»Sök stöd hos andra«
Kommunikationskonsulten Kerstin Ljungströms råd:
1. Visa i siffror. Hjälp ledningen att se betydelsen av din idé genom att räkna på den.
Metod: Cheferna behöver höra dig beskriva problemet i ekonomiska termer. Koppla gärna dina idéer till ett särskilt område inom företaget och beskriv hur CSR kan vara till nytta för företaget.
2. Sök stöd hos andra. Finns det någon del av din plan som andra i företaget är intresserade av? Lägg upp en strategi tillsammans med dem.
Metod: När du reser runt på olika kontor inom din region, sök framför allt upp dem som är nyanställda och se om de delar din vision. Fråga dem vilka goda exempel de har.
3. Använd rätt språk. Problem kan uppstå när man som du har starka värderingar och kommer in i en organisation där det finns andra värderingar. Du måste kunna organisationens språk för att bli trovärdig och väcka uppmärksamhet.
Metod: Hitta någon i organisationen som alla ser upp till. Försök bli bekant med den personen. Ta reda på hur denne gjort för att lyckas i företaget. Utforska vilka nyckelfraser som fungerar. Handlar det om att »tjäna pengar« eller »hålla hög kvalitet«?
4. Gör din röst hörd. Använd nya vägar för att plantera dina idéer.
Metod: Fråga om du kan få en återkommande spalt i interntidningen. Boka in en presentation med ledningen.
5. Skriv dagbok. Du känner att din fråga är viktig och att det är bråttom. När man är otålig är det viktigt att uppmärksamma varje liten framgång.
Metod: Avsätt fem minuter innan du går från jobbet till att skriva dagbok. Notera hur dagen har varit och vilka framsteg du har gjort. Mät framstegen med millimetersticka! (Och motgångarna med metersticka) .
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.