Social makt på jobbet – så avkodar du hemliga spelet på mötet

Vem har social makt på jobbet – egentligen? Det är på mötet det märks. Och det kan handla om allt annat än chefen eller den som pratar mest.

Arbetsmiljö
Publicerad

Chefen må vara högst i formell rangordning på arbetsplatsen. Men på mötena kan en annan maktordning visa sig – den sociala.

Och då kan det vara helt andra personer som hamnar i den starkare maktpositionen.

Allt börjar redan innan mötets start. Vilka anländer tillsammans? Det är en indikation på vilka som kommer att stötta varandra.

Susanne Andersson, forskare vid Stockholms universitet
Susanne Andersson, forskare vid Stockholms universitet.

Det menar Susanne Andersson, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet, som i flera år följde ett femtontal chefer, främst på mellannivå, för att studera och analysera möten de ledde.

”Men den viktigaste frågan är vems anländande som gör att mötet kan börja. Det här säger en hel del om den sociala maktordningen”, förklarar Susanne Andersson i Dagens Nyheter.

Nästa sak att notera är placeringen runt bordet, såvida bordet inte är runt. Den som sätter sig vid kortändan förväntas leda mötet.

Även mötets punkter ger en fingervisning om den sociala makten på mötet; den som har första ärendet i dagordningen får anses vara ”viktigast”.

Hur är det med medarbetaren som pratar mest? Är hen den informella ledaren på mötet?

Nej, menar forskaren.

”Görandet av social makt sker framför allt med negativa eller positiva bekräftelsemönster och inte med taltidens längd”, säger Susanne Andersson i DN.

Positivt bekräftelsemönster är att nicka, le, titta på personen eller visa gillande på annat sätt, exempelvis genom att säga: ”Ja, det låter toppen!”.

Negativt bekräftelsemönster kan vara att sucka, kolla på mobilen, skriva på datorn, titta på klockan, eller genom att säga något som inte är särskilt konstruktivt, exempelvis: ”Kan det här verkligen stämma?”

Positivt och negativt bekräftelsemönster

Exempel på positivt bekräftelsemönster

  • Instämma, eller berömma ett förslag.
  • Om kritik framförs är den konstruktiv.
  • Nicka.
  • Le, se glad ut.
  • Lyssna aktivt.
  • Fokusera på den som talar.
  • Nicka, eller humma gillande.

Exempel på negativt bekräftelsemönster

  • Säga negativa saker om det som en kollega framför.
  • Inte lyssna aktivt.
  • Titta på mobilen.
  • Kolla på klockan.
  • Börja skriva på datorn.
  • Sucka, stöna, pusta eller ”himla” med ögonen.

Källa: Susanne Andersson, Stockholms universitet, via DN.

Det finns dessutom ett tredje agerande, det som Susanne Andersson kallar för implicit bekräftelsemönster. Då kan det vara subtilt underförstått vem som ska bekräftas och inte.

Det låter nedslående. Men orättvis möteskultur går att förändra.

”Att möteskulturen skulle sitta i väggarna är rena science fiction! Det finns ingen vägg som säger till mig om vilken maktordning som gäller. Vi har lärt oss den”, säger Susanne Andersson i DN.

Och här han chefen ett stort ansvar:

”En chef har en viktig roll i att se till att det skapas likvärdiga villkor för alla medarbetare. Det stärker dessutom hela gruppen och organisationen.”

Chef – saker att tänka på inför nästa möte

  • Se till att fördela taltiden rättvist. Ge alla möjlighet att göra sin röst hörd.
  • Lär dig att snabbt känna igen negativa bekräftelsemönster och att motarbeta dem.
  • Använd dig av positiva bekräftelsemönster.
  • Låt alla presentera ett eget förslag innan gruppen börjar diskutera en fråga.
  • Kom ihåg att social makt skapas av er i gruppen.

Källa: Susanne Andersson, Stockholms universitet, via DN.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.