3 knep för att öka din trovärdighet som chef

Trovärdighet och förtroende tar tid att bygga upp. Men det finns knep för att öka oddsen att medarbetarna tar till sig dina beslut.

Beslutsfattande
Publicerad

Som chef är det viktigt att medarbetarna känner att du är trovärdig. Det kan handla om att du bottnar i besluten du tar eller att du leder organisationen åt rätt håll. För att hjälpa nya chefer har ledarskapsexperten Ashira Prossack delat med sig av några råd på Forbes.

Här är hennes bästa råd:

1) Skala bort överflödiga ord

När vi pratar inför en grupp är det lätt att lägga till ord som ”typ” och ”ni vet”. Vi gör det för att ge oss själva tid att komma på vad vi ska säga. För att du ska vara så tydlig som möjligt: Ta istället ett djupt andetag och samla dina tankar. Även om det kan vara jobbigt i början behöver inte en konstpaus vara något negativt. Snarare kan det ge gruppen tid att smälta vad du precis sagt.

2) Ta ton vid rätt tillfälle

I ledarskapet ingår det att vara en lyhörd och god lyssnare. Det gör att du också vet när det är rätt läge för dig att ta ton, tala högre och ge din åsikt kring en idé som bollats upp. Genom att följa upp det någon sagt på mötet har du redan åhörarnas öron spetsade. Samtidigt visar du medarbetaren som kommit med idén att du tar hen på allvar.

3) Få med dig kollektivet

Alla behöver inte älska eller ens gilla de beslut du tar som chef. Men du har mycket att vinna på att sälja in det så att en eller flera stödjer det helhjärtat. Du ökar dina odds till det om du är bra på att vara en inkluderande ledare som ser till att alla har chansen att komma till tals på möten. Det kommer definitivt betala sig i längden.

SEMINARIUM 26 OKTOBER: RETORIK FÖR LEDARE

Missa inte Chefs seminarium med retorikexperten Sofia Kacim! Hon lär dig utveckla ditt sätt att argumentera, övertyga och ger dig massor av verktyg för att öka din genomslagskraft.

Läs webbartiklar kostnadsfritt

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden