kajsa

Butikschefen: ”De förföljde mig och skrek könsord”

Hotfulla kunder skrek könsord och förföljde butikschefen Kajsa Salheden på väg hem när hon skulle hämta barn på förskolan. Att polisanmäla kändes meningslöst, säger hon.

Scenen är en telekombutik i Halmstad. Två kvinnor kräver att få reklamera en telefon. Efter att ha gått igenom alla instanser är butikschefen Kajsa Salheden tvungen att säga nej. Ett besked som inte landar väl.

”Sedan jag lugnt och tydligt förklarat att jag inte kunde göra mer, blev kvinnorna väldigt upprörda. När jag slutade för dagen, stod de kvar utanför butiken och väntade på mig”, berättar hon och fortsätter:

”Sedan förföljde de mig genom stan, längs vägen mot förskolan där jag skulle hämta min dotter. De gormade och skrek könsord efter mig. Det var ytterst hotfullt och obehagligt. Jag var ju alldeles ensam, och fruktade definitivt att de skulle gå till handgripligheter. Tack och lov var det fortfarande ljust ute. Jag bara fortsatte att gå, utan att svara eller vända mig om. Till slut tröttnade kvinnorna och försvann.”

Kajsa Salheden hade i sin butik flera gånger tidigare hamnat i hotfulla situationer. Telekombranschen är speciell på så sätt, menar hon:

”Folk blir så fruktansvärt arga. Vid ett tillfälle blev en kund så rasande att andra kunder fick ställa sig runt omkring mig som skydd, och för att få mannen att lugna ner sig. Gränserna för vad som är normalt flyttades liksom hela tiden. Till slut tog man inte hotfullheterna riktigt på allvar.”

Incidenten med de hotfulla kvinnorna gjorde emellertid Kajsa Salheden så omskakad att hon tog upp saken med sin chef.

”Bara att bli hörd tyckte jag var skönt. Min chef lyssnade verkligen och tog saken på allvar. Samtidigt var det inte så mycket han kunde göra. Visst, vi hade ju kunduppgifterna och kunde ha gjort en polisanmälan.”

Läs också: Undersökning: Var tredje chef hotad – men få anmäler

Men det gjorde ni inte?

”Nej. Vi tänkte väl att äsch, det leder ändå inte någon vart.”

Kajsa Salheden arbetar fortfarande som butikschef, men i en annan bransch. Efter nästan 20 år i yrket konstaterar hon att de flesta kunder ändå är trevliga och bra att ha att göra med. I bemötandet av det fåtal som inte är det, gäller det att behålla sitt lugn:

”Att inte käfta emot eller ta deras frustration personligt, det är väl vad man kan göra”, säger hon.

Läs också: Undersökning: Så ofta hamnar chefen i bråk

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

tuffabesked
Kommunikation

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.
pontus-3
Konflikthantering

Efter 20 år som vd – skrev bok om att göra misstag

Misslyckanden är naturliga i en förändringsprocess, skriver Pontus Bodelsson i sin bok Ledarskap för förändring. Där delar han generöst med sig av lärdomar och missar.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
trotter-2
Arbetsmiljö

Var fjärde anställd i Japan har velat dräpa sin chef någon gång

Många japanska företag är kända för sin tuffa kultur med många övertidstimmar. Det kan skapa ett hot mot den enskilda chefen, visar en ny undersökning från landet.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden