Win-win när mellanchefer utbildas i psykisk ohälsa

Företag som utbildar mellancheferna i psykisk ohälsa kan förbättra sina resultat samt spara tiotals miljoner kronor genom minskad sjukfrånvaro. Det visar en studie vid universitetet i Nottingham, som sägs vara den första i sitt slag att kunna påvisa ett så tydligt samband.

Hälsa
Publicerad
T.v.: Christina Björklund, docent på Karolinska institutet.

Att utbilda mellancheferna i psykisk ohälsa kan ge en avsevärd minskning i långtidssjukskrivning, lägre personalomsättning, högre kundnöjdhet och ökad produktivitet.

Det enligt en ny brittisk studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Plos One.

”Mental ohälsa kostar företag och organisationer stora summor i form av sjukfrånvaro och minskad produktivitet. Därför är detta ett viktigt resultat som stärker affärsnyttan med att investera i mental ohälsa på arbetsplatsen”, säger professor Holly Blake till EurekAlert.

Psykiatriska diagnoser, där stressrelaterad ohälsa ingår, är den största sjukskrivningsorsaken i Sverige och stod för 42 procent av sjukskrivningskostnaderna under 2022.

Enligt en uppgift från Medhelp samma år beräknas arbetsgivare betala i snitt 100 000 kronor för varje fall av långtidssjukfrånvaro.

Många företag utbildar sina medarbetare i mental ohälsa, vilket har betydelse för hur man som individ agerar samt ger ett ökat självförtroende i att stötta sina kollegor vid mentala hälsoutmaningar.

Men vilken effekt det kan ha på organisatorisk nivå har tidigare varit okänt och Christina Björklund, docent på Karolinska institutet välkomnar den nya studien.

”Det är bra att man tagit upp frågorna på organisatorisk nivå och det är en bra studie trots några brister. Intresset är väldigt stort för att hitta vägar att kunna jobba med dessa frågor på ett effektivt sätt ur ett ledarperspektiv”, säger Christina Björklund.

Hon menar att det finns en problematik kring mental ohälsa på arbetsplatsen kring vad som är ledarskap i denna fråga, hur mycket man som chef ska kunna, tillsammans med det stigma som är kopplat till mental ohälsa.

”Psykiatriska diagnoser ska arbetsgivaren aldrig gå in på. Man behöver lära sig hur man på ett bra sätt arbetar systematiskt med de här frågorna och hur man ser tidiga signaler.”

En studie från Sahlgrenska akademin från 2019 visar att endast en fjärdedel av Sveriges chefer är utbildade i att stödja de medarbetare som lider av depression och ångestsjukdom.

Monica Bertelsson som ledde den svenska studien, sa då i en intervju med tidningen Arbetsliv, att det borde vara lika naturligt för en chef att prata med sina medarbetare om hur man kan underlätta arbetet när någon mår psykiskt dåligt som hur man kan undvika rygg- och nackont vid skrivbordsarbete.

Hennes studie visar att det är 84 procent större chans att en chef ska ta ett samtal om psykisk ohälsa om chefen arbetar i en organisation som erbjuder insatser som föreläsningar om depression och ångest.

Den utbildning i psykisk ohälsa som testats i studien med mellanchefer är inte specificerad men uppges syfta till att ge kunskap och färdigheter samt rätt attityd till att stötta mental ohälsa hos de medarbetare man har ansvar för.

Utbildningen ger förstås även ett ökat fokus på mellanchefens egen mentala hälsa och välmående såväl som på de personer som de arbetsleder på företaget.

”Intresset är väldigt stort för att hitta vägar att kunna jobba med dessa frågor på ett effektivt sätt ur ett ledarperspektiv.”

Christina Björklund tror mycket på utbildning och då gärna utbildning som löper över längre tid med flera moduler.

Hon anser att man antigen kan utnyttja befintliga utbildningar och lägga till en modul om psykisk ohälsa eller utveckla en kurs som endast fokuserar på ämnet.

Christina Björklund.

”Men det är viktigt att man vänder sig till personer som verkligen kan det här och som arbetar evidensbaserat. Och att man håller sig till arbetsrelaterad ohälsa. Psykiatriska diagnoser ska arbetsgivaren aldrig gå in på. Man behöver lära sig hur man på ett bra sätt arbetar systematiskt med de här frågorna och hur man ser tidiga signaler.”

Christina Björklund betonar att det krävs en följsam organisation så att chefen efter erhållen utbildning kan omsätta den nya kunskapen i praktiken.

Hon rekommenderar också att man tar del av de kunskapssammanställningar som MYNAK tillhandahåller.

”Vi håller just nu också på att uppdatera riktlinjerna för psykisk ohälsa, som i höst lanseras på MYNAKs sajt.

Forskarna sammanfattar studien med att deras resultat stärker affärsnyttan för organisatoriska investeringar i mental ohälsa och välbefinnande på arbetsplatsen, vilket är relevant för såväl aktieägare som företagsägare och chefer.

De skriver:

”Denna studie bevisar att en proaktiv approach till medarbetarnas välbefinnande har potential att förbättra en rad faktorer förknippade med produktivitet och prestanda”.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.