Undersökning: Så ofta hamnar chefen i bråk

Över hälften av cheferna har haft en konflikt på jobbet den senaste månaden, visar Chefs undersökning. Kärleksrelationer, kulturkrockar och lögner kan bli oroshärdar, men oftast bråkar man om arbetssätt, fördelning av resurser, roller och mandat.

”Ledningen krävde att få ett projekt genomfört på fem arbetsdagar utan förvarning och chans till planering. Detta med befintlig personal och full verksamhet igång. När vi bad att få tid till att planera så kom indirekt hot via mejl om att det ’behövs stora förändringar för att få avdelningen att fungera’.”

Exemplet kommer direkt från en deltagare i Chefs undersökning om konflikter på jobbet. Den visar att just arbetssätt är det absolut vanligaste ämnet för konflikter – oavsett om den andra parten är medarbetare, chefskollega eller egen högre chef.

Drygt hälften av deltagarna, 52 procent, sa sig ha haft en konflikt på sin arbetsplats under den senaste månaden. Nästan lika ofta är det sakkonflikter som personrelaterade bråk.

De vanligaste orsakerna till konflikter med medarbetarna är arbetssätt, samarbetsproblem, kulturkrockar och kommunikationsproblem. Chefskolleger emellan är de heta potatisarna även här arbetssätt, men även fördelning av resurser, maktspel och rollfördelning. Och med den egna chefen uppstår meningsskiljaktigheterna kring det egna mandatet och arbetssättet.

”Min chef, som satt i ett annat land och inte var svensk, och jag, förstod inte varandra. Jag var inte tillräckligt street smart”, skriver en deltagare.

Thomas Jordan – docent vid institutionen för sociologi och arbetsvetenskap i Göteborg och specialiserad på arbetsplatskonflikter – säger att resultatet visar på stor variation i konfliktfloran, och att mycket verkar hamna i avdelningen strukturfrågor.

Men vad gäller kommunikation och problemet med otydlighet frågar han sig om chefen verkligen alltid ska sträva efter största möjliga tydlighet.

”Där tydliga instruktioner finns för arbetet, i tillverkningsbaserade verksamheter, kan otydlighet upplevas som ett större problem. Men ju mer frihet och kreativitet, som i kunskapsbaserade verksamheter, desto mer präglas klimatet av ett ständigt förhandlande”, säger han.

Läs också: Undersökning: Chefer är rädda på jobbet

Då blir det mer intressant att säkerställa att man kan hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Och här spelar chefen en viktig roll på flera sätt, menar Thomas Jordan.

Hans främsta råd lyder:

  • Vara en förebild.
  • Verka för att det råder ett öppet kommunikationsklimat på arbetsplatsen.
  • Se till att det finns ett forum för att diskutera frågor som kan bli konflikter.
  • Upprätthålla en rimlig grad av tydlighet i instruktioner och ramar för arbetet.
  • Se till att det finns en infrastruktur för problemlösning.

57 procent av deltagarna i Chefs undersökning lägger mindre än en timme i veckan på att lösa konflikter. Det tycker Thomas Jordan låter lite.

”Jag skulle nog, om jag följde dem, klassa mer av deras arbetstid som konflikthanterande. Men man kan ju också fråga sig om det är konflikterna vi får en bild av här eller föreställningsvärldarna hos dem som svarat.”

Leif E Andersson, ledarutvecklare och Chefs expert på organisation och ledarskap, säger också att det kan vara bra att inte gå in aktivt i en konflikt mellan två andra parter.

”Man ska inte lära medarbetarna att det här är chefens ansvar. Det är som föräldraskap, när barn är små behöver föräldrarna gå in och säga ifrån, men när de blir större är det deras ansvar att lösa konflikterna själva.”

Han tar ett exempel från en situation han fick kännedom om på ett företag nyligen. Flera medarbetare hade klagat hos chefen på en kollega och sa att han var otrevlig. Medarbetaren hade berättat fräckisar – men ingen hade tagit upp det med honom. När chefen påpekade det slutade han med det oönskade beteendet.

”Man kan säga att man har ökat medvetenheten om vikten av till exempel genusfrågor och liknande, men man har inte i samma takt ökat medvetenheten om sitt eget ansvar i sådana här situationer. I stället råder idéer om att folk ska vara och göra på ett visst sätt och att man inte ska behöva säga till dem – att det är deras fel att konflikter uppstår.”

Läs också: Undersökning: Var 10:e chef är mobbad

Relaterade artiklar

kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Viktoria Lindhé på &frankly hjälper chefer reda ut samarbetstrassel. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

6 frågor som hjälper chefen lösa samarbetsproblem

Samarbetsförmågan kan lyfta eller sänka ditt team. Och dig som chef. Chefer som tidigt tar tag i gnissel når bättre resultat – och blir mer uppskattade för sitt ledarskap. Så här tar du bäst tag i samarbetsproblem.
Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.

rpc
Konflikthantering

Rikspolischefen: ”Så arg får du bli som chef”

I podden Chef Dilemma svarar rikspolischef Anders Thornberg på hur mycket känslor man får visa som chef: ”Jag hade rätt hett humör när jag var yngre, jag också.”

Karin Agerman pluggar vidare efter sin doktorstitel, med en Executive MBA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Jag blir aldrig fullärd”

En doktorstitel räcker inte. Nu pluggar Karin Agerman en Executive MBA också. ”Att lära mig nytt är det som driver mig”, säger hon.

nypoddigen
Konflikthantering

Få hjälp av toppcheferna – i Chefs nya podd

I Chefs nya podd delar toppchefer med sig av sina erfarenheter och hjälper vanliga chefer med deras dilemman. ”Vi vill ta samtalet bortom ledarskapsklyschor och istället prata konkret kring vardagsledarskap och rollen som chef,” säger Cissi Elwin, programledare.