Därför ska du känna till ”revenge quitting”
Trendspaning ”Revenge quitting” är här. Det här är vad fenomenet handlar om – och så undviker du en decimerad arbetsstyrka som chef.
Årets första arbetslivsfenomen är här.
Det handlar om ”revenge quitting”, och går ut på att medarbetare säger upp sig på grund av negativa upplevelser på jobbet; som utbrändhet, brist på erkännande och en arbetskultur som inte engagerar, skriver Forbes.
Enligt experter är den uppåtgående trenden med så kallade hämnduppsägningar ett resultat av flera år av snabba teknologiska framsteg i kombination med olika generationsförväntningar.
”Revenge quitting” är således medarbetarens sätt att ”ge igen”. Får hen minsta möjlighet att sluta jobbet, kommer det att ske.
Och fenomenet spås öka under 2025. Särskilt hos Generation Z.
För chefer och arbetsgivare gäller det att vara ett med tiden och satsa på arbetsplatskulturen.
”Det här är inte en trend, utan ett wake-up call”, säger organisationspsykologen Dr. Marais Bester till Forbes, och fortsätter:
”’Revenge quitting’ handlar om att medarbetaren tar kontrollen. Det är ett meddelande till arbetsgivaren: utvecklas eller förlora era bästa talanger. Verksamheter som håller fast vid gamla modeller, är icke-flexibla, eller struntar att lyssna på sina medarbetare är de som kommer att lida mest.”
Även mellanchefer – som har särdeles mycket på sitt bord med förväntningar och krav från både medarbetare och högre chefer – är benägna att ta till hämnduppsägningar.
”Det här är inte en trend, utan ett wake-up call.”
Frågor som chefen måste ställa sig för att hindra ”revenge quitting” på arbetsplatsen är, enligt experter:
Har jag på något sätt nedvärderat medarbetarna genom mina ord och handlingar? Har jag verkligen tagit vara på ledarskapspotentialen i verksamheten, eller uppmuntrat endast de jobbar hårdast? Har jag främjat ett hållbart arbetsliv för att förebygga utbrändhet?
Jobbar du som chef med de här frågorna kommer du långt. Som ett exempel ges att verksamhetens bästa potentiella ledartalanger troligen inte ens själva funderar över att få en ledarroll.
Att ge tid till medarbetarna och visa att du som chef värderar deras bidrag är ett positivt steg på vägen för att undvika ”revenge quitting”.
”Lyssna på feedback, ge tydliga möjligheter till karriärutveckling och skapa en miljö av respekt och inkludering”, säger Dr. Marais Bester, och tillägger:
”Chefer bör också prioritera att uppgradera sina medarbetare för att rusta dem för framtiden, och visa ett uppriktigt engagemang för deras utveckling.”
3 andra arbetsfenomen att ha koll på
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.