radslago
Illustration: Victoria Ovmark

Var tredje chef har blivit hotad – men få anmäler

Trakasserier, hot och illvillig ryktesspridning är en del av chefens vardag, visar Chefs undersökning. Uppåt en tredjedel vittnar om oro, rädsla och ångest till följd av hot, hat och våld. Nästan ingen polisanmäler.

En klient som klottrar hotfullt på inredning och möbler om hur chefen ska skadas. En anställd som hotar att hänga sig på chefens trappa i protest mot en uppsägning. Dödshot mot chefens barn.

Det är en bitvis mycket tuff och utsatt chefstillvaro som tonar fram i Chefs undersökning om hot, hat och våld riktat mot ledare. Vittnesmålen ovan kommer från några av de cirka 1 400 chefer som deltagit i undersökningen. Det finns många, många fler – sammantaget anger en dryg femtedel att de utsatts för hotelser i jobbet. En fjärdedel säger sig ha drabbats av trakasserier som illvillig ryktesspridning eller obehagliga telefonsamtal.

Resultatet är inget som förvånar Tomas Devenyi, expert och utbildare i säkerhetsfrågor vid SSF Stöldskyddsföreningen:

”Tyvärr är det så här verkligheten ser ut. Hot och trakasserier är ett jätteproblem, både bland chefer och i samhället i stort”, säger han.

Nära hälften av dem som besvarat undersökningen anser att chefer är sär-skilt drabbade av hot och trakasserier. Uppåt en tredjedel har upplevt oro, rädsla eller ångest som följd av just sådant.

”En kund hämtade fyra kompisar för att tillsammans berätta hur missnöjda de var med mitt agerande. Eftersom de sinsemellan talade ett språk jag inte förstod och tydligt visade att de bar kniv, kände jag mig väldigt hotad och utsatt”, vittnar en chef i vår undersökning.

”En person hotade ta sitt liv i syfte att påverka ett beslut. Hotet var inte riktat till mig som människa men ändå väldigt obehagligt”, berättar en annan.

”Att grundlöst bli ansatt i sociala medier är obeskrivligt hemskt – vad är det som händer? På nätet är man rättslös utan möjlighet att förklara. Det spelar ingen roll att man är stark. Smärtan är olidlig”, vittnar ytterligare en chef.

Både intressant och problematiskt är att så få chefer, bara sju procent enligt Chefs undersökning, vidtagit rättsliga åtgärder, säger Tomas Devenyi.

Chefs undersökning från nummer 5/2018:

Har du som chef känt oro, rädsla eller ångest på grund av hot, hat eller våld riktat mot din person?

Ja (71 procent)

Nej (29 procent)

Har du blivit utsatt för hot om fysiskt våld i din roll som chef?

Ja (21 procent)

Nej (79 procent)

Har du utsatts för trakasserier i form av illvillig ryktesspridning på nätet, obehagliga telefonsamtal eller liknande?

Ja (25 procent)

Nej (75 procent)

Fotnot: Undersökningen gjordes som en webbenkät i början av mars 2018. Totalt var det 1375 personer som svarade varav 63 procent var kvinnor och 37 procent var män.

Läs också: Var tredje chef kan inte hantera sextrakasserier

”Det finns säkert en rädsla för att polisanmälningar skulle göra saken värre, och ett obehag inför tanken på att behöva framträda i en rättssal. Eller så ser man ingen mening med att gå till polisen, eftersom man anar att en anmälan ändå inte leder någon vart. Kanske tonar man ner det inträffade, intalar sig att man är överkänslig, för att det är bekvämast så. Men att polisanmäla misstänkt brottslighet är en viktig princip, för att värna och upprätthålla rättsstaten”, säger Tomas Devenyi.

Han tillägger att hotelser bortom den kriminella miljön ytterst sällan omsätts i konkret handling.

Ett krux kan vara svårigheten att urskilja vad som egentligen är ett hot, i lagens mening. Över en fjärdedel av cheferna är osäkra på innebörden i begrepp som olaga hot, ofredande och olaga förföljelse, enligt Chefs undersökning. En vanlig missuppfattning är att hotelser måste ha skrämt upp någon för att en gärningsman ska kunna dömas.

”Upplevd rädsla saknar betydelse i den rättsliga bedömningen. Vad som krävs för fällande dom är att någon hotat med brottslig gärning för att framkalla allvarlig fruktan. Vilket är en annan sak”, säger Tomas Devenyi.

Över 40 procent av cheferna anser att hoten har ökat de senaste åren. En inte oviktig faktor i sammanhanget kan vara sociala medier.

”Sociala medier gör folk mer åtkomliga. Många lägger ju ut hela sina liv på Instagram. Samtidigt som vissa i skydd av nätets anonymitet vräker ur sig vilka otidigheter som helst.”

Chefer kan behöva höja kompetensen i säkerhetsfrågor, exempelvis via kurser, för att bättre stävja och hantera trakasserier och hot.

”När något inträffar är det på många sätt redan för sent. Ett genomtänkt förebyggande arbete är väldigt viktigt, liksom konkreta handlingsplaner baserade på riskanalys. Det både minskar sannolikheten för oönskade händelser, och mildrar konsekvenserna om de trots allt inträffat”, säger Tomas Devenyi.

Läs också: Undersökning: Så ofta hamnar chefen i bråk

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

tuffabesked
Kommunikation

Ge tuffa besked – här är 5 råd för att lyckas

Alla företag måste genomgå förändringar – stora som små. Ofta är det chefen som inför alla medarbetare måste ge informationen. Så här gör du för att lyckas.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
pontus-3
Konflikthantering

Efter 20 år som vd – skrev bok om att göra misstag

Misslyckanden är naturliga i en förändringsprocess, skriver Pontus Bodelsson i sin bok Ledarskap för förändring. Där delar han generöst med sig av lärdomar och missar.
trotter-2
Arbetsmiljö

Var fjärde anställd i Japan har velat dräpa sin chef någon gång

Många japanska företag är kända för sin tuffa kultur med många övertidstimmar. Det kan skapa ett hot mot den enskilda chefen, visar en ny undersökning från landet.
svara_samtal_webb
Konflikthantering

Så tar du ett svårt samtal – i 10 steg

Nyckeln till ett bra samtal stavas förberedelse och tydlighet. Om du förbereder dig noga kommer det också bli lättare att stå för ditt ord under samtalet, menar ledarskapsexperten Anna Lundwall.
korrupp
Beslutsfattande

9 tips för att upptäcka korruption – på ditt jobb

Korruption. Ett fenomen som är väldigt, väldigt avlägset Sverige och svenska chefers vardag – eller? ”Att Sverige skulle vara förskonat från korruption är en missuppfattning”, säger Lars Björklund, etik- och ledarskapsexpert.
korrupt
Beslutsfattande

Sluta blunda för korruptionen – den finns i Sverige också

Hur utbredd är korruptionen inom din organisation? Och vad gör du som ledare för att upptäcka och bekämpa den? Ständiga avslöjanden om hur etik och moral satts ur spel i svenska företag och myndigheter aktualiserar chefers ansvar.
kajsa
Konflikthantering

Butikschefen: ”De förföljde mig och skrek könsord”

Hotfulla kunder skrek könsord och förföljde butikschefen Kajsa Salheden på väg hem när hon skulle hämta barn på förskolan. Att polisanmäla kändes meningslöst, säger hon.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden