”Hon MEJLAR i versaler” – medling i 4 steg

Konflikter på jobbet Han svarar inte på mejl och telefon. Hon vill ha koll. När konflikten exploderar kräver Sonja att Johan flyttas från projektet. Medlingsexperten Tamara Maskovic Wängborg från Medlingscentrum visar hur du som chef kan lösa situationen.

Konflikthantering
Publicerad
Tamara Maskovic Wängborg

För åtta månader sedan startade ett nytt projekt i verksamheten. Sonja är projektledare och behöver arbeta nära Johan, som är expert på ämnet. Båda vill komma i mål med projektet men det går dåligt och tid­planen håller inte. 

Johan är kunnig, har mycket energi och många idéer. Han jobbar på lust och intuition, vill vara fri och flexibel i sitt arbete. Det är en förutsättning för kreativitet, säger han. Han jobbar ofta hemma och är sällan på jobbet.

Sonja är kunnig och ambitiös, men detta är första gången hon leder ett projekt. Hon arbetar hårt och fokuserat och förväntar sig samma sak av sina kolleger. Det dyker hela tiden upp nya variabler som försvårar projektet, därför behöver hon ofta snabb respons från kollegerna i projektet.

Johan har hon irriterat sig på från början. Tycker att han är otillgänglig både fysiskt, på mejl och via telefon. Han loggar in sent, går tidigt och levererar i sista sekund, eller till och med försent. 

Johan känner sig å sin sida jagad av Sonja. Han tycker att hon detaljstyr. Hon är efter honom på mejlen, ringer upp­repade gånger och sms:ar sent på kvällar. Hon förväntar sig omedelbara svar på komplexa frågor. Dessutom formulerar hon sig otrevligt i sina mejl, hon skriver med versaler och antyder att han inte gör sitt jobb. 

Ett konkret problem är att Sonja vill att projektmedlemmarna bokar in sina möten i Outlook, så att alla i projektet vet när de andra är tillgängliga. Johan gillar inte Outlook, det är ett klumpigt verktyg, menar han. Och litar hon inte på att han gör sitt jobb?

Under ett projektmöte upplever Johan att Sonja öppet antyder att han maskar. Han tar då ”bladet från munnen” och säger saker till Sonja i vredesmod, saker som han ångrar i efterhand.

Sonja går till chefen och kräver att han flyttar på Johan. Men någon personalförändring i projektet är inte möjlig. Chefen kontaktar hr och en medling påbörjas.

Medling i 4 steg

  1. Så fort du får nys om mötet där de har konfronterat varandra bör du avsätta tid för individuella samtal.  ”Sätt dem för gud skull inte tillsammans, då vet man inte vad som kan hända – förutom att det garanterat blir agiterat”, säger Tamara Maskovic Wängborg. Ta på dig ”de största öronen” och lyssna på vad de säger. Låt Sonja och Johan berätta sina versioner om läget och varandra. Det kommer att ge dig information så att du förstår vad som pågår, vad som skvalpar i projektet, hur det står till med organisation och struktur. Efter detta samtal ser du om du kan gå vidare med det, vad du eventuellt ska åtgärda, eller om du måste lämna det vidare. 
  2. Se sedan till att Sonja och Johan får träffas tillsammans med dig och/eller hr. Nu är din roll medlande. Du ska skapa en form där de kan ha ett så bra samtal som möjligt, få möjlighet att reda ut det som varit och hur det ska vara framöver. Försök ringa in vilka frågor de behöver att du som chef förtydligar. 
  3. Kalla till ett nytt möte för att reda ut de praktiska eller organisatoriska frågor som framkom under det första mötet. 
  4. Följ upp. Följ upp. Följ upp. Detta är otroligt viktigt, men missas ofta. Och det gör ofta att konflikten fortsätter och eskalerar. När man haft en jobbig konflikt, som Sonja och Johan, är marken porös. Det är lätt att trampa igenom om det uppstår något nytt. Boka därför in ett uppföljningsmöte två veckor senare, eller välj att stämma av individuellt med vardera part. Uppstår nya konflikter behöver man ta ett nytt möte med dem för att tillsammans reda ut ytterligare ett lager i missämjan.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.