Josefine Åhrman: ”Jag fick den tuffaste start en chef kan få”
Oro, missnöje och en nerringd växel. Josefine Åhrman stod mitt i blåsvädret när Uppsalas populära färdtjänst gjordes om. Chefskarriären kunde inte fått en tuffare start.
Färdtjänsten är en katastrof”, löd en av många missnöjesrubriker sedan Uppsala skrotat sin populära färdtjänstmodell. Arga och oroliga resenärer klagade över ökad samåkning och att inte längre kunna direktboka sin egen favoritchaufför. De generösa reglerna höll inte juridiskt och hade grävt mångmiljonhål i kommunens budget.
”Vi blev totalt nerringda av med-borgare som inte var glada över omläggningen. Även medier ringde konstant, med kritik ur brukarnas perspektiv. Efter en rättsprocess kring upphandlingen hade kommunen startat en beställningscentral i egen regi, men allt var ännu inte färdigt, så 14 nyanställda medarbetare saknade arbetsplats. Och inte bara det – även taxibolagen var missnöjda med en ny taxa. Så det var en väldigt påfrestande situation.”
Så berättar Josefine Åhrman om sin första stora prövning som chef. Efter att ha varit produktionsledare inom Uppsalas färdtjänst, hade hon precis klivit in i rollen som tillförordnad chef för hela verksamheten. Detta sedan den ordinarie chefen blivit sjuk. Det här var i början av 2015.
”Jag är väldigt lojal och målinriktad som person, och gav mig tusan på att ro skutan i land. Så jag gick in för det till 200 procent. Mitt ledarskap ställdes verkligen på sin spets”, säger hon.
Josefine Åhrman, som i dag är Uppsalas idrotts- och fritidsdirektör, har varit sin arbetsgivare trogen sedan hon var 18 år. Första jobbet var på ett kommunalt äldreboende. I ungefär fem år hankade hon sig fram som boendeassistent, via vikariat och inhopp, ofta på udda tider.
”Det var ändå fantastiskt givande, för jag älskar att jobba med människor. Redan då kände jag drivet att förbättra, prioritera och hitta effektivare arbetssätt. Men jag var ung och oerfaren, och fick inga direkta förutsättningar att påverka.”
Så småningom fick hon en tjänst som personal-administratör, även det på ett äldreboende, i konkurrens med 90 andra sökande. Men snart kom besked att boendet skulle privatiseras. Den nya aktören ville inte överta någon administrativ personal, och 24-åriga Josefine Åhrman erbjöds ett och ett halvt års lön för att sluta. Det verkade som om hennes kommunala karriär var över.
”Jag tyckte det var vansinne. Jag var ung, driven och långt-ifrån färdig med kommunen. Att köpa ut mig var höjden av slöseri, som jag såg det, både med skattemedel och mänsklig förmåga.”
I sista minuten lyckades kommunen emellertid skaka fram ett halvårsvik som handläggare inom färdtjänsten, utan några som helst garantier om förlängning. Efter viss vånda tog Josefine Åhrman chansen och på den vägen är det.
Parallellt med sitt nya heltidsjobb pluggade hon HR vid Uppsala universitet, även det på 100 procent. Att hon gick i land med dubbelarbetet hade säkert med hennes förkärlek för ordning och struktur att göra. Dessa egenskaper kom i högsta grad till användning när det stormade som värst kring sjösättningen av Uppsalas nya färdtjänstsystem.
”Tydliga mål har alltid varit A och O för mig. När beställningscentralen kritiserades för dåligt bemötande såg jag det som en utmaning, en chans till bättre struktur. Jag anmälde den till SM i telefoni och kundservice – en tävling vi vann!”
Införandet av mätbara indikatorer som att 90 procent av alla samtal ska besvaras inom 90 sekunder visade sig vara en framgångsfaktor, även när det gäller medarbetarnas motivation:
”Det blir jättejobbigt annars, när man inte vet vad som förväntas av en.”
Vinst blev det också när Josefine Åhrman utsågs till Årets Ledare 2016, en utmärkelse som är bland det finaste som inträffat i hennes karriär. I motiveringen heter det att hon skapat en stark laganda och samtidigt lyckats erbjuda färdtjänstkunderna en bra service. Nyligen införde lokaltidningen Upsala Nya Tidning en insändare med rubriken ”Tack till färdtjänsten”. Det var Gerd Blank som gladdes åt att så snabbt ha fått en bil till ett möte hon glömt bort.
Vid 34 är Josefine Åhrman fortfarande en ung kommunal chef. Vad gör hon om tio år?
”Oj, förmodligen inom näringslivet och troligen i en vd-roll. Men man vet ju aldrig, vägen kan vara krokig.”
Josefine Åhrmans tre karriärtips:
1) Mätbara indikatorer
”Med tydliga förväntningar blir det lättare för medarbetarna att leverera.”
2) Bejaka kritiken
”Var inte rädd för kritik, utan ta dig an den. Visa att du kan bättre.”
3) Bolla problem
”Prata med folk, både internt och externt. Försök se saker ur nya perspektiv. Det är lättare att lösa utmaningar tillsammans.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.