Astra Zenecas Sverige-vd: ”Man vill känna sig stolt”

Hur är det att leda medarbetare på ett bolag som hamnar mitt i mediestormens öga? Det vet Astra Zenecas Sverige-vd Katarina Ageborg. I det nya avsnittet av Chef Dilemma beskriver hon vaccin-turbulensen, inifrån den svensk-brittiska läkemedelsjätten.

Konflikthantering
Text: Sara Hasbar
Publicerad
Katarina Ageborg i förgrunden och Cissi Elwin i bakgrunden. De står ute i en trädgård och vid Cissi står Katarinas svarta hund.

Pandemin innebär fortfarande omfattande restriktioner för de 2600 personer som jobbar på Astra Zenecas forskningsanläggning i Göteborg. För att undvika temperaturmätning och PCR-tester så görs inspelningen av det nya avsnittet av ledarskapspodden Chef Dilemma hemma hos Katarina Ageborg. Härifrån hemmakontoret har hon varvat videomöten med promenader med ”kollegan” under pandemin, en svart labrador. Härifrån har hon också upplevt både hur företaget har hyllats och kritiserats under den minst sagt turbulenta resan kring Astra Zenecas vaccinsamarbete. Katarina Ageborg beskriver i podden hur det kändes under den första perioden, när bolaget var vaccinhjältar.

”Att vi bestämmer att vi ska vara med och forska fram ett vaccin, utan vinst, för att hjälpa hela världen, det kändes fantastiskt.”

Sedan kom nyheterna om biverkningar, försenade leveranser till EU och efterföljande avtalsbråk.

Vi hade lite problem med leveranser till Europa. Men det är sådant som händer och det tuggar vi oss igenom. I dag, det är början av juni nu, ser vi att vi har producerat 500 miljoner doser. Jag känner mig väldigt stolt över att 300 miljoner av dem har gått till låg- och medelinkomstländer. Så vi vet ju i företaget att vi har påverkat och hjälpt till med ett vaccin runt om i världen.”

Cissi Elwin: Du kan ju inte ha träffat någon som inte har frågat om vaccinet under den här tiden.

”Nej, självklart inte. Det som är synd är att man inte har kunnat prata så mycket om all annan forskning vi gör.”

Tycker du den bild som varit i media om riskerna med vaccinet har varit fel?

”Jag vet inte om det har varit fel, exakt. Det har kanske inte jämförts på ett objektivt sätt, med andra vaccin och jämförelsevis med andra saker som vi gör. Till exempel var det sannolikt lika riskfyllt att flyga som att ta ett vaccin.”

Hon beskriver det jobb som hon och andra chefer har gjort för att hjälpa medarbetare hålla rätt fokus under det massiva medietrycket.

”Man försöker motivera folk att fortsätta hålla på med det man gör och inte vara så fokuserade på media hela tiden. Det är ju minst sagt jobbigt, för att man vill ju också känna sig stolt 24/7 över sitt företag. Jag känner mig stolt över Astra Zeneca så klart, hela tiden, men man kan också känna: Hur ska vi nu motivera alla anställda, så att de inte tappar hoppet om vad vi gör? Hur ska vi få ut information om vad vi gör, på ett bra sätt”?

”Så det är klart att det är en jobbig period, men jag tycker att chefer och medarbetare är duktiga på att hitta tillbaka och diskutera med varandra och veta att vi gör bra saker runt om i världen, med vaccinet och för övrigt, säger Katarina Ageborg.”

Katarina Ageborg

Bor: Göteborg.

Karriär: Katarina Ageborg är i grunden jurist och har varit på Astra Zeneca sedan 1998 i olika roller. Hon sitter med i Astra Zenecas globala koncernledning som hållbarhetschef och Chief Compliance Officer sedan 2011 och är sedan 2018 också Sverige-vd för omkring 7000 medarbetare i Göteborg och Södertälje.

Familj: Fyra vuxna barn och labradoren Hundis.

Katarina Ageborg berättar i Chef Dilemma om:

  • Vad hon tycker om att fighterna med EU har behövt gå till domstol.
  • Hur hon ser på riskerna med vaccinbiverkningar framöver.
  • Hur hon tänker och agerar i krislägen på jobbet.
  • Vad hon söker efter när hon rekryterar.
  • Vad som är roligast med att vara chef.
  • Hur hon fick ihop tillvaron med krävande jobb och fyra barn.
  • Varför det är viktigt för stora jätteföretag att jobba med småföretag och entreprenörsbolag.
  • Förvandlingen i synen på öppenhet inom läkemedelsbranschen och i Astra Zeneca.
  • Vilken som är den allra största utmaningen för Astra Zenecas hållbarhetsmål.
  • Hur hon hanterar mansplaining i möten.
  • Hur mycket man får lägga sig i medarbetares hälsa.
  • Vad man gör om en ny teammedlem skapar dålig stämning.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.