Vd:n valde miljövänligt framför lyxig tjänstebil
– Saker som köregenskaper eller att bilen ska signalera social prestige brydde jag mig inte om. Jag behöver en bil som är funktionell. Och stor. För när hela familjen är samlad så är vi sju personer.
Valet föll på en Toyota Prius hybrid. Priusen går framförallt på el och drar extremt lite bensin. Marie berättar att hon kan åka mellan Stockholm och Göteborg utan att behöva fylla på.
– Och det passar mig perfekt eftersom jag verkligen ogillar att tanka.
Marie Söderqvist gjorde sig känd som ledarskribent på Svenska Dagbladet. Under många år var hon VD på analysföretaget United Minds och ägare av kommunikationsbyrån Prime. År 2009 kom hennes omtalade och något kontroversiella bok Status – vägen till lycka. Här analyserade hon bland annat statussymboler så som bilen.
”Bland medelålders kvinnor har miljömedvetenhet högre status än kapitalvaror och bilar.”
– Under hela 1900-talet har bilen varit starkt förknippad med samhällsställning. Men redan när jag började skriva min bok och gjorde analyser av bilens roll i vårt samhälle hade den börjat förlora sin position som statussymbol.
Bilen avslöjar inte lägre vår privatekonomi på samma sätt som förr, menar Marie Söderqvist. Idag, när det är förhållandevis billigt och enkelt att låna pengar kan en medelinkomsttagare köpa en bil för 400 000 kronor. Status har istället kommit att handla om kunskap och bildning.
– Och bland medelålders kvinnor har miljömedvetenhet högre status än kapitalvaror och bilar, säger Marie.
I avtalet som förbundsdirektör för Livsmedelsföretagen ingår förmåner som tjänstebil, garage och ett gigantiskt hörnrum på kontoret. För Marie, som kommer från mediebranschen blev förmånerna, i kombination med den ålderdomliga titeln förbundsdirektör en symbol för gamla, konservativa ideal som hon inte kunde identifiera sig med.
– När man kommer ner i garaget här på Storgatan där vi sitter tillsammans med bland annat Svenskt Näringsliv så drar man faktiskt efter andan. Här står gigantiska bensinslukande lyxbilar i fyra plan, men det finns ingenstans att ställa sin cykel.
”Då skulle jag inte ha någon trovärdighet kvar när jag talar om miljöfrågor.”
Hörnrummet lät Marie slå ut och garageplatsen tackade hon nej till, men bil var ändå bra att ha, resonerade hon. Speciellt som förälder.
I jobbet på Livsmedelsföretagen (LI) ingår en hel del arbete med miljöfrågor. LI har tagit fram ett hållbarhetsmanifest och Marie Söderqvist har anställt en person som arbetar med CSR-frågor (corporate social responisbility). Någon bensinslukande SUV var det inte tal om när hon skulle välja bil.
– Då skulle jag inte ha någon trovärdighet kvar när jag talar om miljöfrågor. Nu blev det en Prius som jag är väldigt nöjd med och som jag tänker behålla. Men faktum är att jag faktiskt är väldigt sugen på en Tesla. Jag förstår mig faktiskt inte på människor som inte intresserar sig för miljöaspekterna av ny teknik och som gör dåliga miljöval. Åker man runt i en miljöovänlig bil så måste man ju ha missat hela den samtida miljödebatten.
”Här står gigantiska bensinslukande lyxbilar i fyra plan, men det finns ingenstans att ställa sin cykel.”
Marie gillar sin Prius, men konstaterar också att det är en av de mer anonyma bilar man kan köra. Den är automatväxlad, pålitlig och kräver över huvud taget väldigt lite av sin ägare.
I garaget hemma på Kungsholmen huserar en liten bensinfirma. De sköter all form av service på Maries bil och det enda hon behöver göra när det är dags för däckbyte är att gå förbi med bilnycklarna.
– Det är helt fantastiskt. Och eftersom jag har tjänstebil så går alla papper och handlingar som rör bilen direkt till min arbetsplats. Och det är faktiskt oerhört skönt. För mig är bilen helt enkelt ett transportmedel som ska vålla mig så lite bekymmer som möjligt. Den här lösningen passar mig perfekt.
Text: Lotten Wiklund
Läs mer: Läs alla Chefs artiklar om tjänstebilen 2015
Läs mer: Nya Volvo XC90 – i Zlatans tjänst (extern länk)
Läs mer: ”Jag förstod att det var en Tesla jag skulle ha” (extern länk)
Läs mer: Slipp risken för feltankning (extern länk)
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.