”Rätt SJ-chef kan bli hjälte”
Du kunde ha gått i pension, men tog självmordsuppdraget att bli styrelseordförande för SJ. Hur tänkte du?
»Enligt amerikanska studier lever en pensionerad vd i genomsnitt 1,5 år efter pension, haha. Jag kände att så länge jag kan bidra vill jag hålla på.«
Vad lockade med uppdraget?
»Jag räds inte uppförsbackar, de ger starka ben. Jag har tidigare varit med att ta bolaget Green Cargo från att inte tjäna några pengar till att bli ett av Europas mest framgångsrika transportföretag, så jag vet att det går.«
Det är snart dags att hitta en ny vd. Vad letar du efter?
»Det är viktigt att hitta en person som både är serviceorienterad och kan arbeta i en bransch som är produktorienterad. Vi behöver en person med mycket energi, det är viktigare än att man har rätt ålder.«
Det är ett tufft uppdrag. Vad lockar du med?
»Vågar man ha rätt fokus kan man bli svenska folkets hjälte.«
Hur ska du få svenska folket att tro på SJ igen?
»Vi måste i grunden förstå varför folk söker upp oss. Det är för att åka från A till B på ett säkert och kostnadseffektivt sätt. Vi måste återfå fokus på resan. Det handlar om ordning och reda och punktlighet. Då kommer lönsamhet.«
I dag är det billigare för de flesta familjer att ta bilen än att åka tåg. Hur ser du på det?
»Om folk huvudsakligen väljer bil eller flyg framför tåget, då är något fel. Prissättning är viktigt. Den får varken bli så krånglig att folk inte förstår hur den fungerar, eller så enkel att vi inte kan tjäna pengar på våra tjänster.«
Hur kommer det att kännas om du misslyckas med att vända den negativa trenden?
»Det kommer jag inte att uppleva, för då har jag fått sparken. Jag måste vara lite religiös och tro på det här, jag måste brinna. Annars kan vi inte få igång organisationen.«
Problemet löses inte bara på vd-nivå, hur tar ni in mellancheferna i detta?
»Jag tror på öppenhet. Medarbetare och mellanchefer ska ha samma information som styrelsen, men de behöver ha den ännu oftare. I dag har medarbetarna samma utbildningsbakgrund som cheferna och bor i princip på samma ställen. Klart att de ska ha samma förutsättningar att bidra till verksamheten.«
Om tågen inte går i tid i jul blir det folkstorm igen. Hur har du förberett dig?
»SJ har förberett sig genom att vi inte ska överbelasta järnvägssystemet om det blir dåligt väder. För egen del är jag förberedd på att folk blir arga om vi inte kan hålla det vi lovat. Förtjänar man stryk ska man ha det. Jag har ju utmanat och sagt att vi ska klara det här, så det blir jag som får ta stryket. Men att utmana är ett sätt att driva verksamheten och folk framåt.«
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.