarnspappan Anders Håkansson lössepidemier på förskolan, obegripliga veckobrev och kravfyllda sportlovsveckor med ett experiment för att bota deprimerande hundar.
lars1
Karriär

Tog sig tillbaka från utbrändhet – lanserar resesöktjänst

Han har fått kämpa för att göra sin röst hörd, fått sina drömmar krossade och hamnat i djup utmattningsdepression. Lars Kristensson vill prata om att satsa allt och misslyckas. Men frågan är om han inte nu står på gränsen till att lyckas med sin avancerade AI-flygsökmotor.
harksare
Arbetsmiljö

10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Så gör du  för att uppmärksamma – och bemöta – det giftiga beteendet.
studie-2
Arbetsmiljö

Studie: Chefer löper större risk att bli mobbade på nätet

Nu har forskare i Malmö utrett vilken grupp som löper störst risk att bli utsatta för nätmobbning.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden