Hur bemöter jag anklagelserna?

Konflikthantering
Text: Redaktionen
Publicerad

Svar från Birgitta Ahltorp, ledarutvecklare:

Du har hamnat i en moment 22- situation som chef. Anklagelserna kan du inte bemöta med fakta. Din kunskap om medarbetarens diagnos är konfidentiell. Alltså framstår du som syndabock och kan inte annat. Dessvärre får du nu känna på en av chefskapets värsta avigsidor. Att bli utpekad som syndabock utan att i klartext kunna beskriva för andra medarbetare hur saker egentligen förhåller sig.

Anklagelser mot en chef om att han/hon förföljer en medarbetare är allvarliga. Hur stort stöd du får av ledningen är avgörande i den här situationen.

Du måste nog gå flera vändor med såväl personalavdelning som fack.

Kom ihåg att många argument ju måste handla om medarbetarens väl och ve. Även om du säkert är mest upptagen av vilken dränering på din och omgivningens energi som medarbetarens beteende medför.

Men argument som handlar om en medarbetares välmående måste såväl fack som personalavdelning ta till sig och lyssna på. Så samla på sådana argument även om det kanske bär dig emot.

Innan du agerar måste du analysera problemet så objektivt som möjligt. Ta hjälp av en erfaren och välutbildad coach som kan få dig att neutralisera dina egna känslor i sammanhanget. Då ser du vilka olika parametrar som är verksamma.

Sedan har du tre möjligheter. Det är de tre klassikerna: stanna kvar och slåss, spela död eller fly.

1. Slåss. Ta tag i problematiken genom att beskriva för ledningen – än en gång – vilka skador organisationen i första hand åsamkas . Glöm inte ta fram det som innebär nackdelar för medarbetaren personligen. Tona ner dina egna våndor. Hitta till exempel förslag på lösningar. Omplacering, hjälp till outplacement eller vad du kan komma på i samtalen med din coach.

Fungerar inte detta har du två alternativ kvar:
2. Spela död. Det vill säga att du väljer att agera som om problemet inte finns. Det handlar om att övervintra. Du skiljer ut vad du kan påverka och vad du inte kan påverka. Du vidtar åtgärder för att minimera problemet så mycket som möjligt. Gilla läget och ta tag i sådant som du kan göra något åt. Då får du som överlevnadsstrategi intala dig själv att som chef kan man inte vara älskad av alla. Hantera situationen professionellt när konfrontationer uppstår. Gå inte till motangrepp om du blir påhoppad. Snart vinner du andra medarbetares sympati och kan möjligen få gruppens hjälp att lindra problemets omfattning.

Fungerar ingenting av detta återstår bara en sak:
3. Fly. Sök ett annat jobb. Livet är för kort för att man ska stånga sin panna blodig på jobbet. Det måste vara roligt att vara chef!
Lycka till!
Birgitta Ahltorp

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.