Alkoholtester på jobbet ökar – suget att dricka minskar
Tester för överkonsumtion av alkohol ökar på svenska arbetsplatser. Största andelen positiva test finns inom åldersgruppen 50–65 år. Samtidigt anser bara var tredje att alkohol bör erbjudas på jobbevenemang.
Nu är december här, vilket troligen innebär att julfester och julbord står på agendan på arbetsplatsen.
Inte sällan med alkohol på bordet.
Men det är lång ifrån alla som tycker att det är ett bra alternativ.
Bara 29 procent av arbetstagarna i Sverige vill att alkohol ska erbjudas vid sociala sammankomster som arbetsgivaren ordnar, visar Compass Groups undersökning The Power of Socialisation bland 2 000 svaranden.
Inom Generation Z uppger var femte medarbetare (20 procent) att allt för många sociala evenemang på jobbet i dag kretsar kring alkohol.
Sex av tio anställda (60 procent) anser samtidigt att arbetsgivare bör anordna sociala evenemang med mat och dryck för att göra medarbetarna nöjda på jobbet.
”Att umgås med kollegorna genom mat och dryck är uppenbarligen ett viktigt önskemål för många anställda. Men alkohol ser inte ut att alltid ha en självklar plats i dessa sammanhang vilket det kanske haft tidigare”, säger Linda Petersson, People & Culture Director på Compass Group Sverige, i en kommentar.
Parallellt går trenden mot att allt fler arbetsgivare nu får signaler om överkonsumtion av alkohol bland anställda.
Enligt ny statistik från Avonova och Unilabs genomförs 49 procent fler alkoholtester på svenska arbetsplatser i dag, jämfört med 2019.
”Alkoholtesterna genomförs antingen vid nyanställning, misstanke eller under en rehabiliteringsprocess”, säger Fredrik Sparring, chefsläkare på Avonova med särskild inriktning på beroende, till Chef.
Sammanställningen visar att cirka vart fjärde test visar hög konsumtion av alkohol som kan innebära tydliga hälsorisker. Andelen med förhöjda testsvar är som störst inom åldersspannet 50–65 år.
Betydligt fler män testas (71 procent av alla test), men andelen test med förhöjda testvärden är lika stor oavsett kön (24 procent).
”Det är ofta mer mansdominerande arbetsplatser som har fokus på alkoholtester, exempelvis bygg och industri. Men av de tester som väl genomförs är andelen positiva utslag på samma nivå bland kvinnor och män”, utvecklar Fredrik Sparring.
Om underlaget
The Power of Socialisation, Compass Group
Undersökningen The Power of Socialisation genomfördes av Compass Group i februari 2024, med 2 000 respondenter i Sverige. De tillfrågade finns inom näringsliv, industri, försvar, vårdsektorn, utbildning, detaljhandel, sport och fritid, samt bland studenter.
Statistik från Avonova och Unilabs
Statistiken baseras på tester bland svenska arbetsgivare som är anslutna till Avonovas företagshälsovård. Resultaten har genomförts av Unilabs och utgår från så kallad PEth-testning, där jämförelser har gjorts med data från hela Sverige under perioden 2019–2023. PEth står för Fosfatidyletanol och förekommer endast i kroppen efter alkoholkonsumtion. För att en person ska få PEth-värde som överstiger gränsen för överkonsumtion krävs ett omfattande och regelbundet intag av alkohol.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.