”Jag visste att det skulle bli hat och ilska”

Årets modigaste chef Vem har egentligen rätt att vistas i fjällen? Nedstängningen av delar av Svenska Turistföreningens (STF) verksamhet i Jämtlandsfjällen sände chockvågor genom frilufts-Sverige och ledde till kritikstorm och hat. Bakom beslutet låg ett modigt ledarskap – och två år av förhandlingar med samebyarna.

Ledarskap
Text: Calle Fleur
Publicerad
Maria Ros Hjelm. Foto: Calle Fleur. Illustration och grafik: Anna Harvard

Maria Ros Hjelm leder mig nedför en liten stig bakom fjällstationen.

Precis hit, på en träbänk intill den forsande ån, sökte sig Svenska Turistföreningens generalsekreterare när det kändes som mest hopplöst. När förhandlingarna med samebyarna inte verkade röra sig ”en millimeter”.

”Jag bara satt här och tog in fjällen”, suckar hon och rättar till sin illgula anorak.

Vi träffas på den pampiga fjällstationen Storulvån, en regnig försommardag innan midsommar. Säsongen ska strax starta och inne på fjällstationen råder febril verksamhet.

Kökspersonalen provlagar menyn, säsongsarbetarna har introduktionspass och har precis genomgått en brandskyddsutbildning.

Maria Ros Hjelm. Foto: Calle Fleur

På ytan är det mesta som det brukar. Men ändå är allt annorlunda i år.

Tidigare har fjällstationerna längs den berömda Jämtlandstriangeln – Sylarna, Blåhammaren och Storulvån – öppnat samtidigt.

Men 2024 öppnade de två förstnämnda stationerna först i juli. Antalet sängplatser har minskat. Och den prisbelönta restaurangen på Blåhammaren, välkänd för sina trerätters middagar med vinpaket mitt på fjället, har stängt för gott.

I en samtid som kännetecknas av tillväxt och snabba klipp är beslutet att avsluta en välfungerande verksamhet högst ovanligt. Men så är STF:s verksamhet i fjällvärlden också något unikt.

Vandringslederna löper som ett spindelnät över fjället, mitt i samebyarnas renbetesland. Det starkt ökande intresset för friluftsliv i Sverige har inneburit svåra påfrestningar för den känsliga naturen och för rennäringen i området – samerna har länge hävdat att djuren inte har kunnat få den betes- och kalvningsro som de behöver.

maria ros hjelm

Gör: Generalsekreterare Svenska Turistföreningen. STF är en ideell medlemsförening som grundades 1885. STF har cirka 206 000 medlemmar och omkring 250 boenden runt om i Sverige.

Ålder: 51 år.

Karriär: Generalsekreterare sedan 2020, vice generalsekreterare sedan 2016. Dessförinnan chef och ledare i organisationer som Amnesty, Giva Sverige, Bodyshop och TV4.

Frågan om vem som egentligen äger rätt till fjället har diskuterats i decennier och blivit allt mer infekterad.

Eller som ett reportage i Utemagasinet, där flera av de medverkande talande nog inte ville ställa upp med namn, sammanfattade det: ”I det allt högre tonläget ställs grannar mot grannar, kultur mot kultur, näring mot näring. Men framför allt ord mot ord.”

Nu hade länsstyrelsen satt ner foten och sagt upp arrendeavtalet med STF, för att tvinga fram nödvändiga förändringar. Klockan tickade.

”Jag kan inte ändra det som varit. Men jag kan se till att vi gör annorlunda framåt.”

Nyheten att STF och fyra berörda samebyar hade förhandlat fram ett nytt avtalsförslag för verksamheten i Jämtlandsfjällen slog ner som en bomb.

Inte minst på grund av generalsekreterarens ordval kring den egna organisationens tidigare tillkortakommanden:

”Vi borde ha haft en dialog med samebyarna redan tidigare och det är förbaskat olyckligt, men jag kan inte ändra det som varit. Men jag kan se till att vi gör annorlunda framåt”, sa hon på en välbesökt presskonferens den 31 augusti 2023.

Storluvån, Jämtland. Foto: Calle Fleur

Jag ber Maria Ros Hjelm ta mig tillbaka till den stunden. Hur kändes det?

Hon tar sats:

”Jag har nog inte riktigt satt ord på det här tidigare, inte högt i alla fall. Det var väldigt blandade känslor. Jag visste att det skulle bli reaktioner i samma sekund som vi släppte det här. Det skulle bli hat och ilska, och vissa skulle tänka ’äntligen’. Jag var oerhört nervös. Representanterna från samebyarna var också nervösa, de tycker att de alltid blir mer eller mindre misshandlade och feltolkade av media. Samtidigt var det en lättnad att äntligen få prata högt, att inte längre behöva använda kodspråk.”

Maria Ros Hjelm är en av Årets modigaste chefer. Foto: Calle Fleur

Vi har slagit oss ner i konferensrummet Ripan, ett spartanskt inrett mötesrum med vita strukturtapeter och lysrör.

Inte för att något annat behövs. Utsikten utanför fönstret är magnifik: fjällbjörkar, den forsande Storulvån och, i fjärran, det respektingivande bergsmassivet Sylarna.

Det var just i det här rummet som den första riktiga förhandlingen mellan STF och Handölsdalens sameby ägde rum i juni 2022. Ett möte som kännetecknades av misstro och skepticism.

”Jag älskar STF, men det var helt nödvändigt att våga vara ödmjuk inför att vi inte hade skött det här på bästa sätt. Vi hade gasat på. Men vi hade inte använt dialog som ett verktyg, inte på riktigt. Jag har fått mycket skit för att jag säger så, men jag menar inte att skylla på någon viss person. Jag pratar om organisationen som helhet över ganska lång tid”, säger Maria Ros Hjelm.

Efter bara några månader som generalsekreterare, mitt under brinnande pandemi, skrev Maria Ros Hjelm ett mejl till Handölsdalens sameby. Maria Ros Hjelm ville träffas. Lyssna.

Det tog ett halvår, till augusti 2021, men sedan stod hon där, hembjuden till renskötaren Jonas Kråik, med en påse fikabröd i handen. Med på mötet var även samebyns ordförande Arne Omma.

”Då var jag nervös, kan jag säga. Jag knackade på och sa som det var: ’Min farmor talade om för mig att man aldrig hälsar på någon utan att ha med sig någonting.’ Det blev tyst en lång stund. Sedan tittade de på mig och sa: ’Då har du fått en bra uppfostran.’ Där någonstans började det”, säger Maria Ros Hjelm.

KAMPEN OM FJÄLLET

I september 2023 ansökte Svenska Turistföreningen, STF, om ett nytt arrendeavtal för tre fjällstationer och fem fjällstugor i västra Jämtlandsfjällen och Härjedalen. Beslutet fattades efter långvariga förhandlingar med berörda samebyar och länsstyrelsen.

Syftet med den nya ansökan var att minska störningen av renarna i området och värna om den känsliga naturen.

Det nya avtalet innebär avveckling av vissa delar av STF:s verksamhet i fjällen, vilket har lett till omfattande debatt. Kritikerna menar att rennäringen inte är ekonomiskt hållbar och att det därför är orimligt att den ska ha så stort inflytande över nästan hälften av Sveriges yta. Samerna hävdar, med stöd i lagen, att rennäringen inte är vilken verksamhet som helst utan en kulturyttring som staten är skyldig att främja.

Det nya arrendeavtalet innebär bland annat att fjällstugan Gåsen har lagts ner, liksom den populära restaurangen på Blåhammaren. STF har även dragit ner på antalet sovplatser i fjällstugorna/-stationerna.

Senast 2028 stängs även restaurangerna på fjällstationerna Sylarna och Helags. Länsstyrelsen Jämtland godkände ansökan i december 2023 och förändringarna började gälla 2024.

Intresserad av mer bakgrund? Dokumentärfilmen Kampen om fjället (SVT Play) skildrar processen fram till det historiska beslutet.

Ledarna samtalade i tre timmar. Om hur samebyn upplevt STF:s närvaro på deras renbetesmarker, om hur illa de ansett sig behandlade.

Mötet ledde till nya möten och ett knappt år senare, i juni 2022, skedde den första riktiga förhandlingen.

Parternas ingångar var minst sagt väsensskilda. Maria Ros Hjelm berättar om ändlösa diskussioner i trista konferensrum i Sveg och Östersund. Länsstyrelsens deadline började närma sig. Man behövde komma överens för att rädda turismen i fjällen.

Vändningen skedde efter ett och ett halvt år av samtal:

”Till slut gick topplocket. Jag kände att jag inte kunde sitta en gång till och lyssna på hur dåliga vi är, hur STF inte går att lita på. Jag blev heligt förbannad och kände hur tårarna steg i ögonen. Du vet, jag var så jävla arg. Och jag sa det också, att nu har vi passerat gränsen. Nu måste vi hitta en lösning så att vi börjar prata framåt. Jag kan ärligt säga att det hände något efter det.”

