Årets digitaliseringsledare 2018: Silvia Ernhagen

En robot som svarar på svåra frågor. När Bris hittar nya sätt att nå unga, där de finns och på deras villkor, dras hela organisationen med i digitaliseringen.

Evenemang
Text: Redaktionen
Publicerad
Silvia Ernhagen, årets digitaliseringsledare på Chefgalan 2018.

Nå många med lite pengar. Dessutom i en målgrupp som flyttat sig till helt andra plattformar än de upparbe­tade. Bris har tagit ett sju­­milakliv, från analog till digital kommunikation.

”Vi har hittat nya vägar till att prata om svåra saker. Sänkt trösklarna för att ge barn stöd och kunskap om sina rättigheter.”

Webb, chatt, mejl och telefoni har förbättrats och innovativa digitala kampanjer ger eko, som den med egna Bris-emojier.

”De togs fram som ett sätt att ge barn ett verktyg att kommunicera om svåra händelser utan att använda ord. Genomslaget blev stort, även internationellt.”

Arbetet med influencers på Youtube och Instagram är viktiga hubbar i spridningen.

”Med kanske 100 000 följare kan de nå barn brett på ett sätt som vi inte gör.”

Brisbot, en chattbot som svarar på en del av barnens frågor, är en satsning som väckte frågor.

”En fantastisk idé men också lite läskig. Bris står för det mänskliga mötet, att då automatisera en stödjande kontakt, hur skulle det bli? Vi fick vända och diskutera frågorna och alla blev tryggare i processen.”

Silvia Ernhagen

Gör: Kommunikations- och påverkanschef, Bris.

Ålder: 50 år.

Familj: Gift och har tre barn på 11, 15 och 18 år.

Bor: Stockholm.

Priset delas ut av Atea. 

Ur motiveringen:

”Att möta barnen på barnens arena är en av nycklarna för framgång. Har öppnat nya digitala vägar. Ett arbete som skapat ringar på vattnet både i Sverige och utomlands.”

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.