”Kritik mot chefen går inte att bortförklara”
Medarbetarenkäter är ett vanligt sätt att mäta effektivitet, stress och ohälsa på jobbet. Men svaren kan vara svåra att tolka och hantera. Vad gör du som chef om resultatet pekar på brister i ditt ledarskap – eller att det förekommer kränkningar?
”Det kan ibland vara dagsformen som avgör vad en medarbetare tycker om dig som chef. Kanske har det nyss varit lönesamtal eller så har du genomfört saker som inte är uppskattade.”
Det säger Anki Udd, ledarskapsutvecklare på Ledarna, till tidningen Arbetsliv om de medarbetarundersökningar som finns i ett otal varianter, och har som syfte att ta tempen på arbetsmiljön och hur organisationen mår.
Hon menar att enkäterna kan vara ett bra hjälpmedel för chefer, under förutsättning att det finns ett öppet och levande samtal på arbetsplatsen.
Då kommer resultatet sällan som en kalldusch.
”Samtidigt ska man tänka på att det är väldigt lätt att bara trycka på en knapp och tycka.”
Vad ska då chefen göra om resultatet visar att det förekommer kränkningar i arbetsgruppen?
”Då kan man lyfta den policy som finns för kränkningar, och påminna om de rutiner och processer som gäller när en medarbetare känner sig illa behandlad. Det blir en påminnelse för alla om hur de ska agera”, säger Anki Udd till tidningen.
Om resultatet visar att det är dig som chef som medarbetarna är kritisk mot går det inte att bortförklara, anser hon.
”Det kan ibland vara dagsformen som avgör vad en medarbetare tycker om dig som chef.”
Anki Udd till tidningen Arbetsliv
Ett sådant resultat kan kännas svårt att gå igenom tillsammans med arbetsgruppen.
”Ta med en representant från HR som stöd för dig själv när du presenterar resultatet för medarbetarna”, tipsar hon.
”Kanske HR-personen kan leda samtalet. Och i stället för att gå i försvar, ta chansen att lära dig av kritiken som kommit fram och ställ frågor om vad som skulle kunna bli bättre”, säger Anki Udd.
Jonna Bornemark, professor i filosofi vid Södertörns högskola, kritiserar i SR-programmet Studio Ett det utbredda mätandet i arbetslivet.
Hon menar att medarbetarundersökningar många gånger sker i onödan och på slentrian.
”Ett stort problem är att man vill mäta subjektivitet, hur det känns, upplevelser. Men problemet är att vi faktiskt inte vet vad medarbetarna svarar på, hur deras definition av stress ser ut och varifrån den kommer. Stress kan ha tusen olika orsaker som inte alls behöver ha med jobbet att göra, men det får vi inte veta”, säger hon i Studio Ett.
Hon fortsätter:
”Mycket av mätandet som sker är inte till för medarbetarna själva, utan för att visa saker uppåt och utåt.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.