brainstorming_hjarna_brain

Brainwriting bättre än brainstorming

Organisationspsykolog Niklas Laninge kallar metoden brainstorming — att sätta sig ner och bara låta idéerna flöda obehindrat – för ”en av de sämsta” i en artikel i tidningen Arbetsliv.

”Omedvetet bejakar man sådant man känner igen”, säger Niklas Laninge, som i stället förespråkar modellen brain-writing. Den bygger också på att öppna de kreativa spjällen – men individuellt. Det kan till exempel vara att en medarbe-tare ombeds att skriva ner tio idéer. Först därefter, med idéerna redan nedskrivna träffas gruppen och går igenom alla deltagares idéer.

”Låt var och en ägna tio minuter åt att komma på idéer på egen hand innan. Sedan kan gruppen sålla tillsammans. Då flödar idéerna betydligt bättre”, säger Niklas Laninge.

Läs mer: Brainstorming hämmar kreativiteten (Arbetsliv)

Relaterade artiklar

En ny studie visar att chefer är bättre på samarbete än andra.
Beslutsfattande

Forskning: Chefer söker samarbete – når framgång

En ny studie från Ekonomihögskolan i Lund visar att nidbilden av företagsledare som vinstinriktade strebers inte stämmer – de är tvärtom bättre på att samarbeta än andra.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

Chefer är särskilt utsatta för cyberbrottslighet.
Kommunikation

5 tips: Så blir du inte hackad i sommar

Chefer är hett byte för cyberskurkar – företagsledare som fastnar i fällan och utsätts för utpressning eller datastölder kan ge storkovan. Så här skyddar du dig och ditt företag.
nypajobbet123
Karriär

5 frågor du ska ställa som ny på jobbet

Alla vill få en bra start på sitt nya jobb. Men hur lyckas man?
staffetpinne
Delegering

Efter 10 år som vd – så lämnade Anders Källström över till ex-ministern

Få vd:ar i näringslivet får en vettig överlämning av sin efterträdare.
scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?