Rapportering om beslutet att stänga ner delar av STF:s verksamhet i Jämtlandsfjällen.

Efter ytterligare några turer var parterna överens. Personalen på STF fick information om beslutet strax innan allmänheten.

För Maria Ros Hjelm var hemlighetsmakeriet ett obekvämt men nödvändigt val:

Maria Ros Hjelm och Calle Fleur.

”Jag var tvungen att välja att bygga tillit i relationen till samebyarna. Det betydde att jag inte kunde berätta om vad vi pratat om för mina medarbetare, utan bara för styrelsen. Samtalen behövde ske bakom stängda dörrar, utan protokoll. Det var jobbigt. Jag tror än i dag att det var rätt väg att gå, men det har kostat på – i min mage ibland och i mitt hjärta ibland.”

Hur gör man för att inte vackla i en sådan situation?

”Jag gick in i det här med en grundkänsla kring vad vi står för. Vi måste göra förändringar. Vill vi på allvar stå för att vi driver en hållbar turism och ett hållbart friluftsliv kan vi inte fortsätta att bara gasa, gasa, gasa. Ju mer jag pratade om det här, desto mer upplevde jag att många höll med. I förändringsprocesser behöver man hitta de där första personerna som vill vara med på resan. Det är dem man behöver hämta kraft ifrån.”

STF-ledningens beslut väckte stark kritik, både internt och externt. Mot hemlighetsmakeriet och oviljan att släppa in fler aktörer i förhandlingarna. Men också mot att man valt att svika fjällturismen och lokala näringsidkare – och för att man överhuvudtaget valt att prata med samerna.

”Du vet, jag var så jävla arg. Och jag sa det också, att nu har vi passerat gränsen. Nu måste vi hitta en lösning så att vi börjar prata framåt. Jag kan ärligt säga att det hände något efter det.”

”Frågan om samer och renskötsel är så polariserad. Men jag hade inte trott att det skulle vara så provocerande att vi ens pratade med samebyarna. Det finns ett samehat som har spelat in jättemycket i den här frågan”, säger Maria Ros Hjelm och fortsätter:

”Våra kritiker säger att vi har gett upp allemansrätten. Nej, det har vi inte. Vem som helst kan fortfarande gå ut på de här fjällen. Men att kunna få en trerätters middag på fjället, det är inte allemansrätt.”

När jag frågar Maria Ros Hjelm om när hon känt sig som modigast i hela den här processen, är hon tyst i nästan en minut.

Till slut försöker hon, trevande:

”När jag skickade det första mejlet och sa ’hej, jag heter Maria, vi behöver prata’ hade jag ingen projektplan, inga kontrollpunkter. Vi hade helt ärligt ingen aning om hur vi skulle angripa frågan. Vi vågade dra igång ett stort och komplext förändringsarbete utan att ha en kristallklar plan. Trots att vi visste att det skulle påverka vår ekonomi, att vi säkert skulle tappa några medlemmar”, säger Maria Ros Hjelm och fortsätter:

Storluvån, Jämtland. Foto: Calle Fleur

”Vi gömde oss inte bakom faktumet att frågan är komplex. Om alla skulle resonera så skulle vi aldrig komma någonvart i världen. Jag hoppas att det vi gjort kanske kan inspirera någon annan. Att fler vågar ta tag i det som är jobbigt.”

Tillbaka till presskonferensen, den där ödesdigra morgonen 31 augusti 2023:

”Jag vaknade på morgonen med en stolthet över att vi faktiskt sitter här, tillsammans med samebyarna, och presenterar någonting som vi är överens om och tror på. Att jag säger så har retat gallfeber på folk – hur kan jag säga att jag är stolt när vi minskar på servicen? Men jag är stolt över att vi vågade förändra. Det betyder inte att jag inte sörjer förändringarna, för det gör jag. Men jag hade sörjt ännu mer om vi inte hade gjort någonting.”

Research: Nelly Franzén

årets modigaste chef

• I över 25 år har Chef delat ut Årets Chef, Sveriges viktigaste ledarskapspris. Men det är tuffa tider nu. 2024 behöver vi göra något annat.
  • Därför tar vi upp kampen mot våra största samhällsproblem genom att lyfta de som har störst chans att lösa dem: Våra chefer och ledare.
  • Under 2024 kommer Chefs chefredaktör Calle Fleur bege sig på vägarna runtom i Sverige i jakt på Årets modigaste Chef. En chef som har genomfört en insats eller förändring som har påverkat en medarbetare, organisationen – eller kanske hela samhället.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.