”Conscious quitting” – därför behöver du känna till nya karriärtrenden bland unga
Glöm skönt häng på sacco-säckar, pingisbord och förmånliga friskvårdsbidrag. Det Generation Z kräver från arbetsgivaren är helt andra saker. Och se upp för tomma ord, det genomskådas direkt och leder till ”conscious quitting”.
Hört talas om ”conscious quitting”? Inte? Oroa dig inte. Snart är frasen på allas läppar även i Sverige.
I USA och Storbritannien är uttrycket sedan årsskiftet redan etablerat, och baseras på siffror i en rad nya undersökningar om ungas sätt att se på chefer och arbetsgivare.
Och siffrorna är tydliga. I en undersökning bland 4 000 anställda i USA och Storbritannien, Net Positive Employee Barometer, svarar de allra flesta att de vill arbeta på ett företag som har en positiv påverkan på omgivningen.
Men att enbart jobba för klimatomställningen och sociala orättvisor räcker inte. Medarbetarna vill se en högre ambitionsnivå är bara floskler från vd:n och seniora chefer, som de anställda upplever inte bryr sig om de här frågorna.
”Yngre anställda fruktar världen de kommer ärva.”
För att behålla dagens topptalanger och morgondagens fixstjärnor måste arbetsgivaren visa att de tar klimatomställningen, mångfald, jämställdhet och ekonomisk instabilitet på största allvar.
Tomma ord göre sig icke besvär. Det är handling som gäller.
Gör du det får du engagerade och motiverade medarbetare, lojala och innovativa. Som bidrar till affärsverksamheten med hela sitt hjärta. Misslyckas du som chef och arbetsgivare kommer du att råka ut för ”concious quitting”.
Du tappar talangerna.
Det menar Paul Polman, vd för brittisk-nederländska dagligvaruhandeln Unilever, som fått flera utmärkelser i samband med sitt arbete inom hållbar utveckling. Nu varnar han för ett stort bortfall av ung kompetens.
”Yngre anställda fruktar världen de kommer ärva. Det borde inte komma som en överraskning att många vill ge sin tid och talang till företag som strävar efter att vara en del av lösningen”, säger han.
Flexibilitet, bättre balans mellan jobb och fritid och hög lön är fortfarande viktigt när Gen Z säger sitt. Men det är självklara saker för generationen i fråga.
Brinner de inte för det arbetsgivaren står för kommer de att luta sig tillbaka och då kan arbetsgivaren räkna med en passiv aggressiv ”quiet quitting”.
Det vill säga, att medarbetarna mentalt checkar ut från sitt jobb och enbart utför det absoluta minimum av uppgifter som arbetsgivaren kräver, tar avstånd från en karriärinriktad företagskultur och aldrig jobbar över eller på andra sätt utmärker sig utöver det vanliga.
De unga är dessutom villiga att byta arbetsgivare till en som betalar mindre, om denne delar deras värderingar på ett tydligare sätt än den nuvarande, enligt Net Positive Employee Barometer.
”Anställda kräver mer. Arbetsgivare ställs till svars. De som vill attrahera och behålla topptalanger måste se klimatåtgärder som en icke-förhandlingsbar fråga. Eller riskera att hamna på efterkälken”, menar Michelle You, vd och grundare av Supercritical, till Euronews.
En studie från KPMG med 6 000 kontorsarbetare och unga talanger som publicerades i januari visar på liknande resultat. 46 procent vill att arbetsgivaren visar engagemang inom ESG (Environmental, Social & Governance).
Så många som en av fem tackar nej till jobb där arbetsgivaren inte uppfyller deras önskemål. En siffra som var mycket högre bland svarande mellan 18–24 år.
”Anställda kräver mer. Arbetsgivare ställs till svars.”
Den här typen av klimatkarriärister kallas också för ”climate quitters” eller ”green defectors”.
Chef kunde exempelvis tidigare i år berätta om kommunikationschefen Johanna Snickars som hade haft en spikrak karriär på storbolag som Microsoft och Ericsson. Men som mitt i graviditeten valde att säga upp sig och tacka ja till en tjänst hos en nordisk utvecklare av solenergi.
”Visst gick jag ner i lön och förmåner när jag gjorde det här valet, men fann istället mer motivation och syfte genom att jobba för något som tydligt gör världen lite bättre”, sa hon då till Chef.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.