Bra för affärerna att äta ute

Kommunikation
Text:
Publicerad

Amerikanska forskaren Lakshmi Balachandra på Babson College har undersökt om man gör bättre affärer över en måltid.

I olika experiment har hon låtit studenter simulera förhandlingar. Hon jämförde två olika grupper. Båda hade som mål att skapa maximal vinst för sina påhittade företag.

I den första gruppen skedde förhandlingarna över en bit mat på restaurang. Den andra gruppen förhandlade i ett vanligt konferensrum, och fick inte äta under tiden.

De studenter som åt tillsammans medan de förhandlade, antingen på en restaurang eller över hämtmat i ett konferensrum lyckades skapa högre vinst för sitt företag än de som inte fick njuta av mat under förhandlingarna. Vinsten var 12 procent respektive 11 procent högre jämfört med den måltidslösa kontrollgruppen.

Läs hela artikeln i Harvard Business Review.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.