Självmedkänsla på jobbet – så gör du

I sin nya bok Självmedkänsla på jobbet ger leg. psykologen och stressexperten Sofia Viotti verktyg och övningar som ska hjälpa oss att ta hand om oss själva bättre för att också kunna leverera bättre på jobbet. Så kan du som chef hjälpa medarbetarna – och dig själv.

Arbetsmiljö
Publicerad
T.v.: Sofia Viotti. Foto: Eva Lindblad

Varför har du skrivit boken?

”Jag ser hur problematiken med stress ökar lavinartat och att det saknas så mycket kunskap ute på företag om hur människors kroppar och hjärnor fungerar – både i organisationerna och hos medarbetarna själva. Jag vill visa hur vi kan skapa goda arbetsklimat där människor mår bra och presterar bättre och att man ska se hur det hänger ihop”, svarar Sofia Viotti, leg. psykologen och stressexpert.

Varför valde du att kalla boken Självmedkänsla på jobbet?

”Det är den metoden som jag fokuserar på. Det är ett förhållningssätt till hur vi på riktigt kan ta hand om oss själva, hur vi blir vår egen stöttande och guidande mentor.”

Hur kan jag som chef ha nytta av din bok?

”Dels är man som chef också medarbetare och människa och får här hjälp att se hur man själv kan skapa förutsättningar för att må bra och prestera bra. Men man förstår också sina medarbetare bättre när man lär sig mer om hur vi människor fungerar. Jag har också skrivit flera avsnitt till chefen, om hur man skapar ett tryggt arbetsklimat där medarbetare mår bra. Företag där medarbetarna mår bra och känner sig trygga är de som blir mest framgångsrika på sikt.”

Har du exempel på vilka strategier som kan skapa det?

”Det handlar om att vara intresserad och engagerad i sina medarbetare. Att fråga medarbetarna vad de behöver, hur man kan hjälpa, visa att man har en trygg relation. När det är tidspress eller resursbrist ska man också gå in och vara väldigt öppen och transparent runt vad som händer och ge medarbetarna guidning i att hantera situationen. Man bygger upp en känsla av trygghet och minskar stress och upplevelser av hot.”

Men måste man inte också ställa krav?

”Titta på hur vi gör som föräldrar. Självklart ställer vi krav, men vi stöttar och skapar motivation och hjälper. Det handlar också om att ha tillit till att medarbetarna vill göra ett bra jobb. Men en väldigt viktig faktor är just att ge medarbetarna utbildning och kunskap i hur deras egna kroppar och hjärnor fungerar i relation till arbetet. Lära sig hur man kan reglera sig själv. Och sådant som att man inte bokar möten på varandra utan paus. Precis som man får utbilda sig i datasystem eller miljöpolicy.”

”Dels är man som chef också medarbetare och människa […]. Men man förstår också sina medarbetare bättre när man lär sig mer om hur vi människor fungerar.” 

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.