radslago
Illustration: Victoria Ovmark

Var tredje chef har blivit hotad – men få anmäler

Trakasserier, hot och illvillig ryktesspridning är en del av chefens vardag, visar Chefs undersökning. Uppåt en tredjedel vittnar om oro, rädsla och ångest till följd av hot, hat och våld. Nästan ingen polisanmäler.

En klient som klottrar hotfullt på inredning och möbler om hur chefen ska skadas. En anställd som hotar att hänga sig på chefens trappa i protest mot en uppsägning. Dödshot mot chefens barn.

Det är en bitvis mycket tuff och utsatt chefstillvaro som tonar fram i Chefs undersökning om hot, hat och våld riktat mot ledare. Vittnesmålen ovan kommer från några av de cirka 1 400 chefer som deltagit i undersökningen. Det finns många, många fler – sammantaget anger en dryg femtedel att de utsatts för hotelser i jobbet. En fjärdedel säger sig ha drabbats av trakasserier som illvillig ryktesspridning eller obehagliga telefonsamtal.

Resultatet är inget som förvånar Tomas Devenyi, expert och utbildare i säkerhetsfrågor vid SSF Stöldskyddsföreningen:

”Tyvärr är det så här verkligheten ser ut. Hot och trakasserier är ett jätteproblem, både bland chefer och i samhället i stort”, säger han.

Nära hälften av dem som besvarat undersökningen anser att chefer är sär-skilt drabbade av hot och trakasserier. Uppåt en tredjedel har upplevt oro, rädsla eller ångest som följd av just sådant.

”En kund hämtade fyra kompisar för att tillsammans berätta hur missnöjda de var med mitt agerande. Eftersom de sinsemellan talade ett språk jag inte förstod och tydligt visade att de bar kniv, kände jag mig väldigt hotad och utsatt”, vittnar en chef i vår undersökning.

”En person hotade ta sitt liv i syfte att påverka ett beslut. Hotet var inte riktat till mig som människa men ändå väldigt obehagligt”, berättar en annan.

”Att grundlöst bli ansatt i sociala medier är obeskrivligt hemskt – vad är det som händer? På nätet är man rättslös utan möjlighet att förklara. Det spelar ingen roll att man är stark. Smärtan är olidlig”, vittnar ytterligare en chef.

Både intressant och problematiskt är att så få chefer, bara sju procent enligt Chefs undersökning, vidtagit rättsliga åtgärder, säger Tomas Devenyi.

Chefs undersökning från nummer 5/2018:

Har du som chef känt oro, rädsla eller ångest på grund av hot, hat eller våld riktat mot din person?

Ja (71 procent)

Nej (29 procent)

Har du blivit utsatt för hot om fysiskt våld i din roll som chef?

Ja (21 procent)

Nej (79 procent)

Har du utsatts för trakasserier i form av illvillig ryktesspridning på nätet, obehagliga telefonsamtal eller liknande?

Ja (25 procent)

Nej (75 procent)

Fotnot: Undersökningen gjordes som en webbenkät i början av mars 2018. Totalt var det 1375 personer som svarade varav 63 procent var kvinnor och 37 procent var män.

Läs också: Var tredje chef kan inte hantera sextrakasserier

”Det finns säkert en rädsla för att polisanmälningar skulle göra saken värre, och ett obehag inför tanken på att behöva framträda i en rättssal. Eller så ser man ingen mening med att gå till polisen, eftersom man anar att en anmälan ändå inte leder någon vart. Kanske tonar man ner det inträffade, intalar sig att man är överkänslig, för att det är bekvämast så. Men att polisanmäla misstänkt brottslighet är en viktig princip, för att värna och upprätthålla rättsstaten”, säger Tomas Devenyi.

Han tillägger att hotelser bortom den kriminella miljön ytterst sällan omsätts i konkret handling.

Ett krux kan vara svårigheten att urskilja vad som egentligen är ett hot, i lagens mening. Över en fjärdedel av cheferna är osäkra på innebörden i begrepp som olaga hot, ofredande och olaga förföljelse, enligt Chefs undersökning. En vanlig missuppfattning är att hotelser måste ha skrämt upp någon för att en gärningsman ska kunna dömas.

”Upplevd rädsla saknar betydelse i den rättsliga bedömningen. Vad som krävs för fällande dom är att någon hotat med brottslig gärning för att framkalla allvarlig fruktan. Vilket är en annan sak”, säger Tomas Devenyi.

Över 40 procent av cheferna anser att hoten har ökat de senaste åren. En inte oviktig faktor i sammanhanget kan vara sociala medier.

”Sociala medier gör folk mer åtkomliga. Många lägger ju ut hela sina liv på Instagram. Samtidigt som vissa i skydd av nätets anonymitet vräker ur sig vilka otidigheter som helst.”

Chefer kan behöva höja kompetensen i säkerhetsfrågor, exempelvis via kurser, för att bättre stävja och hantera trakasserier och hot.

”När något inträffar är det på många sätt redan för sent. Ett genomtänkt förebyggande arbete är väldigt viktigt, liksom konkreta handlingsplaner baserade på riskanalys. Det både minskar sannolikheten för oönskade händelser, och mildrar konsekvenserna om de trots allt inträffat”, säger Tomas Devenyi.

Läs också: Undersökning: Så ofta hamnar chefen i bråk

Relaterade artiklar

linkedingrafik_intervjuperson1
Konflikthantering

Chefs följare: 80 procent har skämts för sin arbetsgivare

Du har din moral. Arbetsplatsen har sin moral. I en drömvärld går dessa ihop och du kan helt ställa dig bakom din chef och arbetsgivares värdegrund samt agerande. Men vad händer när de går i klinch? Extra tufft kan det bli för mellanchefer som kläms mellan sin egen moral och ledningens agerande. ”Det är superjobbigt med skandaler. Då ska man försvara ett fel man själv inte gjort”, säger karriärcoachen Charlotte Hågård.

Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
ryssland-webb
Konflikthantering

Världsledarnas reaktioner på attacken

Kriget i Europa är ett faktum. Ryssland invaderar Ukraina och det råder osäkerhet i världspolitiken om vad som händer framåt. Reaktionerna från världens tyngsta och mäktigaste ledare är starka och känsloladdade. Läs här hur några av dem uttrycker sig!

Bild på kvinna med gul tröja och som håller i en penna.
Konflikthantering

Anonyma chefen: ”Kritiken var nära att knäcka mig”

I den bästa av världar kan man stå ut med att få kraftig kritik – och se det som ett tillfälle att både stå upp för sig själv och lära sig något. Precis så blev det för Eva-Lena. Hon sågades rejält som nybliven chef, men är nu en ledare vars team folk söker sig till.

Ett gäng personer som sitter runt ett bord och diskuterar med allvarliga ansikten. Pratbubblor med
Konflikthantering

Så hanterar du arga medarbetare

Att behöva fatta tuffa beslut kommer du inte undan som chef, med följden att medarbetare kan bli både ilskna och besvikna. Men hur ska du då kommunicera besluten på ett så bra sätt som möjligt? Här är tre smarta tips från John Friedman, expert på konflikthantering och medgrundare till den ideella organisationen The Center for Understanding in Conflict.

En bekymrad man sitter vid sitt skrivbord och lutar huvudet mot ena handen.
Konflikthantering

”Åh nej! Mejlet hamnade hos helt fel medarbetare”

Vad gör du när du blir irriterad på en medarbetare och behöver lätta på trycket? Markus mejlade en chefskollega. Trodde han… 

tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
Jaques i kavaj framför en mur.
Konflikthantering

Chefen på Kumla: ”Vi får svårt att ha kontroll”

Överbeläggning och nya gängbeteenden gör tillvaron inne på Kumlaanstalten mer riskfylld.
”Vi får mer och mer svårt att ha kontroll över våra avdelningar”, säger anstaltschef Jacques Mwepu och ger sin bild av svensk kriminalvård, i det nya avsnittet av Chef Dilemma.