Hilda har gått från praktikant till chef – på 3 månader
Hon började som praktikant på snabbväxande wellnessbolaget Gympak. Nu blir Hilda Almgren kommunikationschef både i Sverige och internationellt – efter bara tre månader. ”Jag ser fram emot att göra stordåd med mitt team”, säger hon till Chef.

Att sitta still är inget som passar Hilda Almgren, tvärs emot vad man brukar säga om Generation Z, som söker balans i livet.
Däremot kan hon skriva under på att chef är drömjobbet, likt många andra i hennes generation.
Och nu har drömmen slagit in.
”Jag tror att jag blir en bra chef, genom att jag vill att alla ska få ta plats.”
Från praktikant till chef
Efter bara tre månader som praktikant på wellnessbolaget Gympak, har Hilda Almgren tagit ett rejält karriärkliv.
Nästa steg?
Head of Communications, kommunikationschef, både i Sverige och internationellt, mitt i bolagets snabba tillväxtresa.
Vad lockar med att bli chef?
”När jag får en idé så vill jag påbörja planeringen med idén direkt. I den här positionen jag nu har fått behöver jag inte gå till 3–4 personer för att få ett ja, utan kan gå direkt till vd:n och styrelsen. De litar på mig. Jag får ut mer av min kreativitet och mina tankar i min nya roll”, säger Hilda Almgren till Chef.
Något Jone Sølvik, vd på Gympak, håller med om:
”Hildas talang var tydlig från första stund. Hon kombinerar strategisk skärpa, kreativ vision och ett starkt engagemang. Att ge henne ett större ansvar var ett självklart nästa steg”, kommenterar han i pressmeddelandet från bolaget.
I skrivande stund har Hilda Almgren precis tagit examen från utbildningen E-commercemanager på TUC Yrkeshögskola, och ska jobba 75 procent fram till slutet av sommaren.
Därefter går hon in i rollen som kommunikationschef på heltid.
Vad har du för ledaregenskaper som passar för jobbet?
”Att känna av alla i rummet. Jag är en väldigt social person, som gillar att bolla idéer och ta feedback från andra. Jag tror att jag blir en bra chef, genom att jag vill att alla ska få ta plats. Jag går igång på att få in bredden av planering, innovation, och att växa och utvecklas tillsammans”, svarar Hilda Almgren.
”Jag får ut mer av min kreativitet och mina tankar i min nya roll.”
Under praktiken har hon fått jobba kreativt med text, som att skriva pressreleaser, artiklar, innehåll till hemsidan, sociala medier, och material till säljare.
Som chef blir hon dessutom ansvarig för kommunikationen med slutkunden, i detta fall hotell, bygga relationer med befintliga och nya kunder, samt se till att skapa stor synlighet för Gympak.
”Jag ser fram emot att göra stordåd med mitt team”, säger Hilda Almgren till Chef.
Hilda Almgren

Ålder: 28 år.
Bor: Pendlar mellan Göteborg och Odense.
Gör: Ny kommunikationschef på Gympak, med säte i Helsingborg. Arbetet sker mestadels på distans.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.