radslago
Illustration: Victoria Ovmark

Var tredje chef har blivit hotad – men få anmäler

Trakasserier, hot och illvillig ryktesspridning är en del av chefens vardag, visar Chefs undersökning. Uppåt en tredjedel vittnar om oro, rädsla och ångest till följd av hot, hat och våld. Nästan ingen polisanmäler.

En klient som klottrar hotfullt på inredning och möbler om hur chefen ska skadas. En anställd som hotar att hänga sig på chefens trappa i protest mot en uppsägning. Dödshot mot chefens barn.

Det är en bitvis mycket tuff och utsatt chefstillvaro som tonar fram i Chefs undersökning om hot, hat och våld riktat mot ledare. Vittnesmålen ovan kommer från några av de cirka 1 400 chefer som deltagit i undersökningen. Det finns många, många fler – sammantaget anger en dryg femtedel att de utsatts för hotelser i jobbet. En fjärdedel säger sig ha drabbats av trakasserier som illvillig ryktesspridning eller obehagliga telefonsamtal.

Resultatet är inget som förvånar Tomas Devenyi, expert och utbildare i säkerhetsfrågor vid SSF Stöldskyddsföreningen:

”Tyvärr är det så här verkligheten ser ut. Hot och trakasserier är ett jätteproblem, både bland chefer och i samhället i stort”, säger han.

Nära hälften av dem som besvarat undersökningen anser att chefer är sär-skilt drabbade av hot och trakasserier. Uppåt en tredjedel har upplevt oro, rädsla eller ångest som följd av just sådant.

”En kund hämtade fyra kompisar för att tillsammans berätta hur missnöjda de var med mitt agerande. Eftersom de sinsemellan talade ett språk jag inte förstod och tydligt visade att de bar kniv, kände jag mig väldigt hotad och utsatt”, vittnar en chef i vår undersökning.

”En person hotade ta sitt liv i syfte att påverka ett beslut. Hotet var inte riktat till mig som människa men ändå väldigt obehagligt”, berättar en annan.

”Att grundlöst bli ansatt i sociala medier är obeskrivligt hemskt – vad är det som händer? På nätet är man rättslös utan möjlighet att förklara. Det spelar ingen roll att man är stark. Smärtan är olidlig”, vittnar ytterligare en chef.

Både intressant och problematiskt är att så få chefer, bara sju procent enligt Chefs undersökning, vidtagit rättsliga åtgärder, säger Tomas Devenyi.

Chefs undersökning från nummer 5/2018:

Har du som chef känt oro, rädsla eller ångest på grund av hot, hat eller våld riktat mot din person?

Ja (71 procent)

Nej (29 procent)

Har du blivit utsatt för hot om fysiskt våld i din roll som chef?

Ja (21 procent)

Nej (79 procent)

Har du utsatts för trakasserier i form av illvillig ryktesspridning på nätet, obehagliga telefonsamtal eller liknande?

Ja (25 procent)

Nej (75 procent)

Fotnot: Undersökningen gjordes som en webbenkät i början av mars 2018. Totalt var det 1375 personer som svarade varav 63 procent var kvinnor och 37 procent var män.

Läs också: Var tredje chef kan inte hantera sextrakasserier

”Det finns säkert en rädsla för att polisanmälningar skulle göra saken värre, och ett obehag inför tanken på att behöva framträda i en rättssal. Eller så ser man ingen mening med att gå till polisen, eftersom man anar att en anmälan ändå inte leder någon vart. Kanske tonar man ner det inträffade, intalar sig att man är överkänslig, för att det är bekvämast så. Men att polisanmäla misstänkt brottslighet är en viktig princip, för att värna och upprätthålla rättsstaten”, säger Tomas Devenyi.

Han tillägger att hotelser bortom den kriminella miljön ytterst sällan omsätts i konkret handling.

Ett krux kan vara svårigheten att urskilja vad som egentligen är ett hot, i lagens mening. Över en fjärdedel av cheferna är osäkra på innebörden i begrepp som olaga hot, ofredande och olaga förföljelse, enligt Chefs undersökning. En vanlig missuppfattning är att hotelser måste ha skrämt upp någon för att en gärningsman ska kunna dömas.

”Upplevd rädsla saknar betydelse i den rättsliga bedömningen. Vad som krävs för fällande dom är att någon hotat med brottslig gärning för att framkalla allvarlig fruktan. Vilket är en annan sak”, säger Tomas Devenyi.

Över 40 procent av cheferna anser att hoten har ökat de senaste åren. En inte oviktig faktor i sammanhanget kan vara sociala medier.

”Sociala medier gör folk mer åtkomliga. Många lägger ju ut hela sina liv på Instagram. Samtidigt som vissa i skydd av nätets anonymitet vräker ur sig vilka otidigheter som helst.”

Chefer kan behöva höja kompetensen i säkerhetsfrågor, exempelvis via kurser, för att bättre stävja och hantera trakasserier och hot.

”När något inträffar är det på många sätt redan för sent. Ett genomtänkt förebyggande arbete är väldigt viktigt, liksom konkreta handlingsplaner baserade på riskanalys. Det både minskar sannolikheten för oönskade händelser, och mildrar konsekvenserna om de trots allt inträffat”, säger Tomas Devenyi.

Läs också: Undersökning: Så ofta hamnar chefen i bråk

Relaterade artiklar

kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Karin Agerman pluggar vidare efter sin doktorstitel, med en Executive MBA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Jag blir aldrig fullärd”

En doktorstitel räcker inte. Nu pluggar Karin Agerman en Executive MBA också. ”Att lära mig nytt är det som driver mig”, säger hon.

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.

rpc
Konflikthantering

Rikspolischefen: ”Så arg får du bli som chef”

I podden Chef Dilemma svarar rikspolischef Anders Thornberg på hur mycket känslor man får visa som chef: ”Jag hade rätt hett humör när jag var yngre, jag också.”

Hemfrids vd Monica Lindstedt
Annonssamarbete Chef + Hemfrid

Ge dig själv mer vardagsflow 2020

Andan i halsen. Ständigt dåligt samvete. Många chefer har tappat livsbalansen. ”Har du råd, så köp en tjänst och ta hand om dig själv”, råder Hemfrids Monica Lindstedt.
nypoddigen
Konflikthantering

Få hjälp av toppcheferna – i Chefs nya podd

I Chefs nya podd delar toppchefer med sig av sina erfarenheter och hjälper vanliga chefer med deras dilemman. ”Vi vill ta samtalet bortom ledarskapsklyschor och istället prata konkret kring vardagsledarskap och rollen som chef,” säger Cissi Elwin, programledare